'Sagrada Familia doel van
nieuwe aanslag Barcelona'
8
Bijna de helft van de jihadisten die aanslagen in Europa plegen hebben wortels in
Marokko. Anderen hebben ouders die overwegend afkomstig zijn uit andere Noord-
Afrikaanse landen, zoals Algerije. Waarom bekeren juist zij zich toch tot de radicale islam?
'gW 'W vT '-
OPVALLEND MAROKKAANSE ACHTERGROND
Je ziet dat er echt wel wat aan de hand
is in de Marokkaanse gemeenschap
In het Spaanse dorpje Ripoll zochten Ma
rokkaanse immigranten een beter leven. Ze
vonden het, tot de aanslag in Barcelona al
les op zijn kop zette. Waar plezier was, is
nu verdriet en dood. Ripoll is plots de plek
waar terroristen werden geboren. Net zoals
Brussel, en Parijs ook. En het zijn opvallend
vaak Marokkanen, die de wapens oppakken.
„Je ziet dat er echt wel wat aan de hand is in de
Marokkaanse gemeenschap", zegt hoogleraar ter
rorisme en contraterrorisme Edwin Bakker. Op
zijn faculteit wordt een database bijgehouden,
waarin de namen van zo veel mogelijk Neder
landse jihadisten zijn achterhaald en geregistreerd.
„In Europa is alleen het Verenigd Koninkrijk een
uitzondering. Daar zie je uitreizigers met een Paki
staanse ofNigeriaanse migratieachtergrond. Maar
kijk je verder in Europa, dan is het aantal uitreizi
gers met een Marokkaanse achtergrond veruit in
de meerderheid."
Om met dat laatste te beginnen: je zou kunnen
zeggen dat de omstreden lange arm van Erdogan
ook zo zijn voordelen heeft. Want het is juist de so
ciale identiteit die Turken over de hele wereld met
elkaar verbindt en zorgt dat ze het gevoel hebben
ergens bij te horen. Criminoloog Richard Staring
die onderzoek deed naar risico's op radicalisering
onder Ihrkse Nederlanders: „Dankzij de oriëntatie
op elkaar hebben ze hun plek hier gevonden. Al
hebben ze te maken met uitsluiting en discrimina
tie, ze lijden niet aan een minderwaardigheids
complex. Hun zelfbeeld is positief omdat ze zich
gewaardeerd voelen in hun eigen groep."
Marokkaanse Nederlanders hebben die banden
veel minder, aldus Bakker. „Het collectiefis veel
minder sterk. Daardoor kun je gemakkelijker uit de
groep breken, zoals Aboutaleb bijvoorbeeld heeft
gedaan. Maar tegelijk zie je daardoor meer identi
teitsproblemen." Omdat ze veel minder een eigen
groep hebben waarin ze zich goed voelen, komt
uitsluiting en discriminatie misschien wel extra
hard aan. Daar werd in de Haagse Schilderswijk
slim op ingespeeld. „Jullie zullen er hier nooit bij
horen", riep het voormalige voetbaltalent en nu ra
dicale moslim Azzedine C. niet voor niets tijdens
een demonstratie in de Schilderswijk. Voor wie
zoekt, kan de wereldwijde islamistische geloofsge
meenschap een thuis worden dat niet gebonden is
aan landsgrenzen of een staat.
Krachtige natie
Turkije daarentegen is bij uitstek een krachtige na
tie, die altijd in verbinding wil blijven staan met
degenen die het land verlaten. Het is ook de rege
ring die actief blijft in de Turkse moskeeën, Turkse
imams zijn ambtenaren die worden betaald door
de staat. Staring: „Turkse Nederlanders ervaren
hun geloof als niet zo dwingend, ze kunnen er hun
ei kwijt en voelen zich prettig in de bestaande isla
mitische bewegingen."
De Belgische onderzoekster like Adam zegt er
over: „Marokko heeft geen ministerie voor religie.
In combinatie met minder sociale controle heeft
dat ruimte voor een meer individuele beleving van
het geloof." Dus is het gemakkelijker te keren naar
MAROKKAANSE AANSLAGPLEGERS
BARCELONA Moha
med Houli, de ver
dachte die vorige
week zwaargewond
werd opgepakt na een
gasexplosie in een
huis in het Zuid-Cata
laanse Alcanar, heeft
gisteren voor de on
derzoeksrechter be
kend dat de terreurcel
waarvan hij deel uit
maakte, een nog gro
tere aanslag wilde
plegen, met de toeris
tische trekpleister Sa
grada Familia als doel
wit. Houli bevestigt
daarmee wat hij eer
der ook al aan de
speurders van de Ca
talaanse politie Mos-
sos d'Esquadra had
verteld: dat in het huis
in Alcanar voorberei
dingen aan de gang
waren om een bijzon
der grote aanslag en
mogelijk zelfs meer
dere aanslagen te ple
gen met gasflessen,
waarschijnlijk in het
centrum van Barce
lona. Die aanslag zou
gepland zijn geweest
voor het einde van vo
rige week, mogelijk op
donderdag of vrijdag.
De Sagrada Familia,
de beroemde kathe
draal van Gaudi in het
centrum van de stad
en een van de grootste
toeristische trekpleis
ters van Barcelona,
zou daarbij als doel
wit fungeren. Dat
meldde de Spaanse
krant El Mundo, zich
baserend op een bron
bij justitie die bij het
verhoor van de ver
dachte was. De voor
bereidingen misluk
ten toen het huis in
Alcanar ontplofte.
het strenge salafisme, dat door financiering vanuit
Saoedi-Arabië in moskeeën over de wereld wordt
verspreid.
Hoewel omstreden, een onderzoek van Motiva
tion stelde dat Nederlanders met een Turkse ach
tergrond religieus geweld massaal zouden goed
keuren en zwaar antisemitisch zouden zijn. Het
tegendeel blijkt waar. Kijkend naar de integratie
zou je kunnen zeggen dat de samenhang in de
Turkse gemeenschap negatiefis. Tegelijk zorgt
juist die sterke identiteit ervoor dat hier geboren
Turken minder geneigd zijn de radicale islam te
omarmen. „Gebeurt dat toch, dan wordt er niet
openlijk over gesproken", zegt Staring. „Dat wordt
over het algemeen als een schande gezien."
Ja, zegt Bakker. „Er moet zelfkritiek geleverd wor
den. Is het toeval dat in het aantal uitreizigers Ma
rokkanen oververtegenwoordigd zijn? Dat dat het
zelfde is in de criminaliteit? Ik denk het niet. De
steun aan de jihad gebeurt uit naam van de ge
meenschap, letterlijk in hun naam, als er Allah Ak-
bar wordt geroepen. De overheid kan daar niets
aan doen. Dat moeten de families en leiders van de
gemeenschap doen."
Maar uiteindelijk is het ook een probleem van de
Europese landen en niet alleen omdat wij het ge
weld voelen van de aanslagen. like Adam: „Laat
duidelijk zijn, als het gaat om de aanslagen in
Spanje en Brussel gaat het om homegrown terrorism
- het is hier gegroeid, niet in Syrië of ergens an
ders. De gefrustreerde tweede generatie voelt zich
slachtoffer van discriminatie. Zijn zij immigrant of
burger? Er moet meer oog komen voor recht en ge
lijkheid, zodat ook deze groep uiteindelijk zegt: ja,
dit is mijn land."
woensdag 23 augustus 2017
GO
Waarom juist zij?
Carla van der Wal
Maar waarom juist zij? En omgekeerd: waarom
zien Turkse families amper dat hun kinderen
aanslagen plegen uit naam van hun islamitische
geloof?
Salah Abdeslam
(Parijs, 2015)
Chakib Akrouh
(Parijs, 2015)
Abdelhamid
Abaaoud
(Parijs, 2015)
Foued
Mohamed-Aggad
(Parijs, 2015)
Bilal Hadfi
(Parijs, 2015)
Brahim
Abdeslam
(Parijs, 2015)
Ayoub
El-Khazzani
(Thalys, 2015)
Mohamed
Abrini
(Brussel, 2016)
Ibrahim
El Bakraoui
(Brussel, 2016)
Najim
Laachraoui
(Brussel, 2016)
Khalid El
Bakraoui
(Brussel, 2016)
Abderrahman
Mechkah
(Finland, 2017)
—Edwin Bakker, hoogleraar terrorisme en contraterrorisme
De Sagrada Fami
lia. FOTO AP
Moet het zo ook gaan onder Marokkaanse Ne
derlanders, moeten zij schande spreken van
Marokkanen die aanslagen plegen?