Een kwartet korte films VISSERS WORDEN SCHIPPERS AAN WAL Weerzien met weervissers FILM BY THE SEA Dansen met de natuur PAGINA 14 Windstil In Windstil, waarmee Marijn de Zeeuw onlangs afstudeerde aan de kunstacademie in Breda, komt een vrouw oog in oog te staan met haar eigen sterfelijk heid als ze ontdekt dat ze een hond heeft aangereden. Het inci dent dwingt haar tot ingrijpende keuzes. De film is slow cinema, zoals De Zeeuw het noemt: lange, statisti sche shots, geen dialoog, geen muziek. Alle aandacht van de kij ker richt zich intens op wat er ge beurt, op wat er te zien is. Loslaten Vincent van den Ouden stu deerde onlangs in Brussel af als regisseur. Bij Film by the Sea is hij al uitgegroeid tot een vaste gast. De afgelopen jaren waren diverse producties van hem te zien. Deze keer presenteert hij de korte film Loslaten, over een ou dere man met Alzheimer (ge- speeld door Charles Cornette). Hij wordt bezocht door zijn dochter (Annick Christiaens), die steeds meer moeite heeft om tot hem door te dringen. Muis De vader van Katja heeft een nieuwe vriendin. Met z'n drieën zijn ze op vakantie in Frankrijk, maar haar vader heeft alleen oog voor zijn vlam. „Het is raar om ie mand anders naast mijn vader te zien", mijmert Katja. Ze vindt troost in haar knuffel Muis. Het is, in het kort, het verhaal van Muis, een korte film van Christianne Altena en Lennart Gosman. Kyra Verschuure ver tolkt Katja. Tom Hattink en Sil- vana Durdevic spelen de rol van de vader en de vriendin. Liefde Regisseur Enang Wattimena stuit op een familiefoto uit voor malig Nederlands-Indië. Op de foto staat ook zijn betovergroot moeder uit Atjeh. Zijn moeder vertelt hem dat dit niet de foto is die zij vroeger in bezit had den. Van die foto was zijn bet overgrootmoeder namelijk afge knipt. Hierop begint de regis seur zijn zoektocht naar hun oermoeder. De documentaire BR-43, een dag boek van Jeannice Adriaansens vertelt het verhaal van Albregtse en het einde van diens familiebe drijf. Basis van de film is het vi deodagboek dat hij tijdens de reis naar Kaapstad bijhoudt. Hij berust in het lot van de onderneming, maar het stemt hem wel droevig. „Het is een forse aderlating voor Breskens. Dat komt niet meer te rug", zegt hij op het dek tegen zijn camera. „Er is al veel te veel weg gegaan inBresjes." Adriaansens laat zien wat er ver loren is gegaan in het dorp. De film bevat een groot aantal ar chiefbeelden uit de tijd dat de vis serij nog bloeiende was en schetst daarmee een sociologisch portret van de hechte vissersgemeen schap. „Via Jaap ervaren we hoe langzamerhand alle Bressiaanse vissers schipper aan wal worden. Wat rest, is de droom van hoe het ooit was", aldus Adriaansens. Na terugkeer uit Kaapstad staat Albregtse wat verloren op de kade. Zonder schip. „Het is raar als je 50 jaar visserman bent en het ineens stopt. Dan val je toch wel in een gat. Ik moet me gaan bezinnen op de toekomst." De film, die in maart al een voorpremière in Oostburg be leefde, staat ook in het buitenland in de belangstelling. De afgelopen maanden werd deze al voor zes festivals geselecteerd en sleepte drie prijzen in de wacht. De voormalige BR-43 is overi gens niet meer in Zuid-Afrika. Het schip lag werkloos aan de kant en werd verkocht aan een vison- derneming in Urk. In het voorjaar van 2016 voer het van Kaapstad naar Stellendam. De nieuwe eige naar had de enige juiste man voor de klus ingeschakeld: Albregtse. Snijders kwam er pas recent ach ter dat er al eerder een documen taire over het onderwerp is ge maakt. „Ik begon aan deze film, omdat ik als dui ker twee jaar gele den in de Oos terschelde een school ansjovis tegenkwam. Het voorkomen daarvan was voor mij een complete verrassing. Tot nu maakte ik bijna alleen maar onderwaterfilms en deze - exoti sche, dacht ik - vis leek mij een bijzonder onderwerp. Dat bleef zo tot ik meer onderzoek deed en Henk en Cor ontmoette. Tijdens het filmen verlegde de focus zich steeds meer naar hen. De docu mentaire is deels organisch ge groeid. Het script werd doorlo pend aangepast. Bij elkaar zit er hooguit één minuut onderwater beeld in." Onvermijdelijk is de film deels een déja vu. Cor van Dort is in middels 85 jaar, maar nog altijd actiefin de weervisserij. Opmer kelijk soepel gaat hij nog het wa ter in om de te palen van de fuik te steken of de ansjovis op te drij ven. De nadruk ligt echter meer op zijn schoonzoon Henk van Schilt, die grotendeels het woord voert over het vrijwel verdwenen ambacht van de weervisserij. Het is intensief werk, laat de film in mooie beelden zien. „Tij dens het seizoen ben je er bijna 24 uur per dag, 7 op 7, mee bezig", zegt Van Schilt. „Je moet rusten als het kan, anders hou je het niet vol." Tegelijkertijd is het ook vaak wachten, tot het water vol doende is gezakt om met het waadpak de Oosterschelde in te kunnen. „Dat wachten is geen straf. Kijk eens om je heen: wa ter, natuur, rust. Wat wil je nog meer?" ZEEUWS \JESw Het programma-onderdeel Zeeuws Licht omvat in totaal negen films die een link met Zeeland hebben. Naast de vijf langere producties die hier naast worden beschreven, zijn er vier korte films. W De vier films zijn samen met Allesbeweegt zaterdag 16 september in één blok te zien (14.00, zaal 6) Liefde draait ook bij Hier is... Adriaan van Dis met Alfred Bir- ney, zaterdag 9 september (16.00 zaal 3) Zandbergen vormen letters. Bij de Brouwersdam verrees vorig jaar een machtige zandsculptuur. Als onderdeel van de zandsupple- tie boetseerde landschapsarchi tect Bruno Doedens met zijn Stich ting Landschapstheater en Meer (SLeM) nauwkeurig gigantische zandbergen. Wie het resultaat van uit de lucht bekeek, zag dat zij een tekst vormden: Allesbeweegt. Het kunstwerk, onderdeel van het project 'Balanceren tussen zoet en zout', was daarna overgeleverd aan de grillen van wind en getij. Maar ook is het permanent vastgelegd in een poëtische documentaire van Andras Hamelberg, eveneens Alles beweegt getiteld. De film is vooral een pleidooi om creatiever om te gaan met de kust.Durf, verbeelding en dialoog met het publiek staan centraal in deze vorm van 'culturele land schapsontwikkeling'. SLeM heeft de afgelopen tien jaar al diverse aansprekende voorbeelden weten te realiseren langs de kust. Het project bij de Brouwers- dam sluit daar naad loos bij aan. Be halve de vor ming van de letters zien we tangodansers tussen de machi nes die aan de zandsuppletie werken. De beelden tonen Zeeland op zijn fraaist. Niet voor niets heeft de pro vincie het project financieel onder steund. Dat Blof het titelnummer heeft verzorgd, versterkt het Zeeuwse gevoel alleen maar. Eind 2012 was het gedaan voor Jaap Albregtse uit Breskens. Na een halve eeuw zag hij zich door de slechte prijzen, de dure gasolie en de knellende regel geving gedwongen te stoppen met de boomkorvisserij op de Noordzee. Zijn kotter, de BR 43 uit 1983, verkocht hij aan een offshorebedrijf in Zuid-Afrika. In het voorjaar van 2013 voer hij het schip zelf naar Kaapstad. ROLF BOSBOOM Jaap Albregtse in Zuid-Afrika. In 2010 deed de documentaire Verdronken land van Marjolein van Poppel, over de Bergse vis sersfamilie Van Dort, het goed tijdens Film by the Sea. Dit jaar gaat er opnieuw een film over deze laatste weervissers van de Oosterschelde in première: Cor Henk, ditmaal geregisseerd door Edward Snijders. ROLF BOSBOOM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 70