Hollands erfgoed De Fiat-Chryslergroep zet zelfs compleet in op retrodesign. De herboren Fiat 500 verkoopt tien jaar na introductie nog steeds als een tierelier. Alfa Romeo (ook Fiat) wordt momenteel gereanimeerd als merk dat moet emotioneren. Daarvoor werd zelfs een Alfa-museum geopend. Jeep (ook Fiat) herinnert in het achter lichtdesign subtiel aan de jerrycans op oerjeeps. „Maar de nostalgietrend is niet voor de eeuwigheid", zegt Iriks, die ook lesgeeft aan toekomstige autoverkopers op de IVA Business School in Driebergen. „Met mijn snoepwinkeltje kan ik nog wel vijf tien jaar vooruit. Maar toen we op de IVA een nieuwe Alfa Giulia in de oefenshow room hadden, merkte ik dat het design de jongeren weinig deed." Autofabrikanten kunnen het zich wg magazine 23 Jaarprijs In 1969 werd de Peugeot 504 (onder) gekozen tot Auto van het Jaar. De 3008 kreeg die titel dit jaar. Nederland lijkt weinig te hebben bijgedragen aan de internationale autocultuur. Het Dafje wakkerde de nationale autotrots ook bepaald niet aan met z'n bijzon dere automaat. Een bejaardenauto, werd al gauw ge zegd. Dafjes vonden we pas leuk als we ze achteruitrijdend konden crashen voor een televisie programma. Dat-maker Hub van Doorne bleek zijn tijd te ver vooruit met zijn zogeheten continu-variabele versnellingsbak. Die bak bestaat nog altijd en is, in moderne uitvoering, een regelrechte wereldhit. In de begintijd van de automobiel maakte het merk Spijker korte tijd furore toen het nog een familiebedrijf was (tot 1908). Automuseum Louw man in Den Haag eert de 60HP- Spyker uit 1903 door hem in een eigen torentje te showen. Het is de eerste auto met 6-cilindermotor en vierwielaandrijving. Het Louwman Museum zelf is ook uniek: bijna nergens zie je zo'n gevari eerde autocollectie. Het museum staat dicht bij het hoofd kwartier van Royal Dutch Shell. Achter de scher men biedt Neder land de autowereld wel hoop. Naast olie-gerelateerde zaken moet je dan denken aan invloed rijke auto-ontwer pers. Nationale designhelden met internationale bekendheid zijn Laurens van den Acker (Renault), Adrian van Hooy- donk (BMW) en Ivo van Huiten (Por sche, ex-Opel). Hoe anders dan in 1947, toen Ben Pon se nior het VW-busje nog gewoon in zijn agenda schetste. Verder zijn veel in ternationale merken voor de belastingen puur Nederlandse bv's, van Lad a tot Ferrari.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 111