ZWARE ROLLEN KLEVEN KENNELIJK AAN MIJ
Zwarte komed e over ontsporende museumdirecteur
FILM BY THE SEA
Maria Kraakman, hoofdrolspeelster in de openingsfilm
'In Blue', wordt door vakgenoten enorm gewaardeerd.
Een filmregisseur vergeleek haar ooit met een
Stradivarius.
PAGINA 6
oewel zij diverse
prestigieuze prij
zen-een Gouden
Kalf Guernseyen
de Theo d'Or Or
lando- voor haar
werk heeft gekre
gen, behoort Maria
Kraakman niet tot
het legioen Bekende Nederlanders
die regelmatig opduiken in praat
programma's en commerciële ko
medies. Toneelliefhebbers kennen
de 42-jarige actrice vooral van To
neelgroep Amsterdam, waar zij een
vaste kracht is. Fijnproevers met
een filmvoorkeur waarderen haar
voor haar rollen in arthousefïlms
als Ilesflottantes, My Queen Karo,
Guernsey en Schneider vs. Bax.
Licht en luchtig bioscoopver-
maak komt voorlopig niet op haar
palmares voor. „Soms zeg ik wel
eens gekscherend tegen mijn
vriend dat ik geen vrouwen meer
wil spelen die weinig zeggen en de
hele tijd uit het raam zitten te sta
ren. Ik word wat film betreft vaak
geassocieerd met zware vertolkin
gen. Dat kleeft kennelijk aan mij.
Terwijl ik op het toneel best lich
tere stukken heb gespeeld. Om de
een of andere reden word ik niet
benaderd voor romantische kome
dies. Terwijl dat ik best zou willen
doen."
Ook haar nieuwe film, In Blue,
geregisseerd door Jaap van Heus-
den Win/Win, Het offer), is niet
bepaald een dijenkletser. Kraak
man speelt daarin de stewardess
Lin, die tijdens een vlucht met een
bevalling te maken krijgt die van
grote invloed is op haar gemoeds
toestand. Ze bouwt vervolgens een
band op met een 15-jarige dakloze
jongen uit Boekarest, die zij na een
aanrijding met haar taxi niet uit
haar hoofd kan zetten.
„Lin is een vrouw die haar iden
titeit ontleent aan haar werk", zegt
Kraakman. „Daar haalt zij haar ei
genwaarde uit. Als zij na het onge
luk die jongen ontmoet, bloeit bij
haar een verantwoordelijkheidsbe
sef op. Hun relatie is niet seksueel
getint, maar op een bepaalde ma
nier toch romantisch. Het hoe en
waarom van haar handelen wordt
niet meteen duidelijk. Maar zo zit
de werkelijkheid ook in elkaar.
Over het echte leven zijn op het
moment zelf geen conclusies te
trekken. Dat kan pas achteraf"
Zelfheeft Kraakman in haar per
soonlijke leven de afgelopen jaren
ook het een en ander meegemaakt.
Haar relatie met collega Dragan Ba-
kema kwam tot een einde. Kraak
man, die zelf na een ingreep geen
kinderen kon krijgen, accepteerde
het dat hij een kind bij een ander
had verwekt. Maar toen zij verliefd
werd op een andere collega, de tien
jaar jongere acteur Vincent van der
Valk (hoofdrolspeler in de be
kroonde film Gluckauf), verbrak zij
de relatie.
Genoeg
Over deze periode in haar leven
wil Kraakman niet meer uitwei
den. „Ik heb een keer in een inter
view alles verteld. Dat is voor mij
genoeg. Ik krijg soms een verzoek
om in een programma te gaan zit
ten als vrouw die zelf geen kinde
ren kan krijgen. Daar heb ik geen
zin in. Waarom ik het die ene keer
wel allemaal tot in detail heb ver
teld? Goede vraag. Eerlijk gezegd
Ik denk niet dat ik
een verhouding kan
hebben met iemand
die ik niet goed in
zijn vak vind
weet ik het niet. Maar ik heb er
geen spijt van."
Dat zij weer een relatie heeft met
een collega, is vermoedelijk geen
toeval. „Door ons vak begrijpen we
elkaar goed. Als een van ons een af
wezige indruk maakt vanwege een
rol, is dat geen probleem. Boven
dien vind ik hem heel goed. Ik denk
niet dat ik een verhouding kan heb
ben met iemand die ik niet goed in
zijn vak vind. Van beroepsnijd is bij
ons geen sprake."
Zelf wordt Kraakman enorm ge
waardeerd door de mensen met
wie zij werkt. Filmregisseur Na-
nouk Leopold vergeleek haar ooit
met een Stradivarius. „Dat is toch
een mooi compliment?", stelt
Kraakman vast. „Het klinkt toch
beter dan een plastic blokfluit?"
De agenda van de actrice zit de
komende maanden tjokvol. Voor
Toneelgroep Amsterdam is zij het
komende seizoen in zes producties
te zien. Maar voor Film by the Sea
maakt zij graag een paar dagen vrij.
Ze heeft het festival nooit bezocht.
„Maar ik heb er goede dingen over
gehoord. Ik kijk er echt naar uit om
de opening bij te wonen."
The Square haalt in tegenstel
ling tot zijn voorganger - het
bijtende en briljante familie
drama Force Majeure (2014) -
volgens sommige beroeps
kijkers te veel overhoop,
waardoor bepaalde thema's
elkaar voor de voeten lopen.
Anderen vinden dat Östlund
de huidige Zweedse samen
leving als een geniale chi
rurg scalpeert en aantoont
dat de verwarring in be
paalde zogenaamde betere
kringen in het huidige tijds
gewricht heel groot is.
Hoofdpersoon is de ge
soigneerde directeur
van een museum
(Claes Bang), die op
een dag zijn smart-
phone verliest en in
paniek raakt. Het gaat daarna
snel bergafwaarts met de
man door te snelle, bevoor
oordeelde aannames (hij be
schuldigt een jongen van
buitenlandse komaf van de
diefstal) en merkwaardige
beslissingen in zijn werk
kring. Zo loopt een kunstex
periment genaamd The
Square finaal uit de hand.
Ook een verhouding met
een journaliste (gespeeld
door Elisabeth Moss, bekend
uit de misdaadserie Top of
the Lake) kent een bizar ver
loop.
Feit is dat Östlund in zijn
film enkele onvergetelijke
scènes heeft opgenomen.
Mensaap
Hoogtepunt is een diner met
driehonderd relaties van het
museum dat helemaal ont
spoort. Verantwoordelijk
voor die ontsporing is de ac
teur die in een performance
als een mensaap het deftige
publiek de stuipen op het lijf
jaagt. Het levert een zeer on
gemakkelijke scène op die
ook de kijker in verwarring
zal brengen.
De rol van de overijverige
acteur wordt gespeeld door
Terry Notary. Hij vertolkte
ook een primaat in de re
cente Planet of the Apes-
films.
The Square is een lange zit.
De versie die in Cannes in
wereldpremière ging, duurt
tweeënhalf uur. Na de eerste
reacties op het filmfestival
gaf Östlund te kennen dat
hij wellicht zou overwegen
om zijn film in te korten. De
vraag is of hij na het winnen
van de Gouden Palm daar
nog trek in heeft.
openings dTTTri
Maria Kraakman bouwt in de film 'In Blue' een band op met de 15-jarige dakloze Nicu uit Boekarest (Bogdan lancu). fotosjovoets
AB ZAGT
- Maria Kraakman
Openingsgala en première In Blue,
vr. 8/9 vanaf 19.00 uur
Niet iedereen was tijdens
het Filmfestival van Can
nes enthousiast over de
winnaar van de Gouden
Palm: The Square van de
Zweedse regisseur Ruben
Östlund. Een zwarte ko
medie over politiek en cul
tureel correct gedrag.
AB ZAGT