'MIJN GENERATIE ONTDEKTE DE WERELD DANKZIJ EEN AUTO' Ook een oude Porsche moet rijden De Duitse, Italiaanse en Franse automer ken ontdekten daarna ook de kracht van het eigen erfgoed. De Duitse merken - rivalen - bouwden merkmusea om de eigen eer en glorie te verkondigen. De Volkswagen Groep (met daarin ook Audi, Seat, Skoda, Bentley en Porsche) noemde het Autostadt. Mercedes-Benz kon als oervader van de automobiel (Benz is anno 1886) natuurlijk niet achterblijven. Hoe verleidelijk autonostalgie werkt, weet Joop Iriks. Hij is jarenlang dealer van Peugeot geweest en verkoopt nu klassieke Peugeots 504. „Mijn snoep winkeltje", stelt hij. „Mensen die herin neringen hebben aan die oude 504's zijn nog vitaal en hebben hier het geld voor over. Het ontwerp van een 504 coupé zie je terugkomen in de huidige Peugeot 3008, kijk bijvoorbeeld naar de achterlichten." Nostalgie gaat om herinneringen. „Mijn generatie kon alleen de wereld ontdekken dankzij een eigen auto", zegt Iriks. „Nu hebben jongeren daarvoor de smartphone, laptop, internet. Willen zij ergens heen, dan zijn er goedkope vliegtickets." Merkentrouw Nostalgische modellen zijn ook bedoeld om een merkgevoel te kweken, voordat het tijdperk aanbreekt van autonome en elektrische auto's en daarmee van nieuwe concurrenten. Iriks: „De tijden zijn voorbij dat je als autodealer 70 procent van je klanten weer terugzag. Merkloyaliteit taant. Daarom gaan fabrikanten terug naar hun roots." Knuffelbeest De oude Kever rolde van de band van 1938 tot 2004. De Beetle SLSR (Land Speed Record) haalde in 2016 een snelheid van 330 km/u. Alfa Romeo, BMW, Mercedes-Benz en Opel: steeds meer merken koesteren hun klassiekers én hun eigenaren door speciale classic programma's aan te bieden. Geen merk pakt het zo grondig aan als Porsche. Overal ter wereld stelt Porsche sinds kort officiële dealers en garages aan voor de verzorging van modellen waarvan de laatste ten min ste tien jaar eerder van de band rolden. Dat kan een exclu sief type zijn, maar ook een 'gewone' betaalbare versie. Het werkplaats uurtarief voor de klassiekers ligt lager. Porsche Classic Centers en Partners heten deze garages. Nederland loopt ermee voorop: een Gelderse dealer had de wereld primeur. Jasper Koek van Porsche Nederland stelt dat erfgoed belangrijk is. Porsche is een merk dat zijn verle den in ere moet houden. Van alle auto's die Porsche ooit maakte, rijdt nog 70 procent rond. Het Classicla- bel toont de histo rie van het merk. Dat geeft vertrou wen in de toe komst. Een andere reden waarom Porsche zijn erfgoed be langrijk vindt, is dat er voor ons een goede business case zit in het onderhoud van oudere auto's met onze originele onderdelen. Voor eigenaren is de klassieke auto, zeker nu de rente laag is, namelijk een gewilde inves tering. Niet alleen de 911, maar ook de 924 en 928. De doelgroep bij Porsche Classic is gevarieerder dan die voor nieuwe Porsches. Kopers van nieuwe model len zijn gemiddeld 55 jaar. Bij Classic gaat het niet alleen om vermogende klanten, maar ook om soms jonge eigenaren die voor 5.000 euro een oude 911 kochten van een oom. Daar zitten versies bij die 10.000 euro per jaar in waarde stijgen. Sommigen eigenaren durven er daarom niet in te rijden. Jammer. Porsche vindt dat rijden de bedoeling is en organiseert dus Classic-ritten en -rijtrainingen. Auto's worden steeds meer elek trisch en zelfstu rend. Porsche komt in 2019 met een elektrische auto. Die ontwikkeling zorgt ook voor een hang naar het verleden, denk ik. Onze inspanningen voor klassiekers zorgen ervoor dat eigenaren in hun oude Porsche kunnen blijven rijden." 221 zaterdag 2 september 2017 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 110