Im ZEELAND 25 GYROCOPTER VLIEGENDE AUTO Een demonstratievlucht met de vliegende auto. „Landen kan zelfs op een baantje van 10 meter." De vliegende auto in cijfers Piloot Robert Wegerif waarschuwt. Tijdens de vlucht zet hij op een hoogte van 500 me ter de motor van de gyrocopter uit. Om te demonstreren hoe stabiel de vliegende auto PAL-V Liberty straks is. De luchtzak blijft uit. De grote rotoren hebben genoeg draagkracht, het toestel blijft stabiel en we landen op Breda Internatio nal Airport. Deze demonstratievlucht van een noodlanding krij gen potentiële kopers ook voorgeschoteld. „Zo heb ik er een verkocht. Een klant had belangstelling, voelde op die manier hoe eenvoudig en veilig het vliegen is. Dat demonstreren we sindsdien", zegt George Tielen. Hij is directeur van de Fly-Drive Academy op Breda Interna tional Airport in Bosschenhoofd, geeft les en is verant woordelijk voor het wereldwijd opzetten van vliegop- leidingen voor de PAL-V, die ontwikkeld en gemaakt is in Raamsdonksveer en onder meer getest op vliegbasis Gilze-Rijen. In oktober begint de Fly-Drive Academy, die samen werkt met Breda Aviation van Marcia Hendriks, met het geven van vlieglessen. Daarvoor is een Magni M24 aangeschaft. Dat is eveneens een gyrocopter, alleen ont breekt de auto. Het verschil met een helikopter is groot. Bij de laatste zorgen de rotorbladen voor de voortstuwing. Het be sturen daarvan is veel lastiger. Bij een gyrocopter ver zorgt de propellor aan de achterkant de voortstuwing, de rotorbladen draaien mee op snelheid. „Zo lang je be weegt draaien ze. Zo is vliegen heel eenvoudig. De neus omlaag is sneller, de neus omhoog is langzamer." Vandaar dat een rijbewijs en vliegbevret in 20 tot 35 uur te behalen is. „Net als bij een auto", zegt Tielen, die veertig jaar ervaring heeft als helikopterpiloot. De opening van de vliegschool is weer een grote stap voor het bedrijf uit Raamsdonksveer. PAL-V Interna- De neus omlaag is sneller, de neus omhoog is langzamer tional begon eind vorige eeuw al met de ontwikkeling van de vliegende auto, maar de grote boost kwam in 2012 toen een aantal testvluchten succesvol verliep op vliegbasis Gilze-Rijen. „Een vliegende auto maken is niet eenvoudig. Ford is het niet gelukt. Een auto wil een laag zwaartepunt en een vliegtuig een hoog zwaarte punt. We hebben dat opgelost door de driewielertech niek van de Carver te gebruiken, een Nederlandse vin ding. De motor ligt hoog, maar dat wordt gecompen seerd doordat de auto in de bocht schuin hangt." De door prins Albert in Monaco gepresenteerde De PAL-V Liberty 2018 (Personal Air and Land Vehicle) is een compacte tweepersoons autogiro. Rijden op de openbare weg mag met een spe ciaal rijbewijs en een vlieg- brevet voor de autogyro. Het nieuwe model, ontworpen door een oud-medewerker van Ferrari, is de toekomst. De eerste van in totaal negentig Liberty's, de helft voor Europa, wordt eind 2018 geleverd. Er zijn er meer dan twintig al verkocht. Ondertussen demonstreert piloot Robert Wegerif een doorstart. De Magni M24 landt, maakt snelheid en binnen 165 meter stijgt de gyrocopter alweer op. „Lan den kan zelfs op een baantje van 10 meter", zegt de in genieur die de rotor heeft ontwikkeld. Links zijn de hangars van de vliegschool. Rechts schiet het museum voorbij. We vliegen verbazingwekkend stabiel over de A58, binnen het circuit rondom het vliegveld en stijgen naar 500 meter. Het uitzicht is prachtig. „Nog mooier als je onder je de files kunt zien", lacht Wegerif. Tijdens de vliegshow vandaag op Breda Internatio nal Airport is de hangar ook open. Belangstellenden kunnen dan het oude prototype van de PAL-V en het nieuwe schaalmodel van de PAL-V Liberty bewon deren. Ook de lesgyrocopter is te bewonderen. „Op zondag trakteert het exclusieve Zwitserse horloge- merk Breitling eigen klanten op een bezoekje en vluchten", vertelt George Tielman. Maar ja, die kun nen misschien ook wel een half miljoen voor het toestel betalen. zaterdag 2 september 2017 'Mooi als je de files kunt zien' Berry van der Heijden Bosschenhoofd - George Tielen ▲George Tie len bij de PAL- Ef V met bovenop in de inge klapte rotor. FOTO MARCEL OTTER- SPEER/PIXPROFS De nieuwe PAL-V Liberty is te koop voor 499.000 euro en wordt vanaf eind 2018 geleverd. Het biedt plek aan twee mensen. Van deze limited luxe-editie worden 90 exemplaren gemaakt. Daarna is een instapmodel te koop voor een prijs vanaf 299.000 euro. De auto rijdt maximaal 160 kilo meter per uur. Met de 100 liter tank kan die ruim 1.300 kilometer rijden. Het vliegtuig heeft een topsnel heid van 180 kilometer per uur en een bereik van 300 tot 500 kilo meter op euro95 benzine. De maximale vlieghoogte is 3.500 meter. Leeggewicht 664 kilo, maximaal gewicht bij vertrek 910 kilo. Ba gage 20 kilo. Afmetingen als auto 4 meter lang, 2 meter breed, 1,7 meter hoog. En als vliegende auto: 6.10 meter lang en 3,20 meter hoog. De diameter van de uitvouwbare rotor bedraagt ruim tien meter.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 61