'ZOU HET NIET BETER ZIJN ALS IK EEN ACTEUR ZOU SPÉLEN DIE WORDT GEÏNTER VIEWD?' „Waar ik ook kom, mensen vinden me altijd een gezellige, vrolijke jongen. Ik ben nóóit de klootzak, heb je dat nog niet door?" Wat hij aan school overhield, behalve het gematste diploma: een behoorlijk laag zelfbeeld. „Wat dacht je? Als je niet eens op eigen kracht het lbo haalt? Dan heb je echt wel het idee dat je dom bent. Merk je trouwens dat ik de neiging heb 'je' te zeggen in plaats van 'ik' als het emotio neel wordt?" „Dat hebben anderen me moeten vertel len, denk ik. Iemand als Minke van den Berg, een fantastische lerares aan de op leiding tot theaterdocent. Die zei tegen me dat intellectuelen niet mensen zijn die Shakespeare in Oudengels lezen, maar, gewoon, mensen die vragen durven te stellen. Zo'n uitspraak, echt, veranderde mijn wereldbeeld. „Nu denk ik dat ik als kind een soort adhd had, maar dat was in mijn tijd na tuurlijk nog niet uitgevonden. Ik paste niet in het schoolsysteem, maar dat vind ik zelf niet gek, want het is ook een heel raar systeem. Dat er iemand voor de klas staat die vertelt wat jij moet noteren, dat je dat moet leren, en dan een goed cijfer haalt. Wat heeft dat te maken met ont wikkeling? Er was één leraar op de basis school die me doorhad, maar dat heeft al in het Brabants Dagblad gestaan, dus dat is niet leuk om weer op te schrijven." „Nee, maar ik ben ondertussen wel met andere dingen bezig. Jij zit bijvoorbeeld net voor een schilderijtje op de muur en dan probeer ik zo te gaan zitten dat je hoofd steeds binnen de lijst valt. Zo zag ik als kind altijd andere dingen dan anderen. Ik was altijd ergens anders. Soms denk ik: ik was mijn hele jeugd depressief." 16.31 uur. Zijn dochter komt op slippers bin nen. Ze scharrelt in het keukentje op zoek naar een schaar. 'Wel terugbrengen, hè?' Mag hij nog iets zeggen over Veghel, de culturele woestijn? Dat er één plek was waar hij zich wel thuis voelde en dat waren de theaterklassen van Madeleine Matzer. „Daar mocht ik een boom spelen, en dan kwam ik thuis en mijn broer vond het maar achterlijk, maar voor mij was het es-sen-tieel. Eindelijk werd mijn fan tasie geprikkeld." Toen hij na baantjes bij een meubel- importbedrijf, een eierproductiebedrijf, een coffeeshop en een eerste jaar 'thea tervorming' eindelijk alle toneelscholen afging, werd hij overal afgewezen. „Ik vond mezelf goed hoor, maar anderen dus niet. Op de Kleinkunstacademie, waar ik het later probeerde, noteerden ze zelfs dat ik 'geen humor' had. Wel lachen, achteraf." Wat niet hielp: de zenuwen. „Audities vond ik ver-schrik-ke-lijk. Zweten. Vlek ken voor mijn ogen. Stamelen. Ik hou er nog steeds niet van. Het is een opluch ting als Mike van Diem (regisseur, red.) me voor zijn nieuwe film Tulipani belt en zegt dat ik de rol sowieso heb en dat hij alleen nog de invulling wil bespreken." Hij twijfelde lange tijd over wat hij kon. „'Jij bent regisseur', zeiden anderen en dan dacht ik: maar ik wil ook schrij ven en spelen. Ik ben nu net 50 en dan hoor je in je eerste midlifecrisis te zitten, maar ik zit dus eigenlijk permanent in een midlifecrisis en, nee, daar ga je niet de kop van dit artikel van maken." 16.47 uur. Hij staat op om zijn handen in het keukentje grondig te wassen. „Dat mag toch wel even?" Een van de lastigste dingen: dat je als acteur soms weken niets te doen hebt. Vroeger lag hij dan dagen op de bank, en dan niet bij wijze van spreken, maar echt, hij kwam er niet af. Ook niet om te slapen. „Ik ben geen Mike Boddé (cabare tier, red.), iemand met een heftige aanleg voor depressie, maar kan wel overspoeld worden door een groot gevoel van een zaamheid en verdriet." Zo'n tien jaar geleden besloot hij daar wat aan te doen. De directe aanleiding was de geboorte van zijn dochter. „Toen zij zo'n 1,5 jaar was, dacht ik: nu moet ik echt gelukkiger worden. Want ik kan straks wel dingen tegen haar gaan roepen als 'volg je droom', maar wat als ik dat zelf niet eens doe? Ik ben in therapie gegaan. Intensieve regressietherapie." Daar ging het ook over zijn familie met 'de twee dooie vaders'. Zijn biologische vader overleed plotseling toen hij 6 was, en de tweede man van zijn moeder toen hij 18 was. „Ik heb mijn eerste vader nau welijks gekend. Voor mij was mijn gezin gewoon: mijn moeder, mijn oudere broer en zus. De dood van mijn tweede vader was heftiger. Dat het zomaar kon dat iemand verdween. Ik dacht: ik moet het helemaal zelf doen." „Dat zou voor dit verhaal wel lekker sim pel zijn, hè? Maar nee. Dat kwam, denk ik, omdat ik me als kind onbegrepen voelde. En nu nog wel. Ik ben me later gaan afzet ten tegen mannen die me vertelden wat ik moest doen. Zo'n Bruin Otten bijvoor beeld, artistiek directeur van de Theater school, die haatte ik. Dat was misschien een soort puberteit die ik, bij gebrek aan een vaderfiguur, niet heb gehad." „Dat is een heel rare vraag, want therapie is niet: het waren zes fijne weken, hier is je diploma. Wat ik nu wel weet: dat ik me af en toe verdrietig en eenzaam mag voelen." Hij is de laatste jaren spiritueler gewor den, ook door zijn vrouw, die als psycho loog een healingpraktijk heeft. „Ik mediteer bijvoorbeeld. Dat helpt. Je moet het zo zien: ik heb zo'n dertigduizend gonzende ideetjes in mijn hoofd. Door me te focussen kan ik er een uitpikken en me daarop richten. En dan zorg ik dat dat idee uitkomt. Daardoor heb ik nu een Hoe wist je dat je niet dom was? Vind je een lang gesprek lastig? Had dat 'grote gevoel van eenzaam heid' iets te maken met de dood van je vaders? Heeft de therapie geholpen? 121 zaterdag 2 september 2017

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 100