ZWARE ROLLEN KLEVEN KENNELIJK AAN MIJ Zwarte komed e over ontsporende museumdirecteur FILM BY THE SEA Maria Kraakman, hoofdrolspeelster in de openingsfilm 'In Blue', wordt door vakgenoten enorm gewaardeerd. Een filmregisseur vergeleek haar ooit met een Stradivarius. PAGINA 6 oewel zij diverse prestigieuze prij zen-een Gouden Kalf Guernseyen de Theo d'Or Or lando- voor haar werk heeft gekre gen, behoort Maria Kraakman niet tot het legioen Bekende Nederlanders die regelmatig opduiken in praat programma's en commerciële ko medies. Toneelliefhebbers kennen de 42-jarige actrice vooral van To neelgroep Amsterdam, waar zij een vaste kracht is. Fijnproevers met een filmvoorkeur waarderen haar voor haar rollen in arthousefïlms als Ilesflottantes, My Queen Karo, Guernsey en Schneider vs. Bax. Licht en luchtig bioscoopver- maak komt voorlopig niet op haar palmares voor. „Soms zeg ik wel eens gekscherend tegen mijn vriend dat ik geen vrouwen meer wil spelen die weinig zeggen en de hele tijd uit het raam zitten te sta ren. Ik word wat film betreft vaak geassocieerd met zware vertolkin gen. Dat kleeft kennelijk aan mij. Terwijl ik op het toneel best lich tere stukken heb gespeeld. Om de een of andere reden word ik niet benaderd voor romantische kome dies. Terwijl dat ik best zou willen doen." Ook haar nieuwe film, In Blue, geregisseerd door Jaap van Heus- den Win/Win, Het offer), is niet bepaald een dijenkletser. Kraak man speelt daarin de stewardess Lin, die tijdens een vlucht met een bevalling te maken krijgt die van grote invloed is op haar gemoeds toestand. Ze bouwt vervolgens een band op met een 15-jarige dakloze jongen uit Boekarest, die zij na een aanrijding met haar taxi niet uit haar hoofd kan zetten. „Lin is een vrouw die haar iden titeit ontleent aan haar werk", zegt Kraakman. „Daar haalt zij haar ei genwaarde uit. Als zij na het onge luk die jongen ontmoet, bloeit bij haar een verantwoordelijkheidsbe sef op. Hun relatie is niet seksueel getint, maar op een bepaalde ma nier toch romantisch. Het hoe en waarom van haar handelen wordt niet meteen duidelijk. Maar zo zit de werkelijkheid ook in elkaar. Over het echte leven zijn op het moment zelf geen conclusies te trekken. Dat kan pas achteraf" Zelfheeft Kraakman in haar per soonlijke leven de afgelopen jaren ook het een en ander meegemaakt. Haar relatie met collega Dragan Ba- kema kwam tot een einde. Kraak man, die zelf na een ingreep geen kinderen kon krijgen, accepteerde het dat hij een kind bij een ander had verwekt. Maar toen zij verliefd werd op een andere collega, de tien jaar jongere acteur Vincent van der Valk (hoofdrolspeler in de be kroonde film Gluckauf), verbrak zij de relatie. Genoeg Over deze periode in haar leven wil Kraakman niet meer uitwei den. „Ik heb een keer in een inter view alles verteld. Dat is voor mij genoeg. Ik krijg soms een verzoek om in een programma te gaan zit ten als vrouw die zelf geen kinde ren kan krijgen. Daar heb ik geen zin in. Waarom ik het die ene keer wel allemaal tot in detail heb ver teld? Goede vraag. Eerlijk gezegd Ik denk niet dat ik een verhouding kan hebben met iemand die ik niet goed in zijn vak vind weet ik het niet. Maar ik heb er geen spijt van." Dat zij weer een relatie heeft met een collega, is vermoedelijk geen toeval. „Door ons vak begrijpen we elkaar goed. Als een van ons een af wezige indruk maakt vanwege een rol, is dat geen probleem. Boven dien vind ik hem heel goed. Ik denk niet dat ik een verhouding kan heb ben met iemand die ik niet goed in zijn vak vind. Van beroepsnijd is bij ons geen sprake." Zelf wordt Kraakman enorm ge waardeerd door de mensen met wie zij werkt. Filmregisseur Na- nouk Leopold vergeleek haar ooit met een Stradivarius. „Dat is toch een mooi compliment?", stelt Kraakman vast. „Het klinkt toch beter dan een plastic blokfluit?" De agenda van de actrice zit de komende maanden tjokvol. Voor Toneelgroep Amsterdam is zij het komende seizoen in zes producties te zien. Maar voor Film by the Sea maakt zij graag een paar dagen vrij. Ze heeft het festival nooit bezocht. „Maar ik heb er goede dingen over gehoord. Ik kijk er echt naar uit om de opening bij te wonen." The Square haalt in tegenstel ling tot zijn voorganger - het bijtende en briljante familie drama Force Majeure (2014) - volgens sommige beroeps kijkers te veel overhoop, waardoor bepaalde thema's elkaar voor de voeten lopen. Anderen vinden dat Östlund de huidige Zweedse samen leving als een geniale chi rurg scalpeert en aantoont dat de verwarring in be paalde zogenaamde betere kringen in het huidige tijds gewricht heel groot is. Hoofdpersoon is de ge soigneerde directeur van een museum (Claes Bang), die op een dag zijn smart- phone verliest en in paniek raakt. Het gaat daarna snel bergafwaarts met de man door te snelle, bevoor oordeelde aannames (hij be schuldigt een jongen van buitenlandse komaf van de diefstal) en merkwaardige beslissingen in zijn werk kring. Zo loopt een kunstex periment genaamd The Square finaal uit de hand. Ook een verhouding met een journaliste (gespeeld door Elisabeth Moss, bekend uit de misdaadserie Top of the Lake) kent een bizar ver loop. Feit is dat Östlund in zijn film enkele onvergetelijke scènes heeft opgenomen. Mensaap Hoogtepunt is een diner met driehonderd relaties van het museum dat helemaal ont spoort. Verantwoordelijk voor die ontsporing is de ac teur die in een performance als een mensaap het deftige publiek de stuipen op het lijf jaagt. Het levert een zeer on gemakkelijke scène op die ook de kijker in verwarring zal brengen. De rol van de overijverige acteur wordt gespeeld door Terry Notary. Hij vertolkte ook een primaat in de re cente Planet of the Apes- films. The Square is een lange zit. De versie die in Cannes in wereldpremière ging, duurt tweeënhalf uur. Na de eerste reacties op het filmfestival gaf Östlund te kennen dat hij wellicht zou overwegen om zijn film in te korten. De vraag is of hij na het winnen van de Gouden Palm daar nog trek in heeft. openings dTTTri Maria Kraakman bouwt in de film 'In Blue' een band op met de 15-jarige dakloze Nicu uit Boekarest (Bogdan lancu). fotosjovoets AB ZAGT - Maria Kraakman Openingsgala en première In Blue, vr. 8/9 vanaf 19.00 uur Niet iedereen was tijdens het Filmfestival van Can nes enthousiast over de winnaar van de Gouden Palm: The Square van de Zweedse regisseur Ruben Östlund. Een zwarte ko medie over politiek en cul tureel correct gedrag. AB ZAGT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 62