18 WEEKEND Vlaklanders. foto lex de meester KUNST EXPOSITIE WIM GEEVEN In de reeksBalanceren tussen zoet en zout' van de Bewaerschole presenteert Wim Geeven zijn visuele beschouwingen over het Plan Tureluur. landschap of structuren waardoor het is gevormd. Ook hier voegt hij of in kleur of in zwart wit kleine ac centen toe. Die je net als in het grote beeld zou kunnen zien als verwijzingen naar waarnemingen die hij in het landschap heeft ge daan. Geeven maakt subtiele sculptuur die je anders laat kijken naar wat je denkt te kennen. Wim Geeven (1949) te kent vormen in de ruimte. Je kunt ze zien als een kruising tussen sculptuur en architectuur: fijne ruimtelijke tekeningen met dunne balkjes van verschillende maat. De grootste sculptuur is al gauw een meter of vijf breed. Hij bestaat uit de contouren van twee liggende 'tafelbladen' gescheiden door een sleuf. De elkaar overlappende en kruisende latten bieden een boeiend lijnenspel. De vorm is een interpreta tie van een stuk van het Plan Ture luur op Schouwen-Duiveland: een kunstmatig natuurlandschap van land, sloten en plassen. In de constructie verwerkt Geeven ook wat je niet ziet. De waterhuis houding in het plan wordt namelijk geregeld door een fijnmazig systeem van buizen en sluisjes. Geeven maakt er geen letterlijke reconstructie van, maar dat onzichtbare is voor hem wel aanleiding voor een interpretatie. Op een aantal punten van het frame bevestigde hij kleine, op foam geplakte foto's: horizontale vlakken waarin land, water en lucht elkaar af wisselen. Geeven bewerkte de foto's, waardoor er een rijker kleurenpalet ontstond. Door de grote contrasten tussen licht en donker in de Bewaer schole ontstaat er een extra tekening op wand en vloer. Die verbindt de werken met elkaar en met de ruimte en verwijst naar het veranderende licht dat het landschap steeds een an dere aanblik geeft. Waarneming, analyse, interpreta tie en expressie zijn onderdelen van het werkproces. In een reeks op een monitor getoonde schetsen is dat proces boeiend zichtbaar gemaakt. Verfijnd Naast dit grote werk toont Geeven verfijnde constructies op eilandjes van foam en wandobjecten, eveneens bestaande uit geometrische elemen ten. Herinneringen aan en interpre taties van bouwsels die hij zag in het Twee mannen op een po dium in gesprek. Alleen voor theatergangers is dat iets vanzelfsprekend. Begint daar het spel al? Het spel met woorden, begrippen, percepties, realiteiten? Is de realiteit altijd alleen maar jóuw realiteit? Of dat nu de centrale vraag van Vlaklanders is, staat niet vast. Twee wat oudere acteurs ontmoeten el kaar. Op afspraak denkt de een. De ander weet dat niet zeker. Ze wil len iets van een 'project' samen. Ze hebben gewacht op de kans. „Maar dat was dan wel het laatste wach ten wat ik in mijn leven heb ge daan',' zegt de een. „Leven is toch niets anders dan wachten?", ant woordt de ander. Daarna zal het woord 'wachten' nog zo vaak te rugkomen, dat je wel móet denken aan die absurde klassieker Wachten op Godot. Dat is het stuk over de twee zwerver- of clownachtige vrien den, Vladimir en Estragon, die te vergeefs wachten op een zekere Godot, die nooit zal komen. Hun conversatie is louter bizar, maar bij deze twee mannen (K. en M. in het script) zit er toch meer logica in. Sinds de big bang is de wereld aan het uitdijen. En dat betekent dat je nooit zult uitkomen op het punt dat je in gedachten had. Want dat is ondertussen van plaats veran derd. Verlijeren heet dat in de zeil- sport. Wanneer je dus 'te hoog' formuleert waarop je wacht, en je dijt wel uit, dan zal dat zich nooit aandienen. Dan zie je het wel, maar het glijdt aan je voorbij. Zeeland Nazomerfestival Gecontroleerd surrealisme, heet dat. Perfect georganiseerde onge rijmdheid, volgens Bordewijk. Vermakelijk en intellectueel uit dagend. Maar er wordt niet veel gelachen tijdens Vlaklanders. Méér zou verdiend zijn. Titus Muizelaar en Titus Tiel Groenestege, twee grote namen, proberen al pratende en ratelende het onderste uit die surrealistische kan te halen. Knap spel. In hoog tempo. Maar heel sta tisch. Bijna anderhalf uur staan ze haast bewegingsloos, wél met heel sprekende mimiek, op hun plaats. Op de achtergrond is een meisje aanwezig. Dat valt alleen op door de piepjes van haar smartphone. Maar zo onschuldig afwezig is zij niet. Want als die twee oudere mannen behalve de uitdijing van de wereld nog iets anders vrezen, dan is het wel de zinsnede „He ren... het wordt tijd om te douchen... om in bad te gaan..." Zoals altijd wachten het lot en dat meisje héél geduldig. Wachten... daar is het weer. Vlaklanders is speciaal voor Theaterproductiehuis Zeelandia geschreven. Door eveneens twee grote namen, die er kennelijk ple zier in hadden. En die ieder een personage hebben gecreëerd en in dialoog hebben gebracht. Gerard- jan Rijnders en Peter Verburgt, sa men ook verantwoordelijk voor de regie. Achteraf beseft, is het wel een mooie tekst. Vol dwarse logica, puur absurdisme, verborgen le vensangst (dat 'het' inderdaad aan je voorbij zal glijden) en het hard nekkig zoeken naar de ander en naar de waarheid. Verlijerd. Alles. Vlaklanders vraagt hoge concen tratie. Misschien moet je maar af wachten wat je er mee moet. Maar fascinerend is het wel. zaterdag 26 augustus 2017 Eigenzinnig en boeiend lijnenspel Tot en met 3 september, Wim Gee ven, Bouwen van een landschap. Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh Haamstede. Openingstijden vrijdag tot en met zondag tussen 14.00 en 17.00 uur. Nico Out ►Voor de ten toonstelling Bou wen van een land schap liet Wim Geeven zich inspi reren door Plan Tureluur. FOTO'S NICO OUT Een spel vol dwarse logica en absurdisme Willem Nijssen Het Zeeland Nazomerfestival brengt twaalf dagen lang theater op Zeeuwse locaties. Willem Nijssen recenseert elke voorstelling. Vandaag: Vlaklanders, uitgevoerd in de schouwburg in Middelburg. Vlaklanders, nog te zien op 26, 27,29 en 30 augustus, Stads schouwburg Middelburg, 21

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 54