m echter niet permitteren om hun nostal gische merkverhaal niet te vertellen. Zelfs toekomstgerichte Japanse merken beginnen hun merkhistorie te verkopen. Zo herinnert de nieuwste Suzuki Ignis aan een lollig dwergcoupeetje uit de jaren 70, de SC too GX. Uitlaatauto Met de calvinistische Nederlander wordt door de autofabrikanten geen rekening gehouden. De retro-Mini mag dan in Limburg worden gemaakt, Nederland koopt met de portemonnee, weet Iriks. Maar in landen met een grote traditie van eigen autofabrieken hoort auto geschiedenis bij de nationale historie en identiteit. Deze nostalgische antenne voor auto's ontbreekt bij menig Neder lander. In het buitenland en vooral in Groot- Brittannië, Frankrijk, Italië en Duitsland, lijkt het Grote Nagenieten van de uitlaat auto begonnen gezien de vele nostalgi sche nieuwe auto's. In Nederland kopen we intussen meer dan elders in de Euro pese Unie al stekkerauto's, met dank aan de sponsorende overheid. De regering weet wat ons drijft als het om auto's gaat: nostalgische spaarzaamheid. Het is voor de nagedachtenis van het Volkswagenbusje wel een beetje jammer, dat gebrek aan Nederlandse autoliefde. Dé bus is immers door een Nederlander bedacht: Ben Pon senior. Volkswagen is dat niet vergeten. De introductie van de laatste VW-bus was in 2015 in Amsterdam, de stad waar het Rijks museum de eerste kladschets van Pons Bambibusje zorgvuldig bewaart. 41 Tempels van autoliefde Italië Ook Toyota, magazine 25 Levende legende Anno nu is de Fiat 500 te koop met infotainmentsysteem, Apple Carplay en cruise control. Een suffe hal vol oud blik? Dat hoeft een auto museum niet te zijn, nee. Veel automerken vertellen een boeiend verhaal. Duitsland Mercedes-Benz toont graag dat het in 1886 aan de wieg stond van de automobiel. Nie mand minder dan de Nederlandse architect Ben van Berkel mocht het grote Mercedes- merkmuseum in Stuttgart ontwer pen dat in 2006 openging. BMW en Porsche konden niet achterblijven. Volkswagen Groep ontwikkelde 'bele veniswereld' Auto- stadt in Wolfsburg, waar alle VW-mer- ken te zien zijn. De nieuwste fabriekstempel van autoliefde is het Museo Storico Alfa Romeo in Arese. Ferrari heeft zelfs twee musea. Omdat het sport wagenmerk in middels beurs genoteerd is, pro beert het fans geld uit de zak te klop pen. In Dubai en Barcelona staan Ferrari-pretparken. Frankrijk Peugeot heeft allang een eigen avonturenpark. Renault en Citroën doen het anders. Renault heeft een collectie van 740 originele auto's die het in eigen beheer restaureert en uit leent bij evenemen ten. Bijzonder is Con servatoire Citroën in Aulnay-sous- Bois, waar sinds kort onder leiding van een gids groe pen in de fabrieks- schatkamers van het merk mogen kijken. Sinds 1919 bewaart Citroën een exemplaar van elk model. Amerika Ook Amerikanen koesteren hun autohistorie. GM heeft sinds 2004 een Heritage Cen ter nabij Detroit. Een iconische merkcollectie is The Henry Ford Museum of Ameri can Innovation, ook bij Detroit. Autopionier Henry Ford begon zijn verzameling oude landbouwvoertui gen al in 1906 toen hij wist dat hij ze met zijn Fords en Fordson-tractoren snel overbodig zou maken. Chrysler is een uitzondering: dat museum sloot juist in 2016. Nederland Honda, Volvo en zelfs nog Saab hebben musea. Voor Toyota-fans is (gek genoeg) Nederland een wal halla. Importeurs familie Louwman heeft de oudste Toyota ter wereld opgesnord en in het eigen museum in Den Haag gezet. Niet-publiek toe gankelijk is de aller grootste private Toyota-collectie van de wereld, bij Louwman in Noord-Brabant. WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 113