Hollands erfgoed
De Fiat-Chryslergroep zet zelfs compleet
in op retrodesign. De herboren Fiat 500
verkoopt tien jaar na introductie nog
steeds als een tierelier. Alfa Romeo (ook
Fiat) wordt momenteel gereanimeerd als
merk dat moet emotioneren. Daarvoor
werd zelfs een Alfa-museum geopend.
Jeep (ook Fiat) herinnert in het achter
lichtdesign subtiel aan de jerrycans op
oerjeeps.
„Maar de nostalgietrend is niet voor de
eeuwigheid", zegt Iriks, die ook lesgeeft
aan toekomstige autoverkopers op de IVA
Business School in Driebergen. „Met
mijn snoepwinkeltje kan ik nog wel vijf
tien jaar vooruit. Maar toen we op de IVA
een nieuwe Alfa Giulia in de oefenshow
room hadden, merkte ik dat het design
de jongeren weinig deed."
Autofabrikanten kunnen het zich
wg magazine 23
Jaarprijs
In 1969 werd de Peugeot 504
(onder) gekozen tot Auto van het
Jaar. De 3008 kreeg die titel dit jaar.
Nederland lijkt
weinig te hebben
bijgedragen aan
de internationale
autocultuur. Het
Dafje wakkerde de
nationale autotrots
ook bepaald niet
aan met z'n bijzon
dere automaat. Een
bejaardenauto,
werd al gauw ge
zegd. Dafjes vonden
we pas leuk als we
ze achteruitrijdend
konden crashen
voor een televisie
programma.
Dat-maker Hub van
Doorne bleek zijn
tijd te ver vooruit
met zijn zogeheten
continu-variabele
versnellingsbak.
Die bak bestaat
nog altijd en is, in
moderne uitvoering,
een regelrechte
wereldhit.
In de begintijd van
de automobiel
maakte het merk
Spijker korte tijd
furore toen het nog
een familiebedrijf
was (tot 1908).
Automuseum Louw
man in Den Haag
eert de 60HP-
Spyker uit 1903
door hem in een
eigen torentje te
showen. Het is de
eerste auto met
6-cilindermotor en
vierwielaandrijving.
Het Louwman
Museum zelf is ook
uniek: bijna nergens
zie je zo'n gevari
eerde autocollectie.
Het museum staat
dicht bij het hoofd
kwartier van Royal
Dutch Shell.
Achter de scher
men biedt Neder
land de autowereld
wel hoop. Naast
olie-gerelateerde
zaken moet je dan
denken aan invloed
rijke auto-ontwer
pers. Nationale
designhelden met
internationale
bekendheid zijn
Laurens van den
Acker (Renault),
Adrian van Hooy-
donk (BMW) en Ivo
van Huiten (Por
sche, ex-Opel). Hoe
anders dan in 1947,
toen Ben Pon se
nior het VW-busje
nog gewoon in zijn
agenda schetste.
Verder zijn veel in
ternationale merken
voor de belastingen
puur Nederlandse
bv's, van Lad a tot
Ferrari.