Kelderman heeft geen goede benen, maar stijgt toch plaatsje 31 'We zagen dit wel aankomen' Na de oranje zee van Max Verstappen- fans in Spa, kleurt deGPvan Italië rood. Ferrari-rood. Alles rond de race in Monza ademt historie, traditie en Ferrari. Op de startgrid van Auto- dromo Nazionale di Monza hangt een fijn spandoek met rode Ita liaanse letters: Aldi la del colore, resterai semre il nostro Fernan- done. Fernando Alonso mag dan al drie jaar in het achterveld in de oranje kleuren van het pruttelende Honda-McLaren zijn kunsten verto nen, hij zal als ex-Ferrari-coureur (2010-2014) voor de Italianen op Monza 'altijd onze Fernandone blij ven, wat voor kleur hij ook draagt'. Zelfde verhaal voor Felipe Massa, van 2006 tot en met 2013 gewaar deerd lid van de Scuderia. Nu Willi- V C Tradities Keert het Formule i-circus terug op het historische Monza, dan gaat het al tijd over tradities, over het verleden en over Ferrari. En helemaal dit jaar, nu de 70ste verjaardag van de eerste ge produceerde Ferrari 125S (1947) wordt gevierd. Zo is er die journalist die don derdag aan Sebastian Vettel vraagt wat een Ferrari nou zo bijzonder maakt, ten opzichte van andere sportauto's? „Poeh, hoe kan ik dat nou het beste omschrijven", begint de Duitser, die net zijn contract bij de Italianen met drie jaar verlengd heeft. „Ik neem aan dat je geen Ferrari in je bezit hebt? Nee? Heb je ooit in een Ferrari geze ten? Ook niet? Dan ga ik je dat heel sterk aanbevelen. Het gevoel dat je al leen al krijgt als je een Ferrari instapt... Als die motor start. Ik denk dat ieder een die van auto's houdt meteen ver liefd is. Misschien moet je jouw op- De mensen houden hier simpelweg iets meer van Ferrari dan van de sport drachtgever daarom maar gewoon eens vragen of het mogelijk is dat je zelf een dagje in een Ferrari mag rij den." Alternatief Kijken en luisteren naar de sportwa gens blijft een fijn alternatief Natuur lijk, er scheuren ook nog achttien an dere bolides door de illustere bochten als Parabolica en Ascari, maar voor bijna alle Italianen tellen er maar twee rode wagens. „De mensen houden hier simpel weg nog net ietsje meer van Ferrari dan van de sport", weet Davide Val secchi, oud-testcoureur van Lotus en nu een graag geziene podiuminter viewer in de Formule 2. „Bij Italianen die de autosport al dertig, veertig jaar volgen zit de liefde voor alleen Fer rari misschien wat minder diep, maar voor de generatie die is opgegroeid met de successen van Schumacher telt maar één team. Dat heeft met trots te maken. Met passie. Zoals ze alleen van Valentino Rossi houden, zo houden ze alleen van Ferrari." Hysterische En dat leidt soms tot hysterische ta ferelen. Zoals die handtekeningen sessie in de pitstraat, donderdag aan het einde van een broeierige middag. Met duizenden tegelijk drommen de in het Ferrari-rood gestoken mensen samen voor de garages. Wie niet be ter weet, zou denken dat Beyoncé hier komt optreden, of U2. Maar nee, ze willen allemaal een krabbel van Vettel of Kimi Raikkönen. Na een halfuurtje wordt de eerste flauwge vallen fan al afgevoerd. Het volk komt dit jaar weer massaal naar het 5,7 kilometer lange circuit. Voor het eerst sinds jaren staat er weer een Ferrari-coureur als leider in het wereldkampioenschap. De laatste die namens de Scuderia won op Monza was Alonso, in 2010. Aan die zes magere jaren moet Vettel morgen een einde maken met een klinkende vittoria. ams, vorig jaar zelfs al bijna met pen sioen, maar in Italië nog altijd een graag gezien coureur. 'Welcome home, Felipe', staat er op een klein doekje. Zo werkt dat nu eenmaal als je ooit een rode bolide onder je kont hebt gehad. Eens rood, altijd rood. 'Je kan deze passie niet omschrijven. Je kan het alleen beleven', zo staat er op on telbaar veel spandoeken met het we reldberoemde gele logo en het steige rende paard. Door tijdverlies bij de Spanjaard David de la Cruz kon de Neder landse coureur van Team Sunweb een plaatsje opschuiven in het al gemeen klassement. Hij staat nu vierde, op vier seconden van num mer drie Johan Esteban Chaves uit Colombia. „Je weet gewoon dat je met zo'n su- perlastige finale van voren moet zitten", reageerde Kelderman. „Ie dereen rijdt volle bak daar en dan vallen er gaten, omdat er renners niet meer kunnen volgen en er tus senuit sturen. Is er eenmaal een gaatje dan kun je dat bijna niet meer dichten. Zeker in deze fase van de Vuelta zie je dat iedereen vermoeid begint te raken." Kelderman vond dat hij gisteren 'geen goede benen' had. „Maar mijn achtste plek toont wel aan dat ik scherp kan blijven", zo gaf hij er een positieve draar aan. De Italiaan Matteo Trentin won de dertiende rit. De coureur van Quick-Step Floors sloeg in de las tige finale met het nodige machts vertoon toe. Het was zijn derde dagsucces in deze Vuelta. Zijn toon aangevende ploeg staat nu op vijf overwinningen in deze Ronde van Spanje. De rit voerde over bijna 200 kilo meter van Coin naar Tomares over een heuvelachtig parcours, met al vroeg in de koers één berg van de derde categorie, de Alto de Ardales. Een paar kilometer voor de finish moesten de renners nog een pittige helling over waarna een vlakke en bochtige weg van een halve kilo meter naar de meet volgde. In de eindfase was het opnieuw Trentin die het goede werk van zijn ploeg resoluut afmaakte. Zijn land genoot Gianni Moscon eindigde als tweede en de Deen Soren Kragh Andersen werd derde. Chris Froome (zevende) blijft leider. zaterdag 2 september 2017 Monza Arjan Schouten - Davide Valsecchi GP Monza, morgen 14.00 uur. Op TV: Ziggo Sport Fans verzamelden zich donderdag mas saal in de pitstraat van Ferrari. Na een half uurtje werd de eerste flauwgevallen fan al afgevoerd. FOTO PHOTO NEWS Het was al te verwachten en gis teren kwam de bevestiging. Max Verstappen start ver van achte ren in de GP van Italië, omdat hij wat gridstraf krijgt vanwege de vijfde keer vervangen van motor onderdelen. Vijftien plekken gaat hij achteruit, collega Daniel Ric- ciardo zelfs twintig. Ook Carlos Sainz en Fernando Alonso wor den naar achteren gezet. „We zagen dit natuurlijk al aankomen. We moeten er het beste van maken", beseft Verstappen, gis teren zesde en vijfde in de vrije trainingen. TOMARES Wilco Kelderman keek met een goed gevoel terug op het verloop van de dertiende etappe in de Ronde van Spanje, die werd gewonnen door Matteo Trentin. Wilco Kelderman, foto cor vos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 31