'Laat SpongeBob bananen aanprijzen' E 17 Vandaag Deel 7: De gemeente Geen akkoord? Via de rechter tiefase genoemd. In die tijd leggen schuldhulpverleners vaak nog geen contact met schuldeisers. Die blijven dus aanmaningen sturen, waardoor de kosten verder oplo pen. Alleen al tussen de aanmelding en het intakegesprek zitten vaak enkele weken. Uitzonderingen daargelaten, zoals in sommige stadsdelen van Amsterdam waar je nog dezelfde werkweek een af spraak hebt. Het duurt nog langer als je verplicht moet meedoen aan groepsbijeenkomst of workshop. „Tussen de verplichte workshop en het intakegesprek zat bijna vijf maanden, terwijl ik op dat mo ment mijn huur niet meer kon be talen en er werd gedreigd met uit zetting", vertelt Frederique Hui- gens uit Middelburg. Na de intake heeft de gemeente acht weken de tijd om te beslissen of een schul- Het contact is wel goed. Het duurt alleen allemaal wat lang denaar wordt toegelaten tot de schuldhulp. Hierna volgt er een periode van nog eens maximaal acht maanden waarin de ge meente samen met de schulde naar zijn financiën op orde pro beert te brengen. Lastig Hoe snel dat gaat, hangt volgens onderzoeker Roeland van Geuns We moesten vooral veel papieren inleveren. Ze konden niks zeggen over hoe lang alles ging duren (Hogeschool van Amsterdam) vooral af van de inspanning die de gemeente doet om de schuldenaar daarbij te helpen. „Als de gemeente een lijstje mee geeft met alle benodigde docu menten en een telefoonnummer van een vrijwilliger, dan kan het lang gaan duren. Maar een ge meente kan ook zeggen: is het goed als een vrijwilliger je helpt bij het op orde brengen van je papie ren? Zo ja, dan zorg ik ervoor dat binnen een week een vrijwilliger contact met je opneemt en langs komt", stelt de lector Armoede In terventies aan de Hogeschool van Amsterdam. Is de administratie uiteindelijk op orde, dan blijkt het voor de schuldhulpverleners behoorlijk lastig om een betalingsafspraak met de schuldeisers te maken. In 2016 lukte dat in slechts 41 procent van gevallen, zo blijkt uit het jaar verslag van de NWK, de branche organisatie voor schuldhulpverle ning. „Minnelijke schuldhulpver lening is niet ons meest succes volle product", geeft NWK-voor- zitter Marco Florijn toe. Volgens hem komt dat omdat er een dwarslig ger zit tussen de schuldeisers. „Voor minnelijke schuldsanering moet er een akkoord liggen met alle schuldei sers. Dat betekent dat als de bakker op de hoek niet meewerkt, de hele boel niet doorgaat." Cees Simons uit Oosterhout wijt de lage score eerder aan tijds gebrek van de hulpverleners. „Ik had het gevoel dat de werkdruk veel te hoog was. Volgens mijn consulente was er geen tijd en wa ren er veel zieken", vertelt hij. Si mons klopte drie jaar geleden met een schuld van 50.000 euro aan bij zijn gemeente. Volgens Simons was de schuldhulpverlener zo traag dat zijn bedrijf uiteindelijk failliet ging. Hij had toen binnen 8 dagen wettelijke schuldsanering moeten aanvragen, maar dat wist hij niet. Inmiddels heeft hij een schuld van een ton. Getraind Ook de Nationale Ombudsman constateert dat werkdruk een pro bleem is bij de gemeentelijke schuldhulpverlening. „De toe name van het aantal schuldenaren, het gebrek aan capaciteit en de grote complexiteit van de schuld problemen hebben hun weerslag op de kwaliteit van de dienstverle ning", stelde hij vorig jaar in een kritisch rapport over gemeente lijke schuldhulp. De negatieve ervaringen van schuldenaren zijn vaak ook het ge volg van gebrekkige communicatie vanuit de gemeente, zo stelt lector Van Geuns. „Schuldhulpverleners zijn niet goed getraind in ge sprekstechnieken. Ze beginnen vaak een technisch gesprek over het ont staan van de schulden, in plaats van naar het verhaal er achter te luisteren. Ook lukt het ze niet altijd om hun morele oordeel te verbergen", weet de on derzoeker. Dat ervoer ook Frede rique Huigens. „De eerste ambte naar die ik tegenover me had, had totaal geen empathie. Ik had juist het gevoel dat er op me werd neer gekeken. Ik heb de gemeente niet nodig om me schuldig te voelen. Ik voel me al schuldig genoeg." Er komt een eindpunt in zicht. Coen Verschuuren, Tussen Linda Groen en de ge meente Heemskerk komt het niet meer goed. Een woordvoerder van de gemeente Heemskerk: „Hoewel de gemeente doorgaans niet ingaat op individuele gevallen, hechten wij er belang aan te zeggen dat we in de zaak van de familie Groen ons inziens zorgvuldig hebben ge handeld." Die familie denkt daar in ieder geval heel anders over. De levensmiddelenbranche be loofde eerder dit jaar dat kinder idolen niet meer de verpakkin gen van ongezonde producten zouden sieren. „Na druk van or ganisaties en media beloven A- merken altijd veel, maar in de praktijk komt daar weinig van terecht", zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond. De bond voert al tijden campagne tegen de gerichte kindermarke- ting die volgens hen overge wicht in de hand werkt. De levensmiddelenbranche heeft zichzelf richtlijnen opge legd rond de marketing van on gezond voedsel aan kinderen, maar dit geldt niet voor wat erin de schappen ligt. Dus prijken af beeldingen van Frozen en Cars nog altijd op verpakkingen van koekjes. Ondanks de toezegging. Daarnaast mag marketing en reclame wél als deze gericht is op kinderen van 7 tot en met 12 jaar als het gaat om producten die voldoen aan voedingscriteria die de levensmiddelenbranche zelf heeft opgesteld. Het gaat niet al leen om snoep en koek. Ook ontbijtgra nen, roomijs en zelfs hele vakan tiekleurboeken staan vol met kindermarke- ting", zegt Van der Staak. De Allian- P tie Stop Kin- dermarke- ting wil dat er al- leen nog maar kin- dermarketing mag worden gebruikt bij producten die vallen binnen de Schijf van Vijfvan het Voedings centrum. Een rapport van het Voedingscentrum in februari concludeert dat kinderen beter beschermd kunnen worden te gen reclame voor ongezonde producten. Een aantal supermarkten als Albert Heijn, Plus en Jumbo heeft wel neutrale verpakkingen doorgevoerd. Een goede ontwik keling volgens Van der Staak: „Wij hopen dat dit de A-merken beweegt om ook kindermarke- ting te verwijderen." Van der Staak stelt voor dat be drijven kindermarketing inzet ten om kinderen gezonder te maken. „SpongeBob is heel goed in staat om bananen te promo ten en Angry Birds kunnen veel beter appeis aanprijzen dan koekjes." vrijdag 25 augustus 2017 GO Intake bij gemeente Schuldenaar meldt zich bij gemeente, binnen 4 weken een afspraak. Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) Opstellen verzoek Wsnp Ontvangst verzoek Wsnp bij rechter Schulden in zicht Financiële situatie van schuldenaar wordt 'gestabiliseerd'. Intake gesprek Toelating rechtbank Afspraken maken Afspraken maken met schuldeisers. Na een akkoord moet de schuld worden afbetaald. Toelating Wsnp Wet schuldsanering natuurlijke personen, in dit traject beslist de rechter hoe het loopt. GRAPHIC: PRINTPLAATJES BRON: NWK Wilma van Maurik, Gorinchem Joyce Meuwissen, Moerdijk Den Haag Ze zijn onlosmakelijk verbon den met jeugdherinneringen: Dora, SpongeBob, Disney- prinsessen en tal van andere kinderidolen. Deze beeltenis sen hadden eigenlijk van de verpakkingen van koek en snoep in de supermarkt moe ten verdwijnen, maar er komt nog weinig van terecht. Alexander Hendriks Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17