Onterechte boetes transporteurs
4
Zeeland Nazomerfestival
'Uit de tijd vallen' reikt in de ruimte naar het onzegbare
luchtigs-absurds. Behalve 'de man'
en 'de vrouw' hebben alle andere
personages in meer of mindere
mate iets karikaturaals. De netten-
boetster misschien het minst, de
centaur, ongetwijfeld een karika
tuur van de schrijver, misschien
het meest. Zij wórden letterlijk
een optocht, want allen kennen
dat verlies van een kind en volgen
'de man' op zijn voetreis. En fi
guurlijk zijn ze een optocht, een
bonte stoet ter lering en vermaak.
Alle personages, van hertog tot
schoenmaker, hebben tot nu in
stilte geleden en hun verdriet diep
weggestopt. De meesten kunnen
met hun woorden geen weg. De
centaur, die wilde schrijven om te
begrijpen, vindt zelfs de woorden
niet. Allemaal zijn ze opgelucht
dat hen nu eindelijk de kans gebo
den wordt, of misschien beter: dat
ze de kans nu eindelijk grijpen.
'Uit de tijd vallen' is geen plei
dooi voor meer aandacht en begrip
voor rouwverwerking. Het stuk
vertelt over de opluchting van het
'naar daar' gaan. Of zoals 'de
vrouw', die niet wilde meegaan,
aan het slot zegt: "Misschien hoef
ik niet helemaal meer naar het
einde van de wegen, naar de aller
laatste plaats. Misschien is reeds
dit lopen zelf het raadsel en de op
lossing."
Ruimte. Woorden. Klanken, van
een cello. Beelden. Soms leunend
tegen het cliché. Soms met thea
trale heftigheid. Gedurfd in kari
katuur. Mooi, zoals het decor, in
zijn balans tussen esthetiek en
chaos. Rakend aan het onzegbare.
Uitnodigend.
De voorstellingen van het
Zeeland Nazomerfestival
zijn eigenlijk nooit lijstto
neel. Ze hebben daarom meestal
geen 'vierde wand'. Dus zit je er al
snel middenin. Daarnaast bieden
ze vaak heel veel ruimte - om te
ondergaan, te exploreren of om in
te verdwalen. 'Uit de tijd vallen'
krijgt ook veel ruimte, in een loods
van de voormalige suikerfabriek in
Sas van Gent. Weliswaar niet veel
meer speelvloer dan de grote
schouwburgen bieden. Maar toch
ook weer wél.
In 'Uit de tijd vallen' is één van
de belangrijke rollen voor een man
die zijn zoon in een oorlog heeft
verloren. Dat is nu vijfjaar gele
den. Jaren waarin vooral in stilte is
geleden. En nu wil hij ineens naar
'daar'. Al blijft het wel onduidelijk
waar dat precies is. En hij gaat ook,
al weigert zijn vrouw mee te gaan.
Bijna heel de voorstelling zal hij
onderweg zijn. En je vóelt hem
voortdurend, links van je, achter
je, rechts van je. Dan weer even in
het zicht. Hij maakt de ruimte véle
malen groter, en ook het gevoel.
Bij mij een soort vastberadenheid,
met een vleugje onrust en angst.
De dood van een kind grijpt
diep in. In het echte leven, en ook
in dat van schrijver David Gross
man, die zijn zoon in de Libanon-
oorlog van 2006 verloor. Bijna ie
dereen maakt zo'n verlies mee,
sommigen in de werkelijkheid, de
meesten in de angstwekkende ver
beelding. Grossman had het
schrijven nodig om zichzelf te be
vrijden, maar hij schreef deson
danks uiteindelijk voor eigenlijk
iedereen. Daarom zijn er ook méér
personages in zijn tekst terug te
vinden, en heeft die tekst naast het
weemoedig-pijnlijke ook iets
Zeeuwse transportbedrijven zijn
boos over de falende tolheffing voor
vrachtwagens in België. Ze betalen
tonnen per jaar aan tolgeld, maar
door haperende kastjes in hun wa
gens kunnen elk moment toren
hoge boetes binnenrollen.
Neem Tieleman Transport in
Kloosterzande. Het bedrijf heeft 76
wagens op de weg en maakt elk jaar
300.000 euro tolgeld aan België
over. Maar de registratiekastjes in
de wagens haperen met regelmaat.
Het tolsysteem boven de Belgische
wegen denkt dan dat er geen tol be
taald is en stuurt het bedrijf een
boete van 1000 euro. „Wij hebben
er twee gehad", zegt directeur Ru-
die Tieleman. „Op de ring bij Brus
sel. Tegen beide hebben we be
zwaar gemaakt. Eén boete is inmid
dels ingetrokken, van de andere
hebben we nog niets gehoord."
Truckers kunnen volgens Tiele
man niet of nauwelijks nagaan of
het kastje in de vrachtwagen werkt.
„Ze moeten dan letten of een groen
Wij hebben twee
boetes gehad. Tegen
beide hebben we
bezwaar gemaakt
lampje brandt. Ik heb liever dat ze
door de voorruit kijken!" Tieleman
houdt zijn hart vast. Niet alleen kan
er elk moment weer een boete bin
nenvallen, met alle administratieve
rompslomp van dien: „België legt
hogere boetes op aan bedrijven die
zogenaamd vaker in de fout gaan. Ik
hoop dat Den Haag er wat aan gaat
doen."Ook Kotra Logistics heeft
veel last van haperende tolkastjes.
Onder Kotra vallen onder meer
Transport Vooruit (Breskens) en
De Koeijer (Yerseke). Kotra Logis
tics heeft dagelijks zo'n 160 wagens
op de weg en betaalt alleen al in
België 520.000 euro aan tol per
jaar. Sinds de invoering van het tol
systeem zijn zeker al 25 kastjes om
gewisseld omdat ze niet meer
werkten, zegt Jaap Wolfert van Ko
tra Wagenparkbeheer. Ook dit be
drijf heeft al twee boetes van 1000
euro gekregen. „Ook moet ik vaak
op afstand resetten. Lukt dat niet,
dan moeten chauffeurs aan de
grens een nieuw kastje kopen. Daar
zit veel rompslomp aan vast en kost
veel tijd."
Het ministerie van Infrastruc
tuur en Milieu heeft inmiddels bij
de Belgische tegenhanger nage
vraagd wat er misgaat met de tol
heffing op vrachtwagens. Het de
partement kwam in actie na een
klacht van branchevereniging TLN.
Viapass, dat verantwoordelijk is
voor de heffing, ontkent 'ten stellig
ste' dat het systeem niet werkt. Bij
de 170.000 trucks die dagelijks wor
den gecontroleerd, is sprake van
slechts enkele tienden procenten
foutmeldingen, aldus administra
teur-generaal Johan Schoups. „Het
systeem werkt dus naar behoren.
Als resetten niet lukt,
moeten chauffeurs
aan de grens een
nieuw kastje kopen
Wel wordt bij de volgende update
aan de kastjes duidelijker aangege
ven als er iets fout is met het net
werk."
De kilometerheffing leverde in
het eerste jaar 648 miljoen euro op,
waaraan Nederlandse transportbe
drijven 11 procent bijdroegen.
112 NIEUWS
Brand in huis
snel geblust
Echtpaar trapt
in nep-mail
Man valt van
bouwsteiger
woensdag 23 augustus 2017
Marlies Heuer speelt de vrouw die niet wilde meegaan, foto lex de meester
Het Zeeland Nazomerfestival brengt twaalf dagen lang theater
op Zeeuwse locaties. Van het Industrieel Museum in Sas van
Gent tot de Oesterdam. Willem Nijssen recenseert elke voor
stelling. Vandaag Uit de tijd vallen in Sas van Gent.
'Uit de tijd vallen', nu nog van 23-
26, 29-31 aug en 1, 2 sep in Indu
strieel Museum, Sas van Gent,
20.30 uur.
Woorden en beelden raken
Willem Nijssen
Sas van Gent
Door haperende registratiekast
jes krijgen vrachtwagenchauf
feurs boetes in België. Het sys
teem denkt dat geen tol is be
taald, terwijl dat wel het geval is.
Jeffrey Kutterink
Vlissingen
-Rudie Tieleman, directeur
- Jaap Wolfert,
Kotra Wagenparkbeheer
COLIJNSPLAAT - In een
woning in de Havelaars-
traat in Colijnsplaat is gis
terochtend brand uitgebro
ken. In de eerste melding
werd gesproken over een
middelbrand in de woning.
Diverse brandweervoertui
gen gingen onderweg,
evenals een ambulance
team. Er zou zich nog een
persoon in het huis bevin
den. Toen het eerste blus-
voertuig arriveerde, bleek
de persoon al buiten te
staan. Korte tijd later was
de vuurhaard gevonden en
geblust.
II augustus 2017
Gsachts raUtia.
Ai» gswu'dsento klant van f I
VEERE - Een echtpaar uit
de Veere is gisteren slacht
offer geworden van 'phis-
hing mail'. In de nep-mail
werd gevraagd of ze
nieuwe bankpassen wilden
met een link naar een valse
website. Het echtpaar
vulde daar zijn gegevens
en pincode in. De crimine
len bestelden daarmee ver
volgens nieuwe bankpas
sen. Toen de postbode de
bankpassen wilde bezor
gen, probeerden ze die te
onderscheppen door een
zakje aan de voordeur te
hangen waar de post in
kon. Het echtpaar zag dat
en belde de politie. De da
ders zijn nog niet gevon
den. De bankpassen zijn
door de bank geblokkeerd.
KATS - Een werknemer van
een bouwbedrijf is gisteren
zwaargewond geraakt bij
een val van een steiger aan
de Kerkstraat in Kats. Een
andere medewerker liep
lichte verwondingen op. De
twee voerden werkzaam
heden aan een woning uit,
toen hun steiger omsloeg.
Ze vielen drie meter naar
beneden. Een traumaheli
kopter kwam ter plaatse en
heeft de zwaargewonde
werknemer naar het Eras-
musziekenhuis in Rotter
dam gebracht. Ambulance
personeel ontfermde zich
over het andere slachtoffer.
Het ongeluk gebeurde rond
het middaguur. De arbeids
inspectie doet onderzoek
naar het ongeluk.