WIM HOFMAN Naar school Afwisseling troef tijdens slot zomerserie Rauwe en onversterkte muziek, net als de koppen ZEELAND 11 Middelburgse veelpleger veroordeeld yo Voor het eerst naar de grote school gaan was niet niks. Ik kreeg een schooletui van blauw gemaakt leer met twee drukknopen. Daarin ging een penhouder zon der pen. Kroontjespennen of bolknoppennen kreeg je later wel op school. Een potlood, een gom, want je ging fouten maken, en een puntenslijper, zodat je een extreem gevaar lijke punt aan je potlood kon maken, en een inktlap. De inktlap had ik zelf gemaakt. Min of meer rond ge knipte lapjes katoen van een oud kussensloop, in het mid den met wat steken aan elkaar genaaid en voorzien van een oude broeksknoop. De inktlap en de pen had ik voorlopig niet nodig, want de eerste tijd schreven we met griffels op leien. De leien waren oud en vooroorlogs en vertoonden soms een barst en de griffels waren ook niet heel. Met stukjes griffel schrijven ging echter ook wel, al piepten ze soms wel eens hartver scheurend. Schrijven betekende eerst rondjes zetten precies zoals de juf deed met wit krijt op een zwart bord. De rond jes moesten naast elkaar staan, in rijtjes en je moest in de linkerbovenhoek van de lei beginnen, dus niet zomaar er gens. We zaten met meer dan veertig jongens in een klas en dat betekende dat je wel met z'n drieën in één bank zat en je kon dus goed zien wat andere jongens deden. Foute rondjes kon je blijkbaar met spuug wegvegen. Juffrouw Van Beers probeerde onze namen te leren, er waren een paar Pieten en Wimmen, maar vooral Jannen. Om ze uit elkaar te kunnen houden noemde ze de ene Jan Janneman, de andere Jantje, een derde Johan. Dan was er nog een Johannes en een Johnny en een jongen die ze rechtuit Jan noemde. Wij noemden al de jongens die Jan heetten gewoon Jan, dat vonden wij eenvoudiger. De naam Wim kwam ook voor op het leesplankje, de voorloper van een tablet. Mooi waren de twee schoolplaten, al waren ze wat krom getrokken. De mooiste plaat vond ik die waarbij je ook on derin het slootwater kon kijken, waar salamanders zwom men en larven en een dikke watertor. Op de andere plaat stond een reiger. Hij bleef de godganselijke schooldag stok stijf staan. De trouwe bezoekers van de Zomeravondconcerten aan Zee kwamen vol verwach ting naar het slotconcert. Het Mosa Trio werd voorgesteld als energiek en expressief. Het moest dus een zinderend concert wor den. Dat werd het ook. De drie musici Alexandra Van Beveren (viool), Paul Stavridis (cello) en Bram de Vree (piano) zijn technisch zeer goed en vor men één geheel. Een noodzaak bij een pianotrio, omdat de balans perfect moet zijn. Die balans werd alleen verstoord door de akoestiek van de kerk. Alles bestaat uit steen en daarom komen klanken soms oorverdovend over. Ook de reso nantie is niet ideaal. In het Trio in a van Maurice Ravel kwamen de expressieve frasen hard binnen en de impressionistische momenten kregen een kleurrijke invulling. Ravel schreef dit werk aan de vooravond van de Eerste Wereld oorlog en verwerkte de Baskische folklore in deze compositie die op zich al afwisselend is. Heerlijke zoete zangerige melodieën en pit tige ritmes. Duidelijke repeteerno- ten en staccato's in het Scherzo, diepe melancholie in de Passa- caille en speciale klankkleuren in de Finale. De drie musici luister den naar elkaar en de pianist fun geerde als de stuurman. De afwisseling werd doorge trokken in de tweede Sonate van Claude Coppens, die het speciaal voor het Trio Mosa schreef. Een moderne, wel modale, compositie met stevige ritmes en vele effec ten. Coppens integreert enkele exotische stijlfiguren en door de korte geslagen tonen, versierende loopjes, glissandi en lange trillers werd de spanning, zeker in de slot fase met een opzwepend ritme, opgevoerd. Het werk werd erg goed gebracht. Het tweede Trio in Es van Franz Schubert sloot op passende wijze deze succesvolle zomerserie af. Deze sonate is een meesterwerk, waarin alle emoties muzikaal zijn vertaald. De inzet van de musici was bewonderens waardig en bij een dergelijke over tuigende interpretatie, neem je de slechte akoestiek er voor lief bij. In deze sonate, die Schubert schreef in het laatste jaar van zijn korte le ven, sijpelt de tragiek door de mu ziek. Als toehoorder werd je mee getrokken in het melancholische thema van het Andante dat door de cello werd geëtaleerd en dat werd hernomen door de andere twee. Weergaloze muziek, mede door de modulaties, het contraste rende middendeel in het elegante Scherzo en de overgang van vro lijkheid naar tragiek. De dialogen kwamen goed over en het werk werd stijlvol en toch doordringend vertolkt. Het Mosa Trio heeft een zonnige toekomst voor zich. Bij zijn verweerde portretten, ge print op hout, gaat het Marijn Kluijfhout om de ogen, de blik. Bij zijn Houten Koppen Festival zon dag in de Veerse Grote Kerk draait het om muziek. Ook rauw en on versterkt. De mannenkoppen die Kluijf hout in de kerk toont zijn ruig, ka rakteristiek, niet bijgewerkt. Een groot deel van die 'koppen' is zon dag ook in levende lijve op het Houten Koppen Festival. „Een stuk of zestig komen dan", denkt Ma rijn. „Ik ben nu ook nog bezig met nieuwe koppen. Solof bijvoor beeld. Ik wil hem voor het festival klaar hebben. Hij is één van de mu zikanten." Fotograaf en ontwerper Kluijf hout wil met zijn festival het einde van de kerk inluiden. „Die gaat he lemaal op de schop. Er gaat een nieuwe wind waaien. Hoogwaar dige kunst? Betekent dat het einde van alle lokale initiatieven die er nu nog een plek vinden? Dat zou heel jammer zijn. Het is zo'n prachtig gebouw. Ook rauw en verweerd, getekend door de tijd. Daarom vond ik het zo fijn daar vier maanden te exposeren. Mijn werk past daar helemaal." „Tijdens het festival zijn er twaalf akoestische optredens, in elke nis één. Het publiek wandelt Ik ben nu ook nog bezig met nieuwe koppen van het ene naar het andere. Ik hoop dat ze er niet doorheen bab belen. De kerk is nu bijna leeg. Ik wilde ook geen podium, waar de ene artiest na de andere staat met het publiek er braaf omheen. De stoelen zijn weg, maar een deel van de tribune staat er nog. Die betrek ik bij het festival. Op de 'treden' kunnen mensen picknicken. Er is een foodtruck met hapjes en drankjes." Marijn zocht niet alleen samen werking met een aantal onderne mers, maar ook met de 16-jarige scholieren die mei het festival in Daer in Wolphaartsdijk opzetten. „Een van hen, Wybe de Haan, is ook te horen op zijn accordeon." Verder treden onder anderen Douwe Eisenga, Bert Dorrestijn, Femke Bun, Peetman, Soort van Svenen GijsTeuwsen (leadzanger Peer) op. Tricycle bijt om 15.00 uur het spits af. Het festival duurt tot 23.00 uur. MIDDELBURG De rechtbank in Middelburg heeft gisteren de 21-ja- rige F. de V. uit Middelburg - con form de eis - een verblijf van maxi maal twee jaar in een instelling voor veelplegers opgelegd. Deze maatregel vond de rechtbank 'pas send en noodzakelijk'. De V. werd veroordeeld voor een winkeldiefstal met enig geweld bij een supermarkt in Middelburg, de schuldheling van een scooter en de diefstal van enkele jassen. Diefstal van een tv achtte de rechtbank niet bewezen. De V. had verklaard dat hij rond vijf uur 's ochtends de wo ning van een vriend verliet. Omdat de voordeur op slot was, ging hij via het raam. Dat bleef op een kier. Kort daarna bleek de tv verdwenen. vrijdag 25 augustus 2017 De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator Jeanette Vergouwen Zomeravondconcerten aan Zee Werken van Ravel, Coppens en Schubert. Door het Mosa Trio. Gehoord woensdag 23 augustus in de NH Kerk in Waterlandkerkje. In de twaalf nissen in de Grote Kerk in Veere geven muzikan ten zondag concerten. Het Hou ten Koppen Festival van Marijn Kluijfhout laat de muziek rauw en onversterkt klinken. Annemarie Zevenbergen Veere - Marijn Kluijfhout

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 39