Im
ZEELAND 25
GYROCOPTER VLIEGENDE AUTO
Een demonstratievlucht met de vliegende auto.
„Landen kan zelfs op een baantje van 10 meter."
De vliegende auto in cijfers
Piloot Robert Wegerif waarschuwt. Tijdens
de vlucht zet hij op een hoogte van 500 me
ter de motor van de gyrocopter uit. Om te
demonstreren hoe stabiel de vliegende auto
PAL-V Liberty straks is. De luchtzak blijft
uit. De grote rotoren hebben genoeg draagkracht, het
toestel blijft stabiel en we landen op Breda Internatio
nal Airport.
Deze demonstratievlucht van een noodlanding krij
gen potentiële kopers ook voorgeschoteld. „Zo heb ik er
een verkocht. Een klant had belangstelling, voelde op
die manier hoe eenvoudig en veilig het vliegen is. Dat
demonstreren we sindsdien", zegt George Tielen. Hij is
directeur van de Fly-Drive Academy op Breda Interna
tional Airport in Bosschenhoofd, geeft les en is verant
woordelijk voor het wereldwijd opzetten van vliegop-
leidingen voor de PAL-V, die ontwikkeld en gemaakt is
in Raamsdonksveer en onder meer getest op vliegbasis
Gilze-Rijen.
In oktober begint de Fly-Drive Academy, die samen
werkt met Breda Aviation van Marcia Hendriks, met
het geven van vlieglessen. Daarvoor is een Magni M24
aangeschaft. Dat is eveneens een gyrocopter, alleen ont
breekt de auto.
Het verschil met een helikopter is groot. Bij de laatste
zorgen de rotorbladen voor de voortstuwing. Het be
sturen daarvan is veel lastiger. Bij een gyrocopter ver
zorgt de propellor aan de achterkant de voortstuwing,
de rotorbladen draaien mee op snelheid. „Zo lang je be
weegt draaien ze. Zo is vliegen heel eenvoudig. De neus
omlaag is sneller, de neus omhoog is langzamer."
Vandaar dat een rijbewijs en vliegbevret in 20 tot 35
uur te behalen is. „Net als bij een auto", zegt Tielen, die
veertig jaar ervaring heeft als helikopterpiloot.
De opening van de vliegschool is weer een grote stap
voor het bedrijf uit Raamsdonksveer. PAL-V Interna-
De neus omlaag is sneller,
de neus omhoog is langzamer
tional begon eind vorige eeuw al met de ontwikkeling
van de vliegende auto, maar de grote boost kwam in
2012 toen een aantal testvluchten succesvol verliep op
vliegbasis Gilze-Rijen. „Een vliegende auto maken is
niet eenvoudig. Ford is het niet gelukt. Een auto wil een
laag zwaartepunt en een vliegtuig een hoog zwaarte
punt. We hebben dat opgelost door de driewielertech
niek van de Carver te gebruiken, een Nederlandse vin
ding. De motor ligt hoog, maar dat wordt gecompen
seerd doordat de auto in de bocht schuin hangt."
De door prins Albert in Monaco gepresenteerde De
PAL-V Liberty 2018 (Personal Air and Land Vehicle) is
een compacte tweepersoons autogiro. Rijden op
de openbare weg mag met een spe
ciaal rijbewijs en een
vlieg-
brevet voor de autogyro. Het nieuwe model, ontworpen
door een oud-medewerker van Ferrari, is de toekomst.
De eerste van in totaal negentig Liberty's, de helft voor
Europa, wordt eind 2018 geleverd. Er zijn er meer dan
twintig al verkocht.
Ondertussen demonstreert piloot Robert Wegerif
een doorstart. De Magni M24 landt, maakt snelheid en
binnen 165 meter stijgt de gyrocopter alweer op. „Lan
den kan zelfs op een baantje van 10 meter", zegt de in
genieur die de rotor heeft ontwikkeld. Links zijn de
hangars van de vliegschool. Rechts schiet het museum
voorbij. We vliegen verbazingwekkend stabiel over de
A58, binnen het circuit rondom het vliegveld en stijgen
naar 500 meter. Het uitzicht is prachtig. „Nog mooier
als je onder je de files kunt zien", lacht Wegerif.
Tijdens de vliegshow vandaag op Breda Internatio
nal Airport is de hangar ook open. Belangstellenden
kunnen dan het oude prototype van de PAL-V en het
nieuwe schaalmodel van de PAL-V Liberty bewon
deren. Ook de lesgyrocopter is te bewonderen. „Op
zondag trakteert het exclusieve Zwitserse horloge-
merk Breitling eigen klanten op een bezoekje en
vluchten", vertelt George Tielman. Maar ja, die kun
nen misschien ook wel een half miljoen voor het
toestel betalen.
zaterdag 2 september 2017
'Mooi als je de files kunt zien'
Berry van der Heijden
Bosschenhoofd
- George Tielen
▲George Tie
len bij de PAL- Ef
V met bovenop
in de inge
klapte rotor.
FOTO MARCEL OTTER-
SPEER/PIXPROFS
De nieuwe PAL-V Liberty is te
koop voor 499.000 euro en wordt
vanaf eind 2018 geleverd. Het
biedt plek aan twee mensen. Van
deze limited luxe-editie worden 90
exemplaren gemaakt. Daarna is
een instapmodel te koop voor een
prijs vanaf 299.000 euro.
De auto rijdt maximaal 160 kilo
meter per uur. Met de 100 liter
tank kan die ruim 1.300 kilometer
rijden.
Het vliegtuig heeft een topsnel
heid van 180 kilometer per uur en
een bereik van 300 tot 500 kilo
meter op euro95 benzine. De
maximale vlieghoogte is 3.500
meter.
Leeggewicht 664 kilo, maximaal
gewicht bij vertrek 910 kilo. Ba
gage 20 kilo.
Afmetingen als auto 4 meter
lang, 2 meter breed, 1,7 meter
hoog. En als vliegende auto: 6.10
meter lang en 3,20 meter hoog.
De diameter van de uitvouwbare
rotor bedraagt ruim tien meter.