Zegetocht van het oude hekje 15 Tien jaar terug werd de hashtag geïntroduceerd op sociale media om het zoeken te vergemakkelijken. Het symbool groeide uit tot zoveel meer dan een simpele functie. Vier lijntjes. Het hekje, zoals het symbool in het Nederlands heet, is feitelijk niet meer dan dat. Toch is een bescheiden ode aan de hashtag op zijn plaats: een efficiëntere manier van informatie scheiden is er het af gelopen decennium waarschijnlijk niet uitgevonden. Twittergebruiker Chris Messina, een programmeur die heeft gewerkt voor Google en Uber, vroeg op 23 au gustus 2007 aan zijn volgers wat ze ervan vonden om termen van hashtags te voorzien. Groepen zou den berichten zo makkelijk kunnen terugvinden. Op een paar reacties na gebeurde er niet zoveel met zijn idee, totdat Mes sina twee maanden later zijn vriend Nate Ritter adviseerde om de berich ten die hij deelde over de hevige bos branden in San Diego te begeleiden met #sandiegofire. Ritter twitterde elke flinter informatie die hij van vrienden of voorbijgangers verkreeg, en hield inwoners zo heel eenvoudig op de hoogte van de actuele situatie in zijn woonplaats. Het bleek de eer ste serieuze vorm van burger journa listiek op Twitter. Inmiddels wordt de hashtag alleen al op dat sociale medium 125 miljoen keer per dag ge bruikt. Hashtagtradities Instagram implementeerde hem in 2011 gelukkig ook, want waar dat platform nog steeds groeit in gebrui kers, nemen die van Twitter al een tijd gestaag af. Nog steeds is het effi ciënt groeperen van informatie de belangrijkste functie. Niet alleen handig om nieuws te volgen, maar ook om bijvoorbeeld foto's mee te sorteren. Op menig bruiloft wordt tegenwoordig een hashtag in de trant van #Daanen- Sanne20i7 geïntroduceerd, zodat het bruidspaar gemakkelijk alle posts van hun gasten kan terugvinden. Het afgelopen decennium zijn heuse hashtagtradities ontstaan, zo als #tbt. Dat staat voor Throwback Thursday, dé dag in de week dat het bon ton is om oude foto's te plaatsen. In de analoge wereld is het boven dien totaal ingeburgerd om een hashtag in een zin te gebruiken. Als je toch voor dat supersizemenu bij McDonald's gaat, is het roepen van 'hashtag sorrynotsorry!'- wat zoveel betekent als 'ik ga me hier lekker niet voor verontschuldigen' - op z'n plaats. Televisie is enorm verrijkt door de conversaties die online ontstaan. Kij kers van Boer zoekt vrouw begonnen in 2009 spontaan #bzv bij hun com mentaar te plaatsen. Inmiddels kij ken de verstokte fans met één oog naar de tv, om ondertussen de hilari sche reacties op sociale media te vol gen. De hashtag is sowieso een manier geworden om te scoren met grappen, bewees #covfefe. Donald Trump twitterde in mei de zin 'Ondanks aanhoudende negatieve pers covfefe', waarschijnlijk een tikfout die hij De hashtag is een manier geworden om te scoren met grappen. Dat bewees #covfefewel maakte vlak voor hij ging slapen. Trump kwam er uren niet op terug, terwijl op sociale media volop gees tige verklaringen werden geopperd. Was het de nucleaire code? Of Rus sisch voor 'Ik treed af? #staystrongappie Toch wordt de hashtag niet alleen ge bruikt als een moderne manier om lol te trappen; het is ook een popu laire vorm van steunbetuiging ge worden. Een van de beroemdste kreten is #jesuischarlie, die een uur na de aan slag op de redactie van het Franse tijdschrift Charlie Hebdo op Twitter verscheen. Het werd dé leus om soli dariteit met de slachtoffers uit te drukken. Hetzelfde gebeurde vorige maand met #staystrongappie, nadat bekend was geworden dat Ajacied Abdelhak Nouri blijvende hersen- schade had opgelopen. De hashtag was ook het startpunt van de Black Lives Matter-beweging, die strijdt tegen politiegeweld tegen Afro-Amerikanen, overbestraffing en etnisch profileren. Zo is het schijn baar eenvoudige symbooltje uitge groeid tot een van de krachtigste di gitale uitvindingen ooit. dinsdag 29 augustus 2017 De hashtag is tien j aar #feest Hannah Stöve Amsterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 15