Kelderman heeft geen goede benen, maar stijgt toch plaatsje
31
'We zagen dit
wel aankomen'
Na de oranje zee van
Max Verstappen-
fans in Spa, kleurt
deGPvan Italië rood.
Ferrari-rood. Alles
rond de race in Monza
ademt historie,
traditie en Ferrari.
Op de startgrid van Auto-
dromo Nazionale di
Monza hangt een fijn
spandoek met rode Ita
liaanse letters: Aldi la del
colore, resterai semre il nostro Fernan-
done. Fernando Alonso mag dan al
drie jaar in het achterveld in de
oranje kleuren van het pruttelende
Honda-McLaren zijn kunsten verto
nen, hij zal als ex-Ferrari-coureur
(2010-2014) voor de Italianen op
Monza 'altijd onze Fernandone blij
ven, wat voor kleur hij ook draagt'.
Zelfde verhaal voor Felipe Massa,
van 2006 tot en met 2013 gewaar
deerd lid van de Scuderia. Nu Willi-
V
C
Tradities
Keert het Formule i-circus terug op
het historische Monza, dan gaat het al
tijd over tradities, over het verleden en
over Ferrari. En helemaal dit jaar, nu
de 70ste verjaardag van de eerste ge
produceerde Ferrari 125S (1947) wordt
gevierd. Zo is er die journalist die don
derdag aan Sebastian Vettel vraagt wat
een Ferrari nou zo bijzonder maakt,
ten opzichte van andere sportauto's?
„Poeh, hoe kan ik dat nou het beste
omschrijven", begint de Duitser, die
net zijn contract bij de Italianen met
drie jaar verlengd heeft. „Ik neem aan
dat je geen Ferrari in je bezit hebt?
Nee? Heb je ooit in een Ferrari geze
ten? Ook niet? Dan ga ik je dat heel
sterk aanbevelen. Het gevoel dat je al
leen al krijgt als je een Ferrari instapt...
Als die motor start. Ik denk dat ieder
een die van auto's houdt meteen ver
liefd is. Misschien moet je jouw op-
De mensen
houden hier
simpelweg
iets meer
van Ferrari dan
van de sport
drachtgever daarom maar gewoon
eens vragen of het mogelijk is dat je
zelf een dagje in een Ferrari mag rij
den."
Alternatief
Kijken en luisteren naar de sportwa
gens blijft een fijn alternatief Natuur
lijk, er scheuren ook nog achttien an
dere bolides door de illustere bochten
als Parabolica en Ascari, maar voor
bijna alle Italianen tellen er maar twee
rode wagens.
„De mensen houden hier simpel
weg nog net ietsje meer van Ferrari
dan van de sport", weet Davide Val
secchi, oud-testcoureur van Lotus en
nu een graag geziene podiuminter
viewer in de Formule 2. „Bij Italianen
die de autosport al dertig, veertig jaar
volgen zit de liefde voor alleen Fer
rari misschien wat minder diep, maar
voor de generatie die is opgegroeid
met de successen van Schumacher
telt maar één team. Dat heeft met
trots te maken. Met passie. Zoals ze
alleen van Valentino Rossi houden,
zo houden ze alleen van Ferrari."
Hysterische
En dat leidt soms tot hysterische ta
ferelen. Zoals die handtekeningen
sessie in de pitstraat, donderdag aan
het einde van een broeierige middag.
Met duizenden tegelijk drommen de
in het Ferrari-rood gestoken mensen
samen voor de garages. Wie niet be
ter weet, zou denken dat Beyoncé
hier komt optreden, of U2. Maar nee,
ze willen allemaal een krabbel van
Vettel of Kimi Raikkönen. Na een
halfuurtje wordt de eerste flauwge
vallen fan al afgevoerd.
Het volk komt dit jaar weer massaal
naar het 5,7 kilometer lange circuit.
Voor het eerst sinds jaren staat er
weer een Ferrari-coureur als leider in
het wereldkampioenschap. De laatste
die namens de Scuderia won op
Monza was Alonso, in 2010. Aan die
zes magere jaren moet Vettel morgen
een einde maken met een klinkende
vittoria.
ams, vorig jaar zelfs al bijna met pen
sioen, maar in Italië nog altijd een
graag gezien coureur. 'Welcome home,
Felipe', staat er op een klein doekje.
Zo werkt dat nu eenmaal als je ooit
een rode bolide onder je kont hebt
gehad. Eens rood, altijd rood. 'Je kan
deze passie niet omschrijven. Je kan
het alleen beleven', zo staat er op on
telbaar veel spandoeken met het we
reldberoemde gele logo en het steige
rende paard.
Door tijdverlies bij de Spanjaard
David de la Cruz kon de Neder
landse coureur van Team Sunweb
een plaatsje opschuiven in het al
gemeen klassement. Hij staat nu
vierde, op vier seconden van num
mer drie Johan Esteban Chaves uit
Colombia.
„Je weet gewoon dat je met zo'n su-
perlastige finale van voren moet
zitten", reageerde Kelderman. „Ie
dereen rijdt volle bak daar en dan
vallen er gaten, omdat er renners
niet meer kunnen volgen en er tus
senuit sturen. Is er eenmaal een
gaatje dan kun je dat bijna niet
meer dichten. Zeker in deze fase
van de Vuelta zie je dat iedereen
vermoeid begint te raken."
Kelderman vond dat hij gisteren
'geen goede benen' had. „Maar mijn
achtste plek toont wel aan dat ik
scherp kan blijven", zo gaf hij er een
positieve draar aan.
De Italiaan Matteo Trentin won
de dertiende rit. De coureur van
Quick-Step Floors sloeg in de las
tige finale met het nodige machts
vertoon toe. Het was zijn derde
dagsucces in deze Vuelta. Zijn toon
aangevende ploeg staat nu op vijf
overwinningen in deze Ronde van
Spanje.
De rit voerde over bijna 200 kilo
meter van Coin naar Tomares over
een heuvelachtig parcours, met al
vroeg in de koers één berg van de
derde categorie, de Alto de Ardales.
Een paar kilometer voor de finish
moesten de renners nog een pittige
helling over waarna een vlakke en
bochtige weg van een halve kilo
meter naar de meet volgde.
In de eindfase was het opnieuw
Trentin die het goede werk van zijn
ploeg resoluut afmaakte. Zijn land
genoot Gianni Moscon eindigde als
tweede en de Deen Soren Kragh
Andersen werd derde. Chris
Froome (zevende) blijft leider.
zaterdag 2 september 2017
Monza
Arjan Schouten
- Davide Valsecchi
GP Monza, morgen 14.00 uur.
Op TV: Ziggo Sport
Fans verzamelden
zich donderdag mas
saal in de pitstraat van
Ferrari. Na een half
uurtje werd de eerste
flauwgevallen fan al
afgevoerd.
FOTO PHOTO NEWS
Het was al te verwachten en gis
teren kwam de bevestiging. Max
Verstappen start ver van achte
ren in de GP van Italië, omdat hij
wat gridstraf krijgt vanwege de
vijfde keer vervangen van motor
onderdelen. Vijftien plekken gaat
hij achteruit, collega Daniel Ric-
ciardo zelfs twintig. Ook Carlos
Sainz en Fernando Alonso wor
den naar achteren gezet. „We
zagen dit natuurlijk al aankomen.
We moeten er het beste van
maken", beseft Verstappen, gis
teren zesde en vijfde in de vrije
trainingen.
TOMARES Wilco Kelderman
keek met een goed gevoel terug
op het verloop van de dertiende
etappe in de Ronde van Spanje,
die werd gewonnen door Matteo
Trentin.
Wilco Kelderman, foto cor vos