ÏK®/ -v' mtïr J Samsom: Dit kunnen provincie en havens niet alleen Auteur botst met regisseur ZNF 3 i Wie betaalt wat? De nog openstaande rekening van 83 miljoen moet door drieën, legt Diederik Samsom op een parkeer plaats achter het failliete Therm phos uit. Sam sam. „Het wordt tijd dat provincie, havens en Rijk stop pen met ruziën over wie precies welk deeltje moet betalen. Ze moe ten het samen doen. Anders kom je er niet uit." Dit ding moet op een veilige manier weg, het kost nu iedere maand 700.000 euro Met zicht op de vervallen en ver vuilde installaties van de oude fos forfabriek vertelt de oud-PvdA-lei- der dat het probleem niet wordt op gelost 'als we hier naar blijven kij ken'. „Dit ding moet op een veilige en milieuverantwoorde manier weg. Dat is in de wereld nog nooit gedaan en dus erg ingewikkeld. Het wordt moeilijker en duurder als we er ook advocaten bij halen en naar elkaar wijzen. De provincie en de Zeeuwse havens kunnen dit niet al leen." Bovenop al het geld dat al aan Thermphos is uitgegeven, is nog eens 83 miljoen nodig, heeft Samsom becijferd. „Ik heb gekeken naar wat de meest logische manier is om de verantwoordelijkheid te verdelen. Dat kun je juridisch bekij ken, maar het is ook in ieders be lang dat hier een mooi haventerrein beschikbaar komt." Daarom moet de rekening door drieën, vindt Samsom. Het Rijk moet dus ook over de brug komen, iets dat ze tot nu toe niet wilde. Maar het betekent ook dat de pro vincie en de havens elk 27,7 miljoen moeten neertellen. Terwijl ze het niet breed hebben en al veel hebben betaald. Is dat wel eerlijk? Samsom: „Ik heb gekeken naar hoe de pro vincie er financieel voor staat. Mijn conclusie: een bijdrage van 27,7 mil joen is buitengewoon pijnlijk, maar het kan wel. Provincie, havens en Rijk kunnen Samsoms advies in de wind slaan. „Maar dan weet ik één ding zeker: dan staat deze fabriek er straks nog en loopt de rekening alleen maar op. Alleen al om dit ding veilig te la ten staan, kost elke maand 700.000 euro." De première van 'Een nieuwe god' staat vanavond op het programma in de Nieuwe Kerk in Middelburg, met de Zeeuwse acteurs Bram Kwekkeboom en Marlies Hame- lynck. Verburg zag begin deze week een doorloop en was verbijsterd. De schrijfster vindt dat regisseur Stefan Perceval met haar tekst aan de haal is gegaan. „Ik heb er volledig begrip voor dat een tekst moet wor den aangepast, maar in dit geval vind ik de ingrepen te groot, waar door de inhoud het tegenoverge stelde is geworden van wat ik heb willen zeggen. Dat gaat veel te ver." Als voorbeeld noemt ze de god delijke stem in het stuk. „Ik heb een liefdevolle stem geschreven, maar in de voorstelling is dat nu een ver toornde, kwade stem. Dat is niet wat ik wil vertellen. Dit stuk is echt iets wat me van het hart moest. Het gaat over deze tijd, over waar men sen mee worstelen, over de com plexiteit van het leven, over de complexiteit van godsbeelden. Ik denk dat het de mensen echt iets zou kunnen geven." Ze had Perceval de vrije hand ge geven. Toch vindt Verburg het on begrijpelijk dat hij niet met haar heeft overlegd. „Hij had het gesprek met mij aan moeten gaan. Dat hij er De inhoud is het tegenovergestelde geworden van wat ik heb willen zeggen zomaar een ander stuk van wil ma ken, daar ben ik heel boos over." Wat haar betreft is het boek ge sloten. „Ik heb mijn statement ge maakt en ga niet een gevecht aan met de betrokkenen. Ik kan alleen maar blijven staan waar ik voor sta en daar geen concessies aan doen. Daar moet ik een grens trekken. Dat heb ik gedaan en verder laat ik het los." Stefan Perceval zegt dat de ingre pen noodzakelijk waren en dat Ver burg hem 'het mandaat heeft gege ven om helemaal mijn gang te gaan'. „Haar tekst was geen theater tekst, maar hogere literatuur. Het is mijn taak als regisseur om daar theater van te maken. Als we exact spelen wat er staat, kan ik u verze keren dat we een vier uur durende, redelijk slaapverwekkende voor stelling hebben." „Ik vind het wel erg makkelijk van mevrouw Verburg om zich zo terug te trekken", zegt Perceval. „Het is heel respectloos tegenover een ploeg die zich zes weken lang dag en nacht met haar materiaal heeft beziggehouden. Daar ben ik heel boos over. Als iemand alleen maar vanuit zichzelf praat en zegt: ik zie niet wat ik heb geschreven, dan is dat ook absoluut niet gunstig om de laatste 48 uur voor een pre mière in te gaan." De kwestie brengt de organisatie van het festival in een lastig parket. Zij besloot de try-out van gister avond toch door te laten gaan, maar dan zonder pers. „Aan de hand daarvan wordt vandaag besloten hoe we verder gaan met de voorstelling, de com municatie en alles eromheen", zegt een woordvoerster. „We willen er zorgvuldig mee omgaan, zowel naar regisseur als naar tekstschrij ver." ZEELAND4 donderdag 24 augustus 2017 dele haasje voor de kosten Wie betaalt hoeveel aan de schoonmaak van de failliete fosforfabriek Thermphos bij Nieuwdorp? De voorlopige cij fers komen uit een op totaal bedrag van 154 miljoen euro. Zeeland Seaports: miljoen Provincie: miljoen miljoen Uit de boedelopbrengst plus een rijksbijdrage was beschik baar: 41 miljoen waarvan nog een kwart over is. Diederik Samsom op het Thermphos-terrein. foto ruben oreel Frank Balkenende en Jeffrey Kutterink Vlissingen -Diederik Samsom Heieen Verburg, auteur van de Zeeland Nazomerfestival-voor- stelling 'Een nieuwe god', kan zich niet vinden in het resultaat. „Ik heb me daarom teruggetrok ken. Het stuk is voor mij totaal onherkenbaar geworden." Rolf Bosboom Middelburg -Heieen Verburg, schrijver

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 31