tt 9 teeds is de vraag: moeten we die grootheden, die bij nader inzien misschien niet zo groot waren, nog wel bewieroken? Overzee wordt er inmiddels let terlijk over geknokt. Vorig maand waren er in de VS nog hevige rel len tussen extreemrechts en te genstanders over het plan het standbeeld van generaal Robert E. Lee - voorstander van slavernij - weg te halen. Liesbeth Dirks (geschiedenisle raar van 2016, al 32 jaar in het on derwijs) volgt het nieuws op de voet en bespreekt het 't liefst vers- van-de-pers in de klas. „Na de zo mervakantie heb ik het in 5 vwo direct over de rassenrellen in Amerika gehad. En de discussie naar Nederland getrokken. Moe ten hier beelden weg?" De docent aan het Schoonho- vens College realiseert zich dat haar mening opnieuw tot debat zal leiden. „Ik zal na dit artikel wel weer twee weken bezig zijn om alles nog eens uit te leggen. Het ligt allemaal zó gevoelig." Toch wil ze duidelijk zijn: de monumenten kunnen blijven. „Als we al die namen uit de open bare ruimte halen, zijn we bezig onze geschiedenis weg te moffe len. Daar geloof ik niet in. Want die helden verwijzen naar allerlei hoofdstukken in onze historie die Nederland wel hebben gemaakt tot wat het nu is." Haar oplossing: laat het zoals het is, maar vermijd woorden als held. „De meeste hommages stammen uit de 19de eeuw toen het nationalisme hoogtij vierde. „Maar wat is het alternatief? Dat we zo'n beetje heel Nederland 'schoon vegen'? En dat we nooit meer een straat naar iemand vernoemen? Ook niet naar - ik noem maar - een Johan Cruyff? Want wie weet wat we over honderd jaar van hém vinden." „Ik begrijp dat volken na een revolu tie beelden weghalen die voor een ander regime staan. Zoals Irak deed met Saddam Hoessein. Of de DDR met Stalin. Die beelden neerhalen was symbolisch: teken van een nieuwe tijd. Maar wij hebben het hier over beelden uit het verleden: ze hoeven niet weg voor een nieuw be gin. Sterker, ik denk dat ze juist no dig zijn om discussies te starten. Ook over de Gouden Eeuw. Want ook ik vind dat Nederland lange tijd te wei nig aandacht heeft gehad voor de zwarte kant van die tijd. Ook in het onderwijs. Toen ik als leraar begon, was er nauwelijks aandacht voor zoiets als de slavenhandel. Nu is dat er wel degelijk." „Eerder is er heus wel discussie ge weest. Bijvoorbeeld over de monu menten voor generaal Van Heutsz, de krijgsheer uit Indië. Maar dat het zo emotioneel wordt, is iets van de laatste jaren. Het heeft, denk ik, te maken met de polarisatie in politiek en samenleving. Partijen als de PW die dingen op scherp zetten en daar mee een tegenreactie oproepen." „Daar zit wel iets in. We hebben, vooral in de naoorlogse jaren, mis schien iets te vaak een grote broek aangetrokken, te vaak met het vin gertje naar 'ondemocratische' landen gewezen. Het valt ons blijkbaar zwaar zoiets als onze rol in bijvoor beeld de slavenhandel te erkennen." Nu kijken we kritischer naar mensen als Coen, dus is het lo gisch dat er in Hoorn inmiddels een ander bordje bij zijn beeld staat. Met de tekst dat hij bekriti seerd wordt voor zijn agressieve beleid in Indië." „Het is een compromis. En dat is zéker iets heel Nederlands, maar wel iets waarop we best trots kunnen zijn, vind ik. Misschien is het juist door dit soort oplossin gen dat het hier niet zo uit de hand loopt als in de VS." Die helden ver wijzen naar periodes die Nederland wel hebben gemaakt tot wat het nu is vrijdag 8 september 2017 PC 'We moeten onze geschiedenis niet wegmoffelen' Eefje Oomen Rotterdam Zijn er uitzonderingen op de regel? Monumenten die volgens u beter wél weg kunnen? Waarom laait de discussie zo op? Er speelt ook iets anders in deze discussie. Dat Nederland moeite heeft toe te geven dat het niet al tijd zo'n tolerant, democratisch land is geweest. Dat riekt dan wel naar zo'n ty pisch Nederlands compromis. Sommigen vinden zo'n wijzi ging niet genoeg. Want het eer betoon blijft, de man behoudt zijn beeld. —Liesbeth Dirks

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 9