KIEK BEDRIJVIGHEID NaarTorentijd 10 ZE SHOW BEZOEKERS GRATIS PARKEREN Monniken werk Aan de ontbijttafel maken we er nog grappen over, dat ik 'naar de gevangenis ga', 's Middags vertelt Ineke van de Par, pastor bij Torentijd in Middelburg, dat mensen die van het ene op het andere moment in een huis van be waring komen in crisis zijn. Ze zijn uit hun dagelijkse leven weggerukt en hebben dan alleen nog zichzelf. „Het is wel logisch dat er dan levens vragen gaan spelen: 'wie ben ik', 'waarom' en 'waartoe'? Mensen waarvan de zaak nog in onderzoek is, ontmoet je in hun zwakste momen ten. Als iemand net binnen is, gaan we altijd poolshoogte nemen." Het belijden van godsdienst of le vensovertuiging is een mensenrecht en dat blijft gelden als je in een huis van bewaring of gevangenis verblijft. In Torentijd werken een imam, hu manistisch raadsman, pastor en do minee. Voor een boeddhist, hindoe of jood is een landelijk werkende geestelijk verzorger van zijn geloofs richting op te roepen. De geestelijk verzorger houdt geheim wat er in ge sprekken met hem of haar wordt ge deeld. Dat is strikt vertrouwelijk. In een zaaltje waar ik op dat mo ment vooral christelijke symbolen zie als een kruis, beeld van Maria en een plek om kaarsjes te branden, vindt op vrijdag een bijeenkomst on der leiding van de imam plaats. Dan is de ruimte natuurlijk ingericht met islamitische symbolen. In het week end is er de ene week een protestante en de andere week een katholieke viering. 'Binnen' is de wekelijkse kerkgang hoger dan buiten. Waar te genwoordig nog zo'n 16 procent van de Nederlanders regelmatig naar de kerk gaat, gaat 25-30 procent van de gedetineerden naar de kerk. „Omdat geestelijke verzorging een recht is, krijgen de jongens daarvoor alle ruimte", zegt Ineke van de Par. „Het is niet zo dat het een voorrecht is dat zij moeten verdienen. In de overwe ging probeer ik aan te sluiten bij de noden van de jongens. In dit werk heb ik de kracht van Psalmen ont- Je moetje voorstellen dat wie hier komt altijd iemands zoon is dekt. Ik raad hen aan Psalm 1 en Psalm 23 uit het hoofd te leren. De eerste Psalm gaat over de keuze die je hebt om goed of kwaad te doen, de tweede Psalm biedt troost en wan neer je nog eens wordt opgepakt of alleen in een cel zit, kunnen de woor den daarvan houvast geven." Elke week krijgen de kerkgangers een bloem mee. Dat blijkt van betekenis te zijn. 'Het is het enig levende in mijn cel', zei één van hen. Ineke voert met wie dat wil ook individu ele gesprekken en ze leidt een bijbel studieclub. Ondertussen heb ik - door de tralies heen - uitzicht op wat Ineke 'de jongens' noemt. Een aantal koestert zich in de zon. De meesten zijn tussen de 20 en 40 jaar oud. „Je moet je voorstellen dat wie hier komt altijd iemands zoon is", zegt Ineke. Ik denk aan de toegangscontrole en de minstens vijf loodzware deuren die Ineke voor me opende en achter mij sloot voor ik aan haar bureau kon plaatsnemen. Alleen dat bezorgt me al kippenvel, terwijl ik zo weer weg mag. Hoe goed en populair de geeste lijke zorg hier is, dit is niet grappig. Ik zie mijn zoons liever thuis. vrijdag 8 september 2017 Bedrijvigheid in Vlissingen. Je moet je melden, je mag er gratis parkeren, tweedehands valt er wel wat te doen en Engeland is dichtbij. FOTO RUBEN OREEL José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk José Baars -Ineke van de Par, pastor

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 38