c? Onderzoek 'Toeristische impact in detailhandel': wees zuinig op toeristen Joods leven in Zeeland Toeristische bestedingen zijn in Zeeland goed voor 5 procent van de banen in de detailhandel. Dat blijkt uit nieuwe berekeningen van het Kenniscentrum Kusttoerisme en de hogescholen HZ en NHTV (Breda). maandag 28 augustus 2017 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl AXEL Waar is Kraan? In Axel! Hij was zaterdagavond de grote publiekstrekker van festival Potatolands. De 1.500 festivalgan gers gingen massaal bij elkaar op de schouders om de show van de Groningse hip-hopster ultiem te kunnen beleven. Kraantje Pappie zorgde voor een spetterend einde van een zeer ge slaagde dag. Met het gratis middagprogramma erbij trok de vijfde editie zo'n tweeduizend bezoekers, schat de organisatie. Ondine van der Vleuten Vlissingen Projectmanager Onderzoeken Diana Korteweg Maris van het Ken niscentrum Kusttoerisme: „Vergis je niet: die vijf procent, ofwel 900 banen, hebben veel meer impact dan je zou denken, want er zitten veel eenmanszaken bij. Dan is één baan dus één winkel. Zonder toe risten zouden de Zeeuwse winkel straten er niet zo uitzien als nu. Die 5 procent is bovendien geconcen treerd in toeristische hotspots. Een dorp als Domburg zou zonder toe risme alleen een supermarkt en een frituur hebben, om het even sterk te stellen. Wat toerisme kan uitma ken, kun je goed zien aan Wemel- dinge en Hansweert. Dat waren tot halverwege de jaren tachtig twee gelijkwaardige dorpen aan een ka naal. Het kanaal is verlegd. Wemel- dinge heeft een jachthaven ontwik keld waar omheen allerlei activiteit is ontstaan. Nu zie je in Wemel- dinge een behoorlijk winkelaan bod, goede restaurants, een grote beautysalon enzovoorts. Terwijl het toerisme daar niet eens enorm is. In Hansweert is een Spar. En een tabakszaak. Daar zie je wat het toe risme in 25 jaar al op kleine schaal voor verschil maakt." Toeristen geven jaarlijks bijna 400 miljoen uit in de Zeeuwse de tailhandel. „Puur in winkels." Het gaat verder dan alleen de detailhan del; toeristen houden Zeeland leef baar, zegt Korteweg Maris. „We hebben het nu alleen gemeten voor winkels, maar dat effect zien we ook in andere sectoren. Horeca, zorgvoorzieningen, openbaar ver voer en de infrastructuur die er achter zit: webshopbouwers, aan nemers, hoveniersbedrijven, schoonmaakbedrijven enzovoorts. We willen dat heel graag verder gaan onderzoeken." Voorheen werd steeds uitgegaan van 2,5 procent (450 banen). De nieuwe inzichten zijn het gevolg van een andere manier van bereke nen, die meer recht doet aan de werkelijkheid. „Onze aannames waren gebaseerd op een theoretisch Toeristen geven jaarlijks bijna 400 miljoen uit in de Zeeuwse detailhandel. Puur in winkels - Diana Korteweg Maris model dat, vonden wij toen al, wel héél lage uitkomsten gaf. We heb ben het bestaande model verbeterd in samenwerking met winkeliers en als het ware de peilstok in de Zeeuwse realiteit gestoken. Het was eigenlijk geen verrassing dat de in vloed van het toerisme nog groter blijkt te zijn. Nu stroken de uitkom sten van het onderzoek met de waarnemingen uit de praktijk." Het onderzoek 'Toeristische im pact in detailhandel' maakt duide lijk dat Zeeland zuinig moet zijn op zijn toeristen. Een ongeïnteres seerde bediening op het terras of aan de kassa, onwil om een andere taal te spreken, een winkel die tien minuten voor sluitingstijd op slot gaat: niet slim, vindt Korteweg Ma- ris. Immers, gezien de grote impact op de economie in zijn totaliteit, staat er méér op het spel dan alleen die ene winkel. „We doen in het rapport aanbevelingen om de toe rist beter van dienst te zijn. En ook hier geldt: dit gaat niet alleen de de tailhandel aan. Overheden kunnen de hand ook in eigen boezem ste ken. Denk aan parkeerbeleid, zon dagsopenstelling, autovrij maken van winkelstraten en een goed af gestemde evenementenkalender." It Pagina 22 Daar is Kraan! FOTO CAMILE SCHELSTRAETE Toerist houdt Zeeland leefbaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 60