Z. 1 Column I Best lastig, nu Jongste Dochter geen kleuter meer is. De kunst van het loslaten is vooral voor de ouders een item, merkt Monica. WIJ OUDERS BLIJVEN PLAKKEN BIJ DE RAAMPJES e wil een jurk met een legging aan. Nee, toch geen legging. Een broek, met een stoer shirt. Of beter nog, dat T-shirt met pailletjes die je omhoog kunt wrijven voor een andere kleur. Ze kijkt in de spiegel. ]a, dit is goed. Wat doen we met de krullen? Ik mag ze borstelen, vandaag wel. Ze wil ze los. Nadat ze yoghurt met cruesli naar binnen heeft gelepeld, stapt ze met haar nieuwe rugzak zelfverzekerd naar buiten. Het is de eerste dag na de vakan tie en eindelijk, eindelijk is ze geen kleuter meer. Papa staat al op het schoolplein te wachten. Oma is er ook bij. Eerst brengen we Oudste Dochter naar groep 6, daarna zoeken we in de mierenhoop van te veel ouders en opgewonden kinderen het nieuwe lokaal van Jongste Dochter. Een werk boekje met haar naam ligt op de achter ste rij tafels. Hier? Ze kijkt me vragend aan. „Ik denk het wel", zeg ik. Ze gaat zitten en terwijl wij de ene foto na de andere nemen, monstert ze het jongetje naast haar. Nee, die kent ze niet. „Hoe heet de juf ook al weer", vraagt ze zachtjes. O ja, dat was het. Geen kring meer, geen poppenhoek, geen spelletjes op de tafel bij binnen komst. Vanaf vandaag gaat het om lezen, schrijven en rekenen. Als de les begint, luisteren ze met de armen over elkaar geconcentreerd naar de juf. Wij ouders blijven plakken bij de raampjes - de gang staat propvol. Je kersverse groep 3'er loslaten is blijkbaar voor iedereen lastig. Ik zou haar wel de hele dag willen bespieden. Bij het ophalen mag ik niet eens meer de school in. Alleen kleuters worden aan de deur van het lokaal meegegeven, de rest van de jaargangen loopt in rijen achter de juf aan naar buiten. „En, wat heb je allemaal gedaan vandaag?" vraag ik gretig, als we ons van het schoolplein hebben geworsteld. Ze laat haar hand in mijn hand glijden - gelukkig, dat wil ze nog - denkt even na en haalt haar schouders op. „Dat weet ik niet meer, hoor. Maar, en haar stem wordt een octaaf hoger, morgen heb ben we gym en we gaan met de bus." Ze overhandigt me een briefje met instructies. Met de hele klas tien minu ten in een touringcar naar de grote gymzaal die net te ver ligt om te lopen, precies zoals ze bij haar grote zus heeft gezien. Ze kijkt verrukt bij het vooruit zicht. „Met de bus hè, dan ben je dus echt geen kleuter meer." 41 Debus l k ft 21 H Reageren? monica@ persgroep.nl 61 zaterdag 2 september 2017

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 94