Auto's Autofabrikanten verleiden ons graag met retrogevoelens. En wij vallen daarvoor. et klassieke Volkswagenbusje is de Bambi van autoland. Eén blik in die ronde koplampen en zelfs de grootste autohater smelt. Het naoorlogse busje is hot. Oude VW-busjes veroveren de festivalterreinen als foodtruck en doen de tijden van Woodstocks hippiebusjes herleven. Van lego-model tot koffiemok; de busmerchandise is overal. Want autonostalgie betekent kassa. En een moderne Volkswagen-bestelbus mag dan in weinig meer lijken op het oerexemplaar, je kunt hem nog altijd krijgen in een nostalgische tweekleuren- lak voor de authentieke VW-uitstraling van de fifties en sixties. Het allernieuw ste model, de I.D. Buzz die in 2022 op de markt moet komen, is de elektrische en deels zelfrijdende variant op het overbekende thema. Autofabrikanten spelen handig in op de hang naar nostalgie. Niet alleen zijn er de 'nieuwe' modellen, de winkels liggen ook vol autoprullaria. Je kunt je merk niet vroeg genoeg aanprijzen. Voor baby's zijn er Mercedessokken en Mini- rompertjes. Fabrikanten openen eigen musea en zelfs pretparken. Wie wil, kan zich helemaal onderdompelen in hun 'merkbeleving'. Want uiteindelijk gaat het hen natuurlijk om de autoverkoop. De opleving van de autonostalgie heeft alles te maken met de tijd waarin we leven. De generatie die ooit een brom mertje verruilde voor een derdehands Kevertje, een Eend of een Renault 4, herinnert zich nog goed hoe positief het automobilisme was in de jaren 50 en 60. Geen kip die zich in die tijd druk maakte over milieuvervuiling en files. Wie weieens in een oud Volkswagen- campertje rondrijdt, weet hoe vrolijk dat stemt. Niemand begint te rochelen van het uitlaatgas. De zoete herinneringen aan bermtoerisme en reizen naar Frank rijk over eindeloze Routes Nationale blij ken sterker. Je oogst opgestoken duimen, geen middelvingers. Als camperrijder krijg je bijna een lamme arm van het terugzwaaien. Het zijn deze emoties die autofabri kanten willen opwekken met hun recente nostalgisch vormgegeven model len. De trend begon in het ultieme auto- land, de Verenigde Staten. Nostalgische splinternieuwe versies van de Ford Thunderbird, Volkswagen New Beetle en hotrods, zoals de Chrysler PT Cruiser, deden daar al rond 2000 de kassa's flink rinkelen. magazine 21 Het verleden in ere houden Tekst QUIRIJN VISSCHER Toto's HOLLANDSE HOOGTE, PR-BEELD,SHUTTERSTOCK WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 109