m
echter niet permitteren om hun nostal
gische merkverhaal niet te vertellen.
Zelfs toekomstgerichte Japanse merken
beginnen hun merkhistorie te verkopen.
Zo herinnert de nieuwste Suzuki Ignis
aan een lollig dwergcoupeetje uit de jaren
70, de SC too GX.
Uitlaatauto
Met de calvinistische Nederlander wordt
door de autofabrikanten geen rekening
gehouden. De retro-Mini mag dan in
Limburg worden gemaakt, Nederland
koopt met de portemonnee, weet Iriks.
Maar in landen met een grote traditie
van eigen autofabrieken hoort auto
geschiedenis bij de nationale historie
en identiteit. Deze nostalgische antenne
voor auto's ontbreekt bij menig Neder
lander.
In het buitenland en vooral in Groot-
Brittannië, Frankrijk, Italië en Duitsland,
lijkt het Grote Nagenieten van de uitlaat
auto begonnen gezien de vele nostalgi
sche nieuwe auto's. In Nederland kopen
we intussen meer dan elders in de Euro
pese Unie al stekkerauto's, met dank aan
de sponsorende overheid. De regering
weet wat ons drijft als het om auto's gaat:
nostalgische spaarzaamheid.
Het is voor de nagedachtenis van het
Volkswagenbusje wel een beetje jammer,
dat gebrek aan Nederlandse autoliefde.
Dé bus is immers door een Nederlander
bedacht: Ben Pon senior. Volkswagen
is dat niet vergeten. De introductie
van de laatste VW-bus was in 2015 in
Amsterdam, de stad waar het Rijks
museum de eerste kladschets van Pons
Bambibusje zorgvuldig bewaart. 41
Tempels van autoliefde
Italië
Ook Toyota,
magazine 25
Levende legende Anno nu is de Fiat 500 te koop met infotainmentsysteem, Apple Carplay en cruise control.
Een suffe hal vol
oud blik? Dat
hoeft een auto
museum niet te
zijn, nee. Veel
automerken
vertellen een
boeiend verhaal.
Duitsland
Mercedes-Benz
toont graag dat het
in 1886 aan de
wieg stond van de
automobiel. Nie
mand minder dan
de Nederlandse
architect Ben van
Berkel mocht het
grote Mercedes-
merkmuseum in
Stuttgart ontwer
pen dat in 2006
openging. BMW en
Porsche konden
niet achterblijven.
Volkswagen Groep
ontwikkelde 'bele
veniswereld' Auto-
stadt in Wolfsburg,
waar alle VW-mer-
ken te zien zijn.
De nieuwste
fabriekstempel van
autoliefde is het
Museo Storico Alfa
Romeo in Arese.
Ferrari heeft zelfs
twee musea.
Omdat het sport
wagenmerk in
middels beurs
genoteerd is, pro
beert het fans geld
uit de zak te klop
pen. In Dubai en
Barcelona staan
Ferrari-pretparken.
Frankrijk
Peugeot heeft
allang een eigen
avonturenpark.
Renault en Citroën
doen het anders.
Renault heeft een
collectie van 740
originele auto's die
het in eigen beheer
restaureert en uit
leent bij evenemen
ten.
Bijzonder is Con
servatoire Citroën
in Aulnay-sous-
Bois, waar sinds
kort onder leiding
van een gids groe
pen in de fabrieks-
schatkamers van
het merk mogen
kijken. Sinds 1919
bewaart Citroën
een exemplaar van
elk model.
Amerika
Ook Amerikanen
koesteren hun
autohistorie. GM
heeft sinds 2004
een Heritage Cen
ter nabij Detroit.
Een iconische
merkcollectie is
The Henry Ford
Museum of Ameri
can Innovation,
ook bij Detroit.
Autopionier Henry
Ford begon zijn
verzameling oude
landbouwvoertui
gen al in 1906 toen
hij wist dat hij ze
met zijn Fords en
Fordson-tractoren
snel overbodig zou
maken.
Chrysler is een
uitzondering: dat
museum sloot juist
in 2016.
Nederland
Honda, Volvo en
zelfs nog Saab
hebben musea.
Voor Toyota-fans
is (gek genoeg)
Nederland een wal
halla. Importeurs
familie Louwman
heeft de oudste
Toyota ter wereld
opgesnord en in
het eigen museum
in Den Haag gezet.
Niet-publiek toe
gankelijk is de aller
grootste private
Toyota-collectie
van de wereld,
bij Louwman in
Noord-Brabant.
WG