16 Philips Vopak ïmalto Wijstellen ons hier de vraag: zou je dit product aan je oma verkopen en snapt ze het? Wij willen ons onderscheiden met onze service Mensen zijn bang om weer een nieuw product aangesmeerd te krijgen INTERVIEW INGRID DE GRAAF Kort Air France-KLM verlooft zich met Delta en China Eastern De aandeelhouders van Air France-KLM scharen zich achter de plannen om de ban den met Delta Air Lines en China Eastern aan te halen. Beide maatschappijen nemen een aandelenbelang van ro procent in de Frans-Nederlandse combinatie en krijgen in ruil voor hun investering een commissaris zetel. De aandelenverkoop levert Air France- KLM 750 miljoen euro op. Ongeveer een derde daarvan gebruikt de luchtvaartgroep om zelf een belang van 31 procent te nemen in het Britse Virgin Atlantic. De rest is be stemd om de schuld verder terug te dringen. Volkswagen meest verkochte occasion De verkoop van tweedehands auto's is in augustus toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van VWE Automotive. Volkswagen was de meest verkochte occasion. Andere populaire tweedehands merken zijn Renault, Peugeot, Opel en Ford. Bij autobedrijven werden vo rige maand ruim 90.000 occasions verkocht, een toename van iets meer dan 4 procent op jaarbasis. Tussen particulieren onderling verwisselden krap 54.000 tweedehands auto's van eigenaar, een plus van bijna 3 procent. De Persgroep neemt Reclamefolder.nl over Mediabedrijf De Persgroep, eigenaar van on der andere deze krant, de Volkskranten Trouw, neemt aanbiedingensite Reclamefol- der.nl over van RTL Ventures en H2 Equity Partners. Financiële details zijn niet be kendgemaakt. Via het in 2006 opgerichte Reclamefolder.nl zijn digitaal reclamebla den van een groot aantal winkelketens te zien. Het platform bereikt maandelijks 2 miljoen mensen, die samen 25 miljoen fol ders bekijken. CNV vindt dat Deliveroo de wet overtreedt met zzp'ers Vakbond CNV wil Deliveroo juridisch aan pakken omdat de maaltijdbezorgdienst al leen nog maar zzp'ers aan het werk wil heb ben. CNV noemt het kwalijk dat Deliveroo zich wil onttrekken aan zijn verantwoorde lijkheid als werkgever. Deliveroo kent in Nederland circa 2.000 bezorgers. De maal tijdbezorger heeft desgevraagd nog niet op de kwestie gereageerd. Quote van de dag AkzoNobei Maar wantrouwen jegens de advi seurs speelt ook een rol blijkt uit onderzoek van het Nibud in op dracht van verzekeraar Aegon. Veel mensen hebben slechte erva ringen met adviseurs, met name door de woekerpolis. De Graaf, sinds mei dit jaar directeur parti culieren bij Aegon, vindt beide ontwikkelingen zorgelijk. Tot 2013 zaten de kosten voor een advies verwerkt in de kostprijs van het product. Voor klanten waren die kosten onduidelijk. Bovendien bleek dat adviseurs mensen vaak producten adviseerden waar ze de hoogste provisie voor vingen en niet de producten die het beste waren voor de klant. Sinds 2013 worden adviseurs nu rechtstreeks betaald door de klant. En sinds die tijd mijden mensen vaak het ad vies vanwege de hoge kosten. De Graaf wil daar een oplossing voor. „Een hypotheek, overlijdensrisi- coverzekering, levensverzekering of pensioen zijn producten waar een advies voor nodig is. En nu mijdt bijna de helft van de men sen een adviseur, vooral vanwege de kosten. Neem de hypotheek. Hoe ziet je financiële situatie eruit als je een dag minder gaat werken, bijvoorbeeld als er kinderen ko men. Als je zo'n keuze wilt ma ken, kan dat gevolgen hebben voor de hoogte van de hypotheek die je kunt nemen. Bij pensioen is het bijvoorbeeld belangrijk dat je weet hoe hoog je uitgavenpatroon kan zijn na pensionering. Dan kun je je uitgaven tijdig aanpas sen. Een advies is belangrijk om te voorkomen dat mensen het ver keerde product kiezen. De finan ciële gevolgen kunnen groot zijn." „Het zou mooi zijn als de kosten van het advies kunnen worden meegefmancierd, zoals vroeger bij hypotheken ook gebeurde. En af schaffen van de btw zou ook hel pen. Een belangrijke kostenbespa ring is mogelijk als meer gegevens digitaal beschikbaar komen. Nu is een adviseur nog een groot deel van zijn tijd bezig met het verza melen van informatie. Het zou mooi zijn als die digitaal beschik baar komt, bijvoorbeeld via DigiD. Dat scheelt veel tijd en geld." „We proberen iedereen met een beleggingsverzekering te berei ken. Dat kost veel moeite. Mensen wantrouwen de verzekeraar. Ze zijn bang weer een nieuw product aangesmeerd te krijgen. Het is een kiezel die schuurt in je schoen. We willen het probleem zo klein mogelijk maken, maar helemaal oplossen lukt niet. Sommige men sen willen het gewoon liever ver geten. En we hebben de klanten gecompenseerd waar het moest. In totaal hebben we 800 miljoen euro compensatie betaald." „Dat weet ik niet." „Het gaat om heel diverse produc ten die wij al meer dan dertig jaar verkopen. Wat ik constateer, is dat ondanks alle compensaties en ver betermaatregelen het vertrouwen nog niet op het oude niveau is." „We verkopen nog wel producten. Met nieuwe hypotheken zijn we zelfs de derde partij in Nederland, na de Rabobank en ABN Amro. Maar het vertrouwen is nog niet op het niveau dat ik zou willen. Het herstellen van vertrouwen zal een zaak van lange adem worden. We willen transparant, begrijpe lijk en voorspelbaar zijn. De com municatie naar de klant moet dui delijk zijn. We verkopen geen pro ducten meer die slecht zijn voor de klant. We stellen ons hier de vraag: zou je dit product aan je oma verkopen en snapt ze het?" O dinsdag 5 september 2017 LUCHTVAARTSECTOR TWEEDEHANDS AUTOMARKT DIGITALE RECLAMEMARKT PRIJZENSLAG MSCI hevelde het bedrijf over naar de hoger gewaardeerde categorie 'ge zondheidszorg'. De chemiereus rondde de over name van Disa Technology af. W Het olie-opslag- bedrijf was giste ren niet erg in trek. Een reeks nega tieve analisten rapporten speelde de be veiliger parten. o Verkeerde zuinigheid door mijden advies Vooral mensen met een laag in komen mijden financieel advies. Ze vinden het te duur. De finan ciële gevolgen van deze ver keerde zuinigheid kunnen groot en verstrekkend zijn, waarschuwt Aegon-topvrouw Ingrid de Graaf. Peet Vogels Den Haag Waarom is het vermijden van advies een probleem? Wat kan daar aan gedaan worden? Klanten mijden de adviseur ook omdat ze geen vertrouwen meer hebben in de producten van verzekeraars. Dat is een rechtstreeks gevolg van de woekerpolisaffaire. Hoe lossen jullie dat op? Is dat veel? Hoeveel hebben jullie er eigenlijk op verdiend? Weten jullie niet hoeveel winst je maakt op de producten die je verkoopt? Hoe willen jullie het vertrouwen herstellen, zodat klanten jullie producten weer willen kopen Edo Beukema, manager bij Hudson's Bay in Amsterdam, dat vandaag zijn deuren opent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16