Concerten op het Abdijplein: van goed tot memorabel 8 NAZOMERFESTIVALTHEATER BIJ HET AANBREKEN VAN DE DAG De locatievoorstelling 'Hiroshima mon amour' was gisteren de vroegste voorstelling ooit van het Zeeland Nazomerfestival (ZNF). Het stuk speelt op de slikken vóór de dam tussen de staart van Zuid-Beveland en Tholen. En is daarmee afhankelijk van het tij. Gisteren was het vroeg laag water, zodat het aanvangstijdstip om 6.45 uur was vastgesteld. Wie gaat er zo vroeg zijn bed uit om bij een theatrale voorstelling op de Oesterdam te kunnen zijn? De ZNF-festivalbus vertrekt om 5.15 uur vanaf de Dam in Mid delburg. Met slechts tien passa giers aan boord. Onder wie het echtpaar Greetje en Frits Buijten dijk. Zij maakten een bewuste keuze: „We hebben op Bruinisse gewoond. Daar gingen we vaak 's ochtends om 7 uur met de kinde ren zwemmen. Vroeg op het schor, dat was zo mooi. Die sfeer hopen we weer te treffen." Jenneke en Willem van den Broeke uit Middelburg kozen praktisch: „De voorstelling van donderdagmiddag was uitver kocht. Deze vroege mogelijkheid bleef over. Nu vinden we het wel heel grappig." Susan van der Beek en Louis van Mal hoorden in Kle- verskerke hun wekker om 4 uur aflopen. Ze zeggen: „Deze vrijdag kwam ons het beste uit. De zon zien opgaan geeft een extra di mensie." Dat geldt ook voor Ineke van Doormaal en Ton Thiebosch: „We nemen ons wel meer voor om vroeg op te staan om de natuur te zien ontwaken. Dat komt er nooit van. Nu met dit programma dach ten we: dit gaan we doen." Als de bus rond 6 uur arriveert op het recreatiepark Waterrijk, blijkt dat er nog ruim 100 toe schouwers met eigen vervoer zijn gekomen. Met hulp van verkeers regelaars kan de groep probleem loos de op dat tijdstip al drukke N659 oversteken. ZNF-medewer- kers hebben in alle vroegte 200 stoeltjes in een rij op de dijk gezet. Voor bijna alle bezoekers ligt er een fleece deken, waarmee de nog niet opgewarmde ochtendbries kan worden getrotseerd. Als de voorstelling begint, piept de zon schuin achter de toeschouwers over de dijk. Die gaan op in het hoorspel, dat hen via een uitge reikte koptelefoon wordt verteld. Als de voorstelling begint, piept de zon over de dijk schuin achter de toeschouwers De Speelmansplaten bieden een levend schilderij. Met de drie ac trices en de aangespoelde etalage poppen. Maar ook met de strand- lopers, die wit opzwermen in de opgaande zon. Na afloop zijn Greetje en Frits Buijtendijk onder de indruk. Van de poëtische tekst die ze hoorden. Maar zeker ook van het schor. Vooraf was hier en daar wat ge mopper te horen. Was de muziek- programmering op het Middel burgse Abdijplein nog wel zo span nend als tijdens vorige edities? Zeker wel. Er viel de afgelopen week veel te ontdekken. Donder dagavond kreeg het publiek voor proefjes van muzikale voorstellin gen met bekende liedjes, maar in een ander jasje. Begeleid door een meesterlijke band, speelde Freek de Jonge (in eigen woorden: 'een boe renlul uit Goes, die te blank is voor de blues') voor het eerst live liedjes die hij heeft opgenomen onder de titel Koffers (covers). Dat hij - zacht gezegd - niet de beste zanger is, deerde geen moment, vanwege de meesterlijke hertalingen van liedjes van onder anderen Leonard Cohen, Neil Diamond, Bob Seger en Tow- nes van Zand, waar de passie vanaf spatte. De Jonge was ongelofelijk grappig, maar wist zijn publiek ook te ontroeren. Zijn 'Zeeuwste' num mer was een vertaling van 'It's a man's world' van James Brown, over Bertje, de zoon van bakker Fraanje, die geen meisje kon krij gen. Aiieen De Jonge komt daar mee weg. Eerder op de avond kreeg Mid delburg de primeur van liedjes uit de voorstelling Een tip van de sluier, die in november de Nederlandse theaters in gaat. Onder regie van Leonie Jansen vertolkten Sjors van der Panne, Jim de Groot (de zoon van), Josee Koning (zijn derde vrouw) en Izaiine Caiister de liedjes van de vijftien jaar geleden overle den Lennaert Nijgh - hofleveran cier van onder anderen Boudewijn de Groot en Rob de Nijs. Dat was een feest der herken ning, want het zijn bijna allemaal klassiekers. Ze kregen een nieuwe dimensie, omdat ze vaak meer stemmig werden gezongen. 'Avond' kreeg meer kleur, 'Strand' ging helemaal op de schop, in 'Malle Babbe' werd duidelijk wat er in een theater mogelijk is met vier vertolkers en 'Meneer de president' werd in de uitvoering van Jim de Groot - die voor de gelegenheid zijn lange haren losmaakte - een roek- song waarvoor Pearl Jam zich niet zou schamen. „Ik ben kapot", verzuchtte Diggy Dex de avond daarvoor, op het mo ment dat zijn optreden bij het Zee land Nazomerfestival ruim een uur onderweg was. De rapper zei het met een glimlach, maar zijn woor den wekten geen verbazing. Hij is zo iemand die op het podium alles geeft. En daar ook maximaal resul taat mee boekt. Als de onbetwiste 'master of ceremony' regeerde hij over het Abdijplein. Halverwege ging hij met zijn hele band het pu bliek in om daar bijna a capella 'Jaar of 4' te zingen. Een prachtig gezicht, met die neerdaiende regen, waar niemand zich om bekommerde. De dinsdag en de maandag waren minder memorabel, maar de for mule van deze gratis avonden blijft aantrekkelijk: kom gewoon het plein oplopen en laat je verrassen. Zangeres Joia en de band The Brahms ontpopten zich als arties ten die de belofte voorbij zijn, hun voorprogramma's Charl Delemarre en Isabel Provoost lieten horen dat ze eraan zitten te komen. zaterdag 2 september 2017 Opgaande zon geeft het stuk extra dimensie FOTOS LEX DE MEESTER Greetje en Frits Buijtendijk: op zoek naar het gevoel van het vroege schor. Het publiek arriveert als de zon net opkomt. Jan van Damme Om 4 uur worden poppen op het schor gelegd. Voorzien van fleece dekens, het was nog fris. Het festivalhart van het Zeeland Nazomerfestival klopt nog volop. Ook dit jaar was een gang naar de concerten op het Abdij plein elke avond de moeite waard. Rolf Bosboom Ernst Jan Rozendaal Middelburg Lees op pzc.nl het verslag van gis teravond. Vanavond (21.00 uur) staat Di-Rect op het Abdijplein. Freek de Jonge. FOTO DIRKJAN GJELTEMA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 44