Geen ballast uit het verleden E 21 Dinsdag opent Hudson's Bay in Nederland het eerste van twintig nieuwe warenhuizen. Zullen de Canadezen, die zelf in zwaar weer zitten, slagen waar V&D faalde? Vijf redenen waarom dat niet, of wél lukt. Niet alle warenhuizen Buitenlandse problemen De krant zoekt nieuw talent HUDSON'S COMING SO Schrijf je nu in voor de PDOJ De PDOJ gaat op 8 januari 2018 weer van start zaterdag 2 september 2017 Redt Hudson's Bay het wél? Annemieke van Dongen DOWNLOAD DE APP EN C THE LIMITEDS SCOTCH SOD/ LUXE, HIP EN FRIS zijn niet bepaald de eerste woor den die in je opkomen als je een warenhuis van Hud son's Bay over de grens bezoekt. Het restaurant van Galeria Inno in Antwer pen heeft nog het meeste weg van een truckerseet café. Een deel van de 97 Galeria Kaufhofs is zo sleets dat V&D er nog po sitief bij afstak. En wie op vakantie in Canada of de VS wel eens is binnengelo pen in een van Hudson's warenhuizen, was hoogst waarschijnlijk niet bijster onder de indruk. Maar er is één groot verschil: in Ne derland kampt Hudson's Bay niet met de erfenis van verouderde warenhuizen. Dat was wel gebeurd als het V&D had over genomen. Dat hebben de Cana dezen overwo gen, maar ze zagen snel van dat plan af. In Duitsland en Bel gië heeft Hudson's winkels vol oude voorraden over genomen, inclusief het per soneel. Die oudere mede werkers zijn duur en bepa- urd als C len de winkelervaring van klanten. In Nederland zocht Hudson's Bay in een massasolllicitatieronde 1.800 'millennial minded mensen'. Om die te selec teren, keek het bedrijf niet alleen naar cv's, maar ook naar socialemediaprofie- len. In de restaurants van de Nederlandse Hudson's- vestigingen komt het ver trouwde La Place. Met uit zondering van de vestiging aan het Rokin in Amster dam: daar zwaait tweester- renchef Ron Blaauw de pollepel. NOGGEEN ANDERHALF jaar nadat V&D de deuren sloot, bestormt een nieuwe warenhuisketen de Nederlandse winkelstra ten. Het Canadese Hud son's Bay pompt miljoenen in zijn Nederlandse entree. 2.500 medewerkers staan te trappelen om in de gloednieuwe warenhuizen aan de slag te gaan. Wordt het een kamikaze actie? Een blik over de grens doet vrezen van wel. Vorig jaar boekte Hud son's Bay Company een verlies van een kwart mil jard euro. Het eerste kwartaal van dit jaar kwam daar, mede door de hoge expansiekosten, nog eens 221 miljoen bij. In Noord- Amerika schrapt het be drijf 2.000 banen. Onder druk van een aandeelhou der zou Hudson's momen teel overwegen onderde len te verkopen. Twee jaar geleden telden de Cana dezen zo'n 3 miljard euro neer voor de Duitse wa renhuisketen Galeria Kaufhof en het Belgische Galeria Inno. Daar gaat het zo slecht mee, dat een kredietverzekeraar deze zomer weigerde leveran ciers nog volledig te ver zekeren voor de artikelen die ze aan Kaufhof lever den. Behalve op vertrek uit Europa dringt de aan deelhouder ook aan op verkoop van vastgoed. Zo zou het pand van Hudson's New Yorkse waren huis Saks Fifth Avenue 3,8 mil jard euro waard zijn. Een scenario dat bekend klinkt: V&D moest van zijn eigenaar, investe ringsfonds Sun Capital, ook het vastgoed verko pen, waarna de winkelke ten werd opgezadeld met dure huurcontracten en torenhoge leningen. Die kostten V&D uiteindelijk de kop. Dals c ER ZIJN OOK positieve uitzonde ringen. Luxewarenhuizen als de Bijenkorf, John Lewis (VK) en Ga leries Lafayette (Frankrijk) draaien prima, benadrukt Jan Meerman, directeur van winkeliersorganisa tie INretail. „Mensen vinden het nog steeds heel plezierig om door de stad te lopen en verleid, ge prikkeld te worden." Of, zoals Hudson's-Baas Jerry Storch het eerder in deze krant verwoordde: „Men sen houden van gewel dige warenhuizen. Ze haten slechte warenhuizen." En wat Hudson's in Nederland neerzet, heeft volgens hem 'niks, helemaal niks' te maken met V&D. Dat kampte volgens Storch met aftandse panden, slechte service en saaie merken. Hudson's Bay wordt aanzienlijk luxer, hipper, jon ger en modieuzer. Met betere ser vice: „Je komt binnen, iemand ont fermt zich over je. We zorgen dat je een topervaring hebt." En er komen veel minder vestigingen: hoogstens een derde van het aan tal V&D's. In kleinere steden als Gorinchem zien de Canadezen geen brood. Erasmus Academie TijiJ voor verdieping Kranten zoeken een nieuwe generatie journalisten, dat wil zeggen: talenten die meebewegen met de tijd en die journalistiek leiderschap tonen. Al 28 jaar levert de PDOJ, de Postacademische Deeltijd Opleiding Journalistiek, afgestudeerde academici af voor een carrière in de journalistiek. Volg eerst de deeltijdoplei ding en ga daarna op stage bij een redactie van één van de aangesloten dagbladen. De PDOJ bestaat uit drie intensieve praktijkdagen per week gedurende de eerste vijf maanden en aansluitend een fulltime stage van drie maanden. Gedurende het praktijkdeel is het mogelijk de opleiding te combineren met een niet al te zware bijbaan. Kandidaten hebben een afgeronde academische opleiding (MA, MSc of drs.) en aantoonbare affiniteit met de journalistiek. Voor meer informatie over de opleiding, de procedure, selectiedagen en directe inschrijving, ga naar www.erasmusacademie.nl/pdoj Haast je, er is slechts plaats voor 20 studenten, schrijf je dus snel in! Een test en selectiegesprek maken deel uit vi de toelatingsprocedure. Erasmus University Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21