VOOR GROOTJANS HEEFT ALLES WAARDE Alsof de polder al nagenoeg verdwenen is EHSEgSBl FILM BY THE SEA Rebecca van Wittene schetst in de documentaire 'Gevangen licht' een prachtig portret van een bijzondere Zeeuwse kunstenaar: Loek Grootjans. PAGINA15 taires op haar naam heeft staan, volgde Grootjans tijdens de tot standkoming van de tentoonstel ling De zaak Piet Mondriaan. „Loek heeft zelf contact opgenomen met mij", zegt Van Wittene. „Hij wilde het project vastleggen op film. Er was eigenlijk meteen een klik, vanwege zijn manier van werken en vanwege zijn insteek, Ik wilde heel die ik heel oorspronkelijk vond. Dat trok mij aan." Ze noemt de documentaire 'een echte kunstenaarsfilm'. „Daar ben ik zelf heel blij mee, want het is geen gemakkelijk onderwerp. Het was best even zoeken om een goede vertaalslag te maken en toch dicht bij Loek te blijven. Ik wilde heel graag dat je als het ware in zijn hoofd kruipt. Waarom doet hij wat hij doet? Vanwaar die zoektocht?" Die drijfveren komen mooi naar boven in Gevangen licht, dat veel verder gaat dan De zaak Piet Mon driaan. Grootjans, zoon van een schroothandelaar en een garna- lenpelster in Arnemuiden, verza melt op welhaast manische wijze de sporen van het bestaan, zoals zijn eigen stof ('het residu van mijn leven') of het afwaswater van een memorabel etentje. „Zo ont staat een blauwdruk van iemands leven", zegt hij in de film. „Het is een geconcentreerde manier van leven geworden. Heel bewust. Voor mij heeft alles waarde." Ook stelt hij sporen veilig van kunstenaars die hem hebben be geesterd, zoals Leonardo da Vinei, Vincent van Gogh en dus Mondri aan. In Saint-Rémy-de-Provence verzamelde hij bijvoorbeeld grond op de exacte plaats waar Van Gogh moet hebben geschil derd. Die bleek lijnolie en pig menten te bevatten. „Van Gogh heeft dus verf gemorst. Ik vind het zo ontzettend mooi dat ik nu iets van de grote meester met me meedraag." ehoedzaam waadt de kunste naar door de branding tussen Domburg en Westkapelle. Met een maatbeker schept hij zeewa ter in een fles. Het is de openingsscène van de documentaire Gevangen licht die meteen nieuwsgierig maakt. Wat wil Loek Grootjans veiligstellen? Waar is hij naar op zoek? Het blijkt om een wekelijks ri tueel te gaan, als onderdeel van zijn langlopende project Storage of Distorted Matter. Een jaar lang ver zamelde Grootjans nauwgezet zeewater, om de invloed van de zoutkristallen op het befaamde Zeeuwse licht te onderzoeken. Hij probeert daarmee te ontrafelen wat Piet Mondriaan in september 1908 moet hebben ervaren toen hij op dezelfde plaats de duin op klom en werd gegrepen door het ongekende licht. Het zorgde voor een ommekeer in diens werk. Rebecca van Wittene, die al een groot aantal Zeeuwse documen- schreef. Twee jaar geleden ging op Film by the Sea ook een documen taire over de polder in première: On der de oppervlakte van Digna Sinke, die werd genomineerd voor een Gouden Kalf. Sinke probeerde, mede aan de hand van gesprekken met mensen uit allerlei geledingen, te reconstrueren hoe het besluit om de polder terug te geven aan de na tuur, tot stand is gekomen. Zoenoffer concentreert zich op de direct betrokkenen en - veel meer dan Sinke - hun beleving van de pol der: eigenaar Géry De Cloedt, zijn jurist Hans Mieras, polderbeheerder Karei Vergauwen en auteur Chris de Stoop, bekend van het boek Dit is mijn hof. Wat bij hen overheerst, is het onbegrip, de onderhuidse woede soms, dat de polder zomaar moet wijken voor havenbelangen en 'natuurcompensatie', zonder de mensen die dat direct raakt erbij te betrekken. „Een soort diefstal van de natuur", noemt De Cloedt het. Chris de Stoop betreurt het vooral dat de laatste sporen van het rijke boerenverleden in de Scheldepol- ders verdwijnen. In zijn ogen is de Antwerpse haven de hoofdschul dige. „Zij hebben hun natte droom kunnen realiseren: greep krijgen op het hele achterland tot op en over de grens. Dat hebben ze kunnen doen dankzij een bondgenootschap met de natuurbeweging. De Hedwige- polder is het zoenoffer dat gebracht moest worden aan dat bondgenoot schap." De verpersoonlijking van Hertogin Hedwige dwaalt door het gebied. De sfeer is nostalgisch, alsof de polder al nagenoeg verdwenen is. Dat gevoel wordt versterkt door de muziek van Celia Swart en het lied Je laten gaan, dat Anne van Damme voor de film - Rebecca van Wittene Wat is dat Zeeuwse licht waardoor Mondriaan zo werd gegrepen? Loek Grootjans verzamelt de sporen van het bestaan. ROLF BOSBOOM Polderbeheerder Karei Vergauwen is een van de betrokkenen die aan het woord komen in Zoenoffer. De meestbesproken polder van Nederland staat centraal in Zoenoffer. De documentaire van Bo van Scheyen en Marjan van den Bos gaat vooral over de schoonheid en waarde van de Hedwigepolder. Die wordt fraai vanuit alle hoeken in beeld ge bracht, onder meer met veel droneshots. ROLF BOSBOOM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 71