14 ZE In het atelier Het is een atelier, een werkruimte. Zie de ezels. Zie de lichtkoepels en de daglichtlampen. Maar zo ruim, en zo netjes opge ruimd alles, met een hele serie ta fels in het midden. Inderdaad. Hier worden ook cursussen tekenen en schilderen gegeven. De kunstena res zegt: „Ik geef les. Eigenlijk bied ik meer een open atelier. De cur sisten bepalen hun eigen route, ik begeleid ze individueel." We zijn te gast bij Leontien Hooij. Rij naar de Oostkerk in Middelburg en je vindt haar. Adres Breestraat, maar de ingang is om de hoek in de Lazarijstraat. Een hele reeks zee- en waterschilde rijen aan de wand geeft een goede indruk van wat ze maakt. „Zee land", zegt ze, „zee en strand, daar ontkom je hier niet aan." De laat ste tijd werkt ze meer abstract. „Soms word je gek van die Zee landwerken. Dan heb ik er be hoefte aan om het naturalisme los te laten en abstract te werken. Die afwisseling vind ik fijn." In 1955 geboren in Bennebroek bij Haarlem. Tekenen zat er al jong in. Ze laat een vogel zien, in Oost- Indische inkt: „Heel fijntjes en il lustratief, met veel geduld ge maakt, mooie overgangen maken van donker naar licht kost tijd, het is heel ambachtelijk." Haar ouders boden ruimte, letterlijk: onder hun huis lieten ze een atelier uit graven. Kunstacademie Sint Joost in Breda kon hun goedkeuring wegdragen. Mits hun dochter niet voor de afdeling 'schilderen en monumentaal' koos. Nee, publici- teits- en grafische vormgeving vonden ze wel wat, daarmee kon je later vast een boterham verdienen. „Ik zag dat zelf ook zo", zegt de kunstenares,bovendien had ik wel wat met typografie, kaligrafie, het ontwerpen van logo's. Ik heb enorm genoten van de opleiding." Na haar afstuderen in 1978 werkte Leontien Hooij enkele ja ren freelance als grafisch ontwer per. In 1980 besloot ze een lesbe voegdheid te halen, ze volgde de lerarenopleiding tekenen en handvaardigheid. Van 1984 tot 1993 gaf ze les op de bovenbouw van de Vrije School. Daarna was ze nog tien jaar als docent verbonden aan het Middelburgs Instituut Kunstzinnige Vormgeving. Begin jaren tachtig koos ze met haar man voor Middelburg. Aan de wand heeft ze geschilderd portret van hem hangen, hij is in 2011 overleden. Over die standplaats keuze zegt ze: „Die stad bekoorde ons wel. We waren er een enkele keer doorheen gefietst. De zee, denk ik. En je hebt er heel veel 'buiten'. Onze kinderen zijn hier heel fijn opgegroeid." In 1992 betrokken ze de woning aan de Breestraat, met het voorop gezette plan om aan huis les te gaan geven. De bewoners voor hen hadden het open achterplaatsje al dichtgemaakt. Die ruimte is nu het atelier annex cursuslokaal. Uit de tekenkast - overgenomen van de Vrije School - haalt ze een stapel werk om te laten zien waar ze mee bezig is geweest. Portret ten - soms heel close - figuratief, abstract. Schilderen doet ze tegen woordig met acrylverf. Ze maakte wel opdrachtwerk in olieverf, maar had dan 's avonds vaak hoofdpijn van de oplosmiddelen. „Schilderen verveelt nooit. Inte gendeel, als het even niet lekker gaat, dan kun je het atelier indui ken. Ik kom er dan weer met een goed gevoel uit. Als je schildert ben je zo in het moment bezig... Daar word ik heel gelukkig van. Met andere woorden: ik zal altijd blijven schilderen." woensdag 30 augustus 2017 Gelukkig in het moment Jan van Damme Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Leontien Hooij in Middelburg. A Leontien Hooij in haar atelier annex leslokaal in Middelburg, fotosmechteld jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 42