Laat staan die
marshmallow
Helemaal zen
de deur uit na
ohmpunctuur
2
RENÉ DIEKSTRA
-rujm
Column
Deze weken beginnen honderdduizenden
kinderen en jongeren aan een nieuw
school- of studiejaar. Als ik 's ochtends de
hordes op weg naar school voorbij mijn huis zie
fietsen, komt regelmatig een vraag bij mij op. We
ten die kinderen en hun ouders en leerkrachten
welke eigenschap het meest bepalend is voor hoe
goed je het op school doet? Als jeugdonderzoeker
stel ik ouders en leerkrachten die vraag ook wei
eens en dan valt me op dat ze daar nooit echt over
hebben nagedacht. Met enig aandringen komen er
voor de hand liggende antwoorden: interesse, intel
ligentie, ijver. Maar nog vaker komen er, zeker van
ouders, antwoorden die niet een eigenschap van
het kind maar van de school betreffen, zoals relatie
met de leerkracht of sfeer in de klas.
Al die dingen doen er inderdaad toe, maar er is
een eigenschap van het kind zelf dat er qua in
vloed op leerprestaties en schoolsucces met kop en
schouders bovenuit steekt. Opmerkelijk genoeg
noemen ouders of leerkrachten die uit zichzelf
vrijwel nooit. Die eigenschap is: zelfbeheersing.
Of zoals sommige collega's liever zeggen: zelfma
nagement. Dat is de mate waarin een kind eigen
gevoelens en gedrag weet te sturen. Zoals de bevre
diging van behoeftes uitstellen, goed met stress en
spanningen omgaan, driften beheersen en zich
over obstakels heen op een bepaald doel blijven
richten. Met name de vaardigheid zich niet af te la
ten leiden en langere tijd de aandacht aan iets kun
nen geven is een bewijs
van zelfbeheersing. Net
zoals langere tijd kun
nen luisteren en instruc
ties volgen om een taak
uit te voeren.
Er is een indrukwek
kende hoeveelheid in
ternationaal onder
zoek waaruit blijkt dat
de mate waarin kinde
ren al vroeg tot zelfbe
heersing in staat zijn, voorspelt hoe ze het later als
volwassenen doen. Zowel wat betreft opleiding,
beroep, inkomen, psychische en lichamelijke ge
zondheid en crimineel gedrag. Voorbeeld zijn de
befaamde marshmallowexperimenten. Daarin
krijgt een 4-jarig kind een marshmallow voorgezet
met de mededeling dat de begeleider even weg
moet maar als deze terugkomt en het kind nog niet
van de marshmallow heeft gesnoept, het als belo
ning een tweede krijgt. Kinderen die een kwartier
lang erin slagen zich te beheersen, blijken het later
in de genoemde opzichten aanzienlijk beter te
doen dan de kinderen die toch bezweken. Sterker
nog, zelfbeheersing blijkt als voorspeller van
school- en levenssucces belangrijker dan ICfof
thuissituatie. Dat roept een intrigerende vraag op.
Doen we op school wel genoeg om zelfbeheersing
of zelfmanagement van kinderen te bevorderen?
Het antwoord is simpel. Dat weten we niet want
we meten het niet. Terwijl er allang methoden zijn
om dat te meten. Ik dreig dan ook, en terecht vind
ik, mijn zelfbeheersing te verliezen als ik mensen
uit het onderwijs weer eens hoor beweren: dat kun
je ook niet meten. Domoren!
Belangrijk is de
mate waarin
een kind
gevoelens en
gedrag stuurt
LEESTIPS
VAN DE
WEEK
LEKKER IN BALANS
Uroloog en seksuo-
loog Cobi Reisman
(53) kan vele clichés
over het lid ont
krachten, maar dit
beeld klopt: ,Er is
geen orgaan waar
mee mannen een diepere relatie heb
ben dan met hun penis. Hij zegt het
na een drukke polidag in zijn spreek
kamer van Ziekenhuis Amstelland in
Amstelveen.
Reisman ziet ze al vijftien jaar da
gelijks: de man en zijn penis. Van
daag zijn het er 34. Bij vier van hen
doet hij een inwendig kijkonder
zoek. Hij behandelt ook man
nen met nierstenen, plaspro-
blemen, prostaatkanker en
erectiestoornissen.
„Of met weinig zin!", zegt
Reisman nogal nadrukkelijk. Om
maar een stereotype onderuit te
schoffelen: „De gedachte is dat man
nen altijd zin hebben om te vrijen.
Ready to shoot. Dat is niet zo. Hoezo
mag de vrouw geen zin hebben en de
man niet? Ik krijg er steeds meer stel
len van wie de partner, man of
vrouw, zegt: Hij heeft geen zin en dat
stoort mij."
Seks is onderhandelbaar, zegt hij:
het is geven en nemen. Steeds meer
vrouwen die te weinig krijgen, ne
men er geen genoegen meer mee
en sturen aan op een afspraak bij de
uroloog of zoeken elders hulp.
Maar wat betekent die trend?
Zijn de mannen tegenwoordig
minder geil? Daalt het libido?
Reisman kan het niet hard
maken, maar het zou hem
niet verbazen als een groei
end deel wordt lamgelegd
door het tempo en de ei
sen van de heden
daagse maat
schappij.
„We zijn
de hele dag
bezig met
onze e-mail,
whatsappbe-
richten en
noem maar op.
We hebben
stress op het werk,
geen tijden dat al
les maakt dat men
sen steeds minder
ruimte voelen om te ontspannen."
Dat combineert slecht met seks, zegt
Reisman. „Voor goede intimiteit en
seksualiteit moet je de tijd nemen.
Het is niet allemaal the Fast and the
Furious, en zeker niet in langdurige
relaties."
Ook als de penis weigert, is dat
bijna altijd een symptoom van een
onderliggend probleem, zegt Reis
man. Mentale overbelasting. Psycho
logische klachten. Een hormonale
ontregeling. Schade aan de zenuwen.
Of bijwerkingen van medicijnen.
Voor Reisman is het elke keer een
puzzel: wat is er loos?
Boven aan het lijstje staat een in
potentie dodelijke aandoening: hart
en vaatziekten. Bij een patiënt met
een erectiestoornis en overgewicht is
Reisman alert. Als de patiënt ook
blijkt te roken, een hoge bloeddruk
heeft en weinig beweegt, gaan alle
seinen op rood.
Reisman: „De vaatjes die de penis
van bloed voorzien zijn kleiner en
smaller dan de vaten die het bloed
naar het hart brengen. Vaatproble-
men zullen zich vanzelfsprekend
eerst bij de kleine bloedvaten mani
festeren. Bij de penis dus. Het is een
waarschuwingssignaal."
Zo komt er dus geregeld een man
bij de uroloog met een erectiestoor
nis die de spreekkamer verlaat met
een verwijzing naar de cardioloog
vanwege mogelijke hart- en vaatziek
ten. Het goede nieuws is dat met een
gezondere leefstijl de erecties verbe
teren, dat toont onderzoek aan.
dinsdag 5 september 2017
Psycholoog René
Diekstra buigt zich over
de menselijke geest.
Nu kinderen weer naar school gaan vraagt
René Diekstra zich af of ze wel weten welke
eigenschap ze daar het meest zal helpen.
Reageren? rene.diekstra@persgroep.nl
GO
jif
Tussen je oren -
Ap Dijksterhuis
en Madelijn
Strick Psycholo
gen leren kinde
ren over wat
mensen doen,
denken en voelen
(Prometheus,
24,99)
Door zijn klanktherapie te combineren
met coaching vanuit de traditionele
boeddhistische leer, wil Peter Gouw ons
optimaal laten ontspannen. Oohmmmm.
Of ik op het bord zeven
punten wil opschrijven
die ik als positief en ne
gatief ervaar. Na vier
punten haper ik. Vaker
nee durven zeggen?
„Je blijft te veel in je
hoofd hangen, wat
komt er van binnen
uit?", zegt Peter. Een
ohmpunctuur in Apel
doorn ondergaan is
geen kwestie van bin
nenkomen en gaan lig
gen. Het gaat de diepte
in. Peter verbindt de
zeven energieknoop
punten in het lichaam,
de chakra's, met mijn
opsomming op het
bord. Stroomt de ener
gie niet door, dan heeft
dat effect op hoe je je
voelt en functioneert.
Het is de bedoeling dat
ik me, liggend op mijn
rug, overgeef aan de
trillingen van de klank
schalen. Peter beweegt
ze vanaf mijn voeten
naar mijn hoofd. „Ver
geet niet te ademen",
zegt hij. Goed ademha
len valt niet mee. Han-
ANSELM GRUN
Verandering -
Anselm Grün
Monnik over hoe
negatieve emo
ties om te buigen
tot positieve
kracht (Ten Have,
17,99)
#Help! Mijn kind
leeft online -
Lieve Swinnen
en Stefaan Lam-
mertyn Leidraad
voor ouders in de
wereld van kinde
ren en social
media (Van Hale-
wyck, 19,99)
Malika Sevil