10 WARENHUIS NIEUW IN NEDERLAND SHOES SPEAK LAUDER Service Hudson's Bay opent vandaag in Amsterdam het eerste van twintig nieuwe warenhuizen in Nederland. Shopaholic Annemart van Rhee vergeleek het kersverse filiaal met dat van De Bijenkorf. Conclusie: veel en luxe blijken sleutelbegrippen van beide zaken. O ja: een gesmolten creditcard ook. Uitstraling Vrouwen Mannen Lifestyle dinsdag 5 september 2017 In de strijd met online wil Hudson's Bay opvallen door 'een stukje beleving', ofwel dienstverlening in het meer tradi tionele jargon. Nieuw daarbij: een per app te reserveren personal shopper, een 'denimdeskundige' die ter plekke jeans in kort of uitlegt, een horlogemaker, een na- gelbar en dames- en herenkappers. De Canadezen schroefden de prijs van de barbier terug van 60 naar 40 euro toen ze hoorden dat de Hollandse man bijna bezweek onder het bedrag. De term pas hokjes kan moeiteloos worden geschrapt: de kleedkamers zijn enorm. Evenals De Bijenkorf zorgt Hudson's Bay op deze af delingen voor loungehoeken met water tappunten en leesvoer voor mannen en vrouwen die murw gebeukt zijn door de passessies van hun partners. Minpuntje in het gloednieuwe warenhuis: het winkelge deelte bevat maar drie dames- en drie herentoiletten tegenover 30 plekken in De Bijenkorf. En waar je op De Dam je auto bijna binnen kunt parkeren, schermt Hudson's Bay met een fietsenstalling in de kelder. Milieuvriendelijker, dat dan wel. A De schoenenafdeling. Ruim en licht opgezet, foto s anp/koen van weel Hudson's Bay ambitieus, luxe en stijlvol Zowel Hudson's Bay (17.000 vierkante meter oppervlak) als De Bijenkorf (21.000 vierkante meter) beschikken over powerpanden op een A-locatie, respectievelijk het Rokin en de Dam. Op het gebied van raamwinkelen is er duidelijk onderscheid: bevatten de Bijen korfetalages museumwaardige tafereelt jes, die van Hudson's Bay ogen een stuk zakelijker. Maar de begane grond van beide vijf verdiepingen tellende waren huizen blijkt weer wel griezelig identiek. Alsof de interieurstylist twee voor de prijs van één inrichtte: felle verlichting boven luxe vitrines en smetteloos wit na tuursteen, waarop het 'kreukvrije' perso neel van cosmeticatoppers als Gucci, Chanel, Dior en Lancöme hun poederdo zen en luchtjes aan de man brengt. Hoe wel kleiner voelt het Canadese waren huis ruimtelijker, doordat daglicht royaal binnenvalt in de drie afzonderlijke delen. Verder op beide locaties: brede looprou tes en roltrappen en op de bovenste ver diepingen een fantastisch uitzicht. Kortom: mondaine koopkathedralen. Hoewel de ceo's van De Bijenkorf en Hudson's Bay hardnekkig blijven bena drukken dat ze enkel web winkels als concurrentie zien en dat hun warenhui zen niet op elkaar lijken, is de overeenkomst tref fend. Zowel qua indeling en uitstalling als op het ge bied van aanbod van de grotere merken. De ver schillen zitten vooral in de wat goedkopere produc ten. Naast Chanel, Dior, Mac en Gucci biedt De Bij enkorf Rituals aan terwijl Hudson's Bay Urban Decay promoot. Wie schoenen zoekt, kan er een stel ge bloemde platformsandalen van Circus vinden voor 79 euro, maar ook futuristi sche, witte instappers met plastic hak van Maison Margiela voor 540 euro. Op het tassenfront bieden de Canadezen wel iets aparts: Lxr co handelt in twee dehands - of liever 'eerder verkochte' - designermo dellen van ontwerpers als Hermes en Louis Vuitton. Kunnen de heren qua kle ding en accessoires bij De Bijenkorf op één etage te recht, Hudson's Bay emancipeert. Het mannen- gedeelte telt evenals dat van de vrouwen vijf verdie pingen en varieert van ca sual en contemporary tot sportief en meer klassiek. Daaronder American Vin tage, Scotch Soda, Ar mani Exchange en Hilfiger en het jongere en goedko pere Sweet Pants, Super dry, Tigha en Hamaki-Ho. Zonnebrillen, rugzakken, sneakers, horloges, het aanbod is uiterst ambitieus. Om te watertanden is het smaakvol uitgestalde as sortiment jeans: van hand gemaakte exemplaren van Amsterdamse designers tot retromerken als Lois, Wrangler en Levi's. Een beetje vermoeiend is de onophoudelijke reeks aanprijzingen duurzaam, gerecylced, eco, natuurlijke wassing die de klant vanaf elke display toeschreeu wen. Bij Hudson's Bay Amster dam - de overige filialen krijgen een La Place - is het niet even snel een vorkje prikken tussen het winkelen door. Nacarat heet het a la carte restau rant van chef Ron Blaauw dat het opneemt tegen The Kitchen van De Bijenkorf dat aan de counter hoofd gerechten van 14,15 euro maakt. Terwijl De Bijenkorf zijn voedings- en lifestyle gedeelte decimeerde om boeken en dvd's in stand te houden, presenteert Hud son's Bay een indrukwek kend en gevarieerd assorti ment. Retro en modern zij aan zij. Van ouderwetse houten ronde afwasbor- stels en instantcamera's tot goudkleurige draadloze koptelefoons en speakers. Stroopwafels en organi sche thee staan naast jam, bubbels van Moët en kur- kumasapjes. Opvallend is dat je er keukenmachines, servies, bestek, speelgoed en planten kunt kopen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 10