Carmina Burana E 17 Hele generaties vrouwen groeiden ermee op: de behandeling bij de schoonheidsspecialiste. Weken werd er uitgekeken naar het ver wenmoment in de stoel voor een schaaf- en poetsbeurt: epileren, harsen, wenk brauwen verven, huidbehandelingen. Door gaans gebeurde dat bij een buurtgenote die in deeltijd werkte. Zij maakte het bezoek zo gezel lig, dat vaak ook nog die te dure crème meeging naar huis. Maar dat oer-Hollandse tafereel verdwijnt steeds meer. Uit onderzoek van Marktdata.nl blijkt dat het aantal schoonheidssalons dras tisch daalt. Waren er in 2012 nog bijna ro.ooo salons, dit jaar zijn er nog maar 8.000 over en het einde van de neergang is niet in zicht, aldus het bureau. Volgens onderzoeker Han van Es zorgt een combinatie van factoren voor C die forse inkrimping. Allereerst is er de concurrentie. Koos je in de strijd tegen vlekken en rimpels voorheen automa tisch voor een gezichtsbehandeling bij de schoonheidsspecialiste, nu boeken steeds meer mensen een opvul- of prik- beurt bij botox-klinieken. In het geval van prijsvechters als Faceland 79 euro voor het kreukvrij maken van de fronslijn - is de behandeling iets duurder dan een gemiddeld bezoek aan de schoon heidsspecialiste, waarbij een vrouw volgens Marktdata.nl 45 a 50 euro uitgeeft. Maar de injectie blijft drie tot vier maanden werken, terwijl een bezoek aan de schoonheidsspecialiste bij de meesten om de twee maan den in de agenda staat. Strengere regels Daarnaast dreigt strengere regelgeving, waardoor schoonheidsspecialisten geen IPL/laserbehandelin- gen (voor permanente ont haring en vlekverwij dering) meer mogen uitvoeren. „De overheid wil dat alleen gedi plomeerde huidtherapeuten voortaan met die apparatuur aan de slag gaan", zegt Van Es. „Veel schoonheidsspecialisten zien die dure, ingewikkelde cursussen niet zitten en geven er de brui aan." Verder kampen de schoonheidsspecialisten nog met de na-ijlende dreun van de recessie. Volgens Marktdata.nl boekten klanten vóór de financiële crisis om de zes weken een behande ling. Die frequentie ging omlaag naar eens in de acht weken en kwam na het herstel van de economie niet meer terug op het oude niveau. Verder werden er beduidend minder euro's uit gegeven aan crèmes en scrubs. Van Es: „Je ziet ook dat een groot aantal rou tiniers niet met de tijd meegaat. Ze maken on voldoende reclame voor zichzelf en mijden so cial media. En dat zijn toch dé kanalen om een jongere, nieuwe klantenkring aan te boren." Innoveren Hanneke Schrijver (28) uit Utrecht innoveert wel. Op haar felrode fiets - met mand vol beno digdheden - komt de schoonheidsspecialiste voorrijden bij haar klanten. „Mensen hebben het druk en kunnen moei lijk tijd vrijmaken om bij mij te komen. Of ze zijn om verschillende redenen niet mobiel. Ik kom op kantoor, thuis, op de camping en op festivals Toen dacht ik: dan ga ik naar hen toe. Dat kan overal: op kantoor, thuis, op de camping of tij dens festivals. En die aanpak levert extra werk op. Net als jezelf zichtbaar maken. Ik flyer heel traditioneel, maar heb ook een eigen site en zit op Facebook en Instagram. Als je iets extra's biedt, heb je een toekomst", aldus Schrijver die binnenkort naar Zuidoost-Azië afreist voor een bijscholing en een nieuwe massagecursus. Als huidtherapeute beschikt Schrijver over de diploma's om IPL/laserbehandelingen te kunnen blijven uitvoeren. Hoe kijkt zij naar geroutineerde vakgenoten die door nieuwe eisen buitenspel dreigen te raken? „Aan de ene kant denk ik dat het goed is dat er voorwaarden worden gesteld. Het gebruik van die apparatuur kan risico's met zich mee brengen en schade aanrichten wanneer er niet goed mee wordt omgegaan: brandblaren of zelfs littekens. Maar ik vind het ook ontzettend jam mer dat vrouwen die jarenlang met enorm veel passie bezig zijn geweest in het nauw raken. Zo dreigt een fenomeen te verdwijnen." Tot 20,- korting op alle rangen Bestel uw tickets op pzc.nl/carmina Muzikaal meesterwerk Het mooiste aanbod voor een avondje uit! vrijdag 8 september 2017 PC ïöCajqXa ''P Annemart van Rhee Utrecht —Hanneke Schrijver Het krachtige en opzwepende muziekstuk met voortstuwende ritmes is, dankzij de uitzonderlijke koor- en orkestbezetting van maar liefst 135 personen, een overweldigende beleving. Carmina Burana is het meesterwerk van muzikaal genie Carl Orff. Een uniek werk uit de muziekhistorie met daarin het befaamde 'O Fortuna', dat door de jaren heen gebruikt is in vele films, commercials en als basis voor moderne hits.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17