'Wereldkaart' van dans en muziek Nazomerzingen blijft een hit met opnieuw2.500bezoekers ZEELAND 21 Nostalgische Nederlandse meezingers weerklonken zondagmiddag op het Abdijplein in Middelburg, het festival hart van het Zeeland Nazomerfestival. maandag 28 augustus 2017 Ondine van der Vleuten Middelburg Alle 1.500 zitplaatsen waren bezet, nog eens duizend man moesten genoegen nemen met een staanplaats op de Middelburgse Abdij. Maar meezingen doe je bij voorkeur staand, uit volle borst, dus niemand die daarmee zat. Het Nazomerzingen - vast on derdeel van het Zeeland Nazomer festival is een hit - dat moge dui delijk zijn. Op het programma stond de Nederlandse canon van het meebrullied, met nummers als Het Dorp, Kom van dat dak af, Eén nacht alleen en Een eigen huis (een plek onder de zon). Festivaldirec teur Henk Schoute keek vanaf de zijkant vergenoegd toe terwijl vo- calgroep De Meisjes met de Wijs jes de vierstemmig gezongen klas siekers ten gehore bracht, begeleid door een vierkoppige band. Speciaal voor de gelegenheid zong ook musicalster, zanger en De Meisjes van de Wijsjes maken er soms wel erg hun eigen versie van - Mirjam den Outer, meezinger acteur René van Kooten mee. Die laatste was in ieder geval favoriet bij Mirjam den Outer, die vanuit Westkapelle met een vriendin- nengroepje naar het samenzang- festijn was afgereisd om mee te brullen. „Het is wel gezellig, daar niet van, maar De Meisjes van de Wijsjes maken er soms wel heel erg hun eigen versie van. Dan kun je moeilijk meezingen. Vorig jaar ging dat beter." De dames worden op hun wenken bediend als Van Kooten de hit van Het Goede Doel inzet: België ('Ik stond zelfs in du- bioooo maar ik nam geen enkele risicooo!'). „Zo hoort het!", zegt de Westkapelse verheugd. België mag, gezien de meebrullende 2.500 keeltjes, de boeken in als het Ne derlandse reserve-volkslied. Want daarvan kunnen de aanwezigen op het plein zo ongeveer alle couplet ten meezingen. Er gebeuren ook kleine mooie dingen op het Zeeland Nazo merfestival. 'Mappamondo' is een voorstelling voor de aller kleinsten, kinderen vanaf 2 jaar. Maar ik denk dat kinderen tot 8- 9 er ook nog veel plezier aan kunnen beleven. Willem Nijssen Middelburg 'Mappamondo' is - dat zal niet ver rassen - een spel zonder woorden. Op het toneel ligt een grote hoop houtsnippers (voorlopig zichtbaar, er komt later nog meer tevoor schijn). Ook een kleiner bergje kie zelstenen. En er staat een 'boom' vol percussie-instrumenten. Ver der een jonge vrouw en een jonge man, danseres en percussionist. Het spel opent met ruis en roffel, dat groeit naar een melodisch rit- mespel. De danseres komt als le denpop in beweging, er ontstaat een dans, van hoekig naar soepel. Geluiden met het lichaam, body drums. Er worden, heel knap, ge luiden en ritmes gesampled. En dan een samendans. Steeds en thousiaster en wilder, dat moet (zoals dat bij kinderen zo vaak Een mooie kennismaking met theater voor de jongsten gaat) wel eindigen in een soort ru zie. Maar het duurt niet lang. Er is altijd wel weer iets nieuws te vin den om mee te spelen. De berg met grind bijvoorbeeld. Van wat grindgeritsel groeit het spel weer uit tot een volwaardig grindcon- cert. Waar de aanwezige kinderen tenslotte aan mogen meedoen. Als het even stil was, hoorde je er altijd wel eentje vragen „Wat doet-ie nou?" Maar zodra er bewe ging en klank was, ging het jonge volkje daar volledig in op. 'Mappamondo' is voor hen in derdaad wel een eenvoudig soort 'wereldkaart' van dans en muziek. Wat kan je daar allemaal mee? Een mooie kennismaking met theater. Inventief en impulsief. Kort maar krachtig. Speels en levenslustig. Een mooi avontuur voor de jong sten. 'Mappamondo', nog te zien op 28, 29 en 30 aug, Theaterproductie huis Zeelandia, Hoogstraat 20, Middelburg, 10u en 14u Het publiek zong vrolijk mee, al dan niet met gebruik van het tekstboekje, foto's lex de meester PC En nu allemaal samen:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21