neens staat de grote, rode Nissan stil op de besneeuwde weg tussen de Round 1 - zoals de enige snelweg op IJsland heet - en de Vatnajökull, de grootste gletsjer van het land. Op zich niet erg, ware het niet dat de weg een stijgingspercentage heeft waar menig wielrenner met klim- benen van gaat likkebaarden. Het is warm in de auto. De kachel loeit en de acht passagiers zitten aardig op elkaar gepropt. Bovendien draagt iedereen een dikke, waterdichte overall, nodig voor de sneeuwscootertocht die straks op het programma staat. Paniek is een groot woord, maar twee passagiers beginnen hem een beetje te knijpen. De four- wheeldrive gaat toch niet schuiven? Ze l)e banden niet liet profiel van (raeforbanden krijgen geen grip op de sneeuw kijken angstvallig om zich heen, houden de stoel voor zich nog iets steviger vast en kijken chauffeur en gids Gulli vragend aan. Gulli, samen met zijn vrouw Laufey eigenaar van Glacier Journey, glimlacht. „We mogen blij zijn dat we hier über haupt kunnen rijden vandaag", zegt hij met luide stem. „Door stevige wind en sneeuwval was de boel gisteren volledig afgesloten. We konden de scootertocht op de gletsjer dus vergeten, maar daar hoeven jullie vandaag niet bang voor te zijn." Glacier Journey verzorgt dagelijks sneeuwscootertochten en jeepritjes op de Vatnajökull. De gletsjer ligt in het zuidoosten van IJsland, op ruim vijf uur rijden van hoofdstad Reykjavik. Gulli geeft een flinke dot gas, maar de Nissan komt geen centimeter vooruit. De banden met het profiel van tractor banden krijgen geen grip op de sneeuw. Honderden keren is hij met zijn wagen richting gletsjer gereden, maar zo moei zaam als deze keer overkomt hem niet vaak, geeft hij toe. Uiteindelijk laat hij de auto een meter of dertig afzakken, om het gaspedaal vervolgens vol in te drukken. Na vier pogingen lukt het hem de weg te vervolgen. Gulli krijgt applaus, de ramen in de auto zijn intussen volledig beslagen. Na een avon tuurlijk uurtje wordt de gletsjer bereikt. Jakkeren Bij het vertrekpunt, een grote melkvee houderij langs de Round 1, was het prima weer. Voor IJslandse begrippen dan. Droog en een graadje of 13. Op de gletsjer, zo'n 1.400 meter hoger, is het winderig, mistig en koud. Een beetje beweging kan geen kwaad. In dit geval: jakkeren op een sneeuwscooter. Best eng, voor wie nog nooit op zo'n gevaarte heeft gezeten. Maar Gulli stelt iedereen gerust, tijdens de twee minuten durende in structie. „Gas geven en remmen, meer is het eigenlijk niet. Kijk alleen uit in de bochten. Neem ze niet te scherp, want je ligt zo in de sneeuw." Je rijdt met z'n tweeën, één voorop, de ander achterop. En eventueel wisselen op het keerpunt. Met z'n tweeën op een sneeuwscooter heeft een groot voordeel, blijkt al snel. Bij een bocht naar links kan de bijrijder zijn lijf naar rechts gooien, zodat je niet Kroonjuweel Op weg naar de Glacier Lagoon. 461 zaterdag 2 september 2017 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 134