'MIJN GENERATIE
ONTDEKTE DE WERELD
DANKZIJ EEN AUTO'
Ook een oude Porsche moet rijden
De Duitse, Italiaanse en Franse automer
ken ontdekten daarna ook de kracht van
het eigen erfgoed. De Duitse merken -
rivalen - bouwden merkmusea om
de eigen eer en glorie te verkondigen.
De Volkswagen Groep (met daarin ook
Audi, Seat, Skoda, Bentley en Porsche)
noemde het Autostadt. Mercedes-Benz
kon als oervader van de automobiel
(Benz is anno 1886) natuurlijk niet
achterblijven.
Hoe verleidelijk autonostalgie werkt,
weet Joop Iriks. Hij is jarenlang dealer
van Peugeot geweest en verkoopt nu
klassieke Peugeots 504. „Mijn snoep
winkeltje", stelt hij. „Mensen die herin
neringen hebben aan die oude 504's
zijn nog vitaal en hebben hier het geld
voor over. Het ontwerp van een 504
coupé zie je terugkomen in de huidige
Peugeot 3008, kijk bijvoorbeeld naar
de achterlichten."
Nostalgie gaat om herinneringen.
„Mijn generatie kon alleen de wereld
ontdekken dankzij een eigen auto", zegt
Iriks. „Nu hebben jongeren daarvoor
de smartphone, laptop, internet. Willen
zij ergens heen, dan zijn er goedkope
vliegtickets."
Merkentrouw
Nostalgische modellen zijn ook bedoeld
om een merkgevoel te kweken, voordat
het tijdperk aanbreekt van autonome
en elektrische auto's en daarmee van
nieuwe concurrenten. Iriks: „De tijden
zijn voorbij dat je als autodealer 70
procent van je klanten weer terugzag.
Merkloyaliteit taant. Daarom gaan
fabrikanten terug naar hun roots."
Knuffelbeest
De oude Kever rolde van de band van 1938 tot
2004. De Beetle SLSR (Land Speed Record)
haalde in 2016 een snelheid van 330 km/u.
Alfa Romeo, BMW,
Mercedes-Benz en
Opel: steeds meer
merken koesteren
hun klassiekers én
hun eigenaren door
speciale classic
programma's aan
te bieden.
Geen merk pakt
het zo grondig aan
als Porsche. Overal
ter wereld stelt
Porsche sinds kort
officiële dealers en
garages aan voor
de verzorging van
modellen waarvan
de laatste ten min
ste tien jaar eerder
van de band rolden.
Dat kan een exclu
sief type zijn, maar
ook een 'gewone'
betaalbare versie.
Het werkplaats
uurtarief voor de
klassiekers ligt
lager. Porsche
Classic Centers
en Partners heten
deze garages.
Nederland loopt
ermee voorop: een
Gelderse dealer
had de wereld
primeur. Jasper
Koek van Porsche
Nederland stelt dat
erfgoed belangrijk
is. Porsche is een
merk dat zijn verle
den in ere moet
houden. Van alle
auto's die Porsche
ooit maakte, rijdt
nog 70 procent
rond. Het Classicla-
bel toont de histo
rie van het merk.
Dat geeft vertrou
wen in de toe
komst.
Een andere reden
waarom Porsche
zijn erfgoed be
langrijk vindt, is dat
er voor ons een
goede business
case zit in het
onderhoud van
oudere auto's met
onze originele
onderdelen. Voor
eigenaren is de
klassieke auto,
zeker nu de rente
laag is, namelijk
een gewilde inves
tering. Niet alleen
de 911, maar ook
de 924 en 928.
De doelgroep bij
Porsche Classic is
gevarieerder dan
die voor nieuwe
Porsches. Kopers
van nieuwe model
len zijn gemiddeld
55 jaar. Bij Classic
gaat het niet alleen
om vermogende
klanten, maar ook
om soms jonge
eigenaren die voor
5.000 euro een
oude 911 kochten
van een oom. Daar
zitten versies bij
die 10.000 euro
per jaar in waarde
stijgen. Sommigen
eigenaren durven
er daarom niet in
te rijden. Jammer.
Porsche vindt dat
rijden de bedoeling
is en organiseert
dus Classic-ritten
en -rijtrainingen.
Auto's worden
steeds meer elek
trisch en zelfstu
rend. Porsche komt
in 2019 met een
elektrische auto.
Die ontwikkeling
zorgt ook voor
een hang naar het
verleden, denk ik.
Onze inspanningen
voor klassiekers
zorgen ervoor dat
eigenaren in hun
oude Porsche
kunnen blijven
rijden."
221 zaterdag 2 september 2017 WG