Laat staan die marshmallow Helemaal zen de deur uit na ohmpunctuur 2 RENÉ DIEKSTRA -rujm Column Deze weken beginnen honderdduizenden kinderen en jongeren aan een nieuw school- of studiejaar. Als ik 's ochtends de hordes op weg naar school voorbij mijn huis zie fietsen, komt regelmatig een vraag bij mij op. We ten die kinderen en hun ouders en leerkrachten welke eigenschap het meest bepalend is voor hoe goed je het op school doet? Als jeugdonderzoeker stel ik ouders en leerkrachten die vraag ook wei eens en dan valt me op dat ze daar nooit echt over hebben nagedacht. Met enig aandringen komen er voor de hand liggende antwoorden: interesse, intel ligentie, ijver. Maar nog vaker komen er, zeker van ouders, antwoorden die niet een eigenschap van het kind maar van de school betreffen, zoals relatie met de leerkracht of sfeer in de klas. Al die dingen doen er inderdaad toe, maar er is een eigenschap van het kind zelf dat er qua in vloed op leerprestaties en schoolsucces met kop en schouders bovenuit steekt. Opmerkelijk genoeg noemen ouders of leerkrachten die uit zichzelf vrijwel nooit. Die eigenschap is: zelfbeheersing. Of zoals sommige collega's liever zeggen: zelfma nagement. Dat is de mate waarin een kind eigen gevoelens en gedrag weet te sturen. Zoals de bevre diging van behoeftes uitstellen, goed met stress en spanningen omgaan, driften beheersen en zich over obstakels heen op een bepaald doel blijven richten. Met name de vaardigheid zich niet af te la ten leiden en langere tijd de aandacht aan iets kun nen geven is een bewijs van zelfbeheersing. Net zoals langere tijd kun nen luisteren en instruc ties volgen om een taak uit te voeren. Er is een indrukwek kende hoeveelheid in ternationaal onder zoek waaruit blijkt dat de mate waarin kinde ren al vroeg tot zelfbe heersing in staat zijn, voorspelt hoe ze het later als volwassenen doen. Zowel wat betreft opleiding, beroep, inkomen, psychische en lichamelijke ge zondheid en crimineel gedrag. Voorbeeld zijn de befaamde marshmallowexperimenten. Daarin krijgt een 4-jarig kind een marshmallow voorgezet met de mededeling dat de begeleider even weg moet maar als deze terugkomt en het kind nog niet van de marshmallow heeft gesnoept, het als belo ning een tweede krijgt. Kinderen die een kwartier lang erin slagen zich te beheersen, blijken het later in de genoemde opzichten aanzienlijk beter te doen dan de kinderen die toch bezweken. Sterker nog, zelfbeheersing blijkt als voorspeller van school- en levenssucces belangrijker dan ICfof thuissituatie. Dat roept een intrigerende vraag op. Doen we op school wel genoeg om zelfbeheersing of zelfmanagement van kinderen te bevorderen? Het antwoord is simpel. Dat weten we niet want we meten het niet. Terwijl er allang methoden zijn om dat te meten. Ik dreig dan ook, en terecht vind ik, mijn zelfbeheersing te verliezen als ik mensen uit het onderwijs weer eens hoor beweren: dat kun je ook niet meten. Domoren! Belangrijk is de mate waarin een kind gevoelens en gedrag stuurt LEESTIPS VAN DE WEEK LEKKER IN BALANS Uroloog en seksuo- loog Cobi Reisman (53) kan vele clichés over het lid ont krachten, maar dit beeld klopt: ,Er is geen orgaan waar mee mannen een diepere relatie heb ben dan met hun penis. Hij zegt het na een drukke polidag in zijn spreek kamer van Ziekenhuis Amstelland in Amstelveen. Reisman ziet ze al vijftien jaar da gelijks: de man en zijn penis. Van daag zijn het er 34. Bij vier van hen doet hij een inwendig kijkonder zoek. Hij behandelt ook man nen met nierstenen, plaspro- blemen, prostaatkanker en erectiestoornissen. „Of met weinig zin!", zegt Reisman nogal nadrukkelijk. Om maar een stereotype onderuit te schoffelen: „De gedachte is dat man nen altijd zin hebben om te vrijen. Ready to shoot. Dat is niet zo. Hoezo mag de vrouw geen zin hebben en de man niet? Ik krijg er steeds meer stel len van wie de partner, man of vrouw, zegt: Hij heeft geen zin en dat stoort mij." Seks is onderhandelbaar, zegt hij: het is geven en nemen. Steeds meer vrouwen die te weinig krijgen, ne men er geen genoegen meer mee en sturen aan op een afspraak bij de uroloog of zoeken elders hulp. Maar wat betekent die trend? Zijn de mannen tegenwoordig minder geil? Daalt het libido? Reisman kan het niet hard maken, maar het zou hem niet verbazen als een groei end deel wordt lamgelegd door het tempo en de ei sen van de heden daagse maat schappij. „We zijn de hele dag bezig met onze e-mail, whatsappbe- richten en noem maar op. We hebben stress op het werk, geen tijden dat al les maakt dat men sen steeds minder ruimte voelen om te ontspannen." Dat combineert slecht met seks, zegt Reisman. „Voor goede intimiteit en seksualiteit moet je de tijd nemen. Het is niet allemaal the Fast and the Furious, en zeker niet in langdurige relaties." Ook als de penis weigert, is dat bijna altijd een symptoom van een onderliggend probleem, zegt Reis man. Mentale overbelasting. Psycho logische klachten. Een hormonale ontregeling. Schade aan de zenuwen. Of bijwerkingen van medicijnen. Voor Reisman is het elke keer een puzzel: wat is er loos? Boven aan het lijstje staat een in potentie dodelijke aandoening: hart en vaatziekten. Bij een patiënt met een erectiestoornis en overgewicht is Reisman alert. Als de patiënt ook blijkt te roken, een hoge bloeddruk heeft en weinig beweegt, gaan alle seinen op rood. Reisman: „De vaatjes die de penis van bloed voorzien zijn kleiner en smaller dan de vaten die het bloed naar het hart brengen. Vaatproble- men zullen zich vanzelfsprekend eerst bij de kleine bloedvaten mani festeren. Bij de penis dus. Het is een waarschuwingssignaal." Zo komt er dus geregeld een man bij de uroloog met een erectiestoor nis die de spreekkamer verlaat met een verwijzing naar de cardioloog vanwege mogelijke hart- en vaatziek ten. Het goede nieuws is dat met een gezondere leefstijl de erecties verbe teren, dat toont onderzoek aan. dinsdag 5 september 2017 Psycholoog René Diekstra buigt zich over de menselijke geest. Nu kinderen weer naar school gaan vraagt René Diekstra zich af of ze wel weten welke eigenschap ze daar het meest zal helpen. Reageren? rene.diekstra@persgroep.nl GO jif Tussen je oren - Ap Dijksterhuis en Madelijn Strick Psycholo gen leren kinde ren over wat mensen doen, denken en voelen (Prometheus, 24,99) Door zijn klanktherapie te combineren met coaching vanuit de traditionele boeddhistische leer, wil Peter Gouw ons optimaal laten ontspannen. Oohmmmm. Of ik op het bord zeven punten wil opschrijven die ik als positief en ne gatief ervaar. Na vier punten haper ik. Vaker nee durven zeggen? „Je blijft te veel in je hoofd hangen, wat komt er van binnen uit?", zegt Peter. Een ohmpunctuur in Apel doorn ondergaan is geen kwestie van bin nenkomen en gaan lig gen. Het gaat de diepte in. Peter verbindt de zeven energieknoop punten in het lichaam, de chakra's, met mijn opsomming op het bord. Stroomt de ener gie niet door, dan heeft dat effect op hoe je je voelt en functioneert. Het is de bedoeling dat ik me, liggend op mijn rug, overgeef aan de trillingen van de klank schalen. Peter beweegt ze vanaf mijn voeten naar mijn hoofd. „Ver geet niet te ademen", zegt hij. Goed ademha len valt niet mee. Han- ANSELM GRUN Verandering - Anselm Grün Monnik over hoe negatieve emo ties om te buigen tot positieve kracht (Ten Have, 17,99) #Help! Mijn kind leeft online - Lieve Swinnen en Stefaan Lam- mertyn Leidraad voor ouders in de wereld van kinde ren en social media (Van Hale- wyck, 19,99) Malika Sevil

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 46