Onterechte boetes transporteurs 4 Zeeland Nazomerfestival 'Uit de tijd vallen' reikt in de ruimte naar het onzegbare luchtigs-absurds. Behalve 'de man' en 'de vrouw' hebben alle andere personages in meer of mindere mate iets karikaturaals. De netten- boetster misschien het minst, de centaur, ongetwijfeld een karika tuur van de schrijver, misschien het meest. Zij wórden letterlijk een optocht, want allen kennen dat verlies van een kind en volgen 'de man' op zijn voetreis. En fi guurlijk zijn ze een optocht, een bonte stoet ter lering en vermaak. Alle personages, van hertog tot schoenmaker, hebben tot nu in stilte geleden en hun verdriet diep weggestopt. De meesten kunnen met hun woorden geen weg. De centaur, die wilde schrijven om te begrijpen, vindt zelfs de woorden niet. Allemaal zijn ze opgelucht dat hen nu eindelijk de kans gebo den wordt, of misschien beter: dat ze de kans nu eindelijk grijpen. 'Uit de tijd vallen' is geen plei dooi voor meer aandacht en begrip voor rouwverwerking. Het stuk vertelt over de opluchting van het 'naar daar' gaan. Of zoals 'de vrouw', die niet wilde meegaan, aan het slot zegt: "Misschien hoef ik niet helemaal meer naar het einde van de wegen, naar de aller laatste plaats. Misschien is reeds dit lopen zelf het raadsel en de op lossing." Ruimte. Woorden. Klanken, van een cello. Beelden. Soms leunend tegen het cliché. Soms met thea trale heftigheid. Gedurfd in kari katuur. Mooi, zoals het decor, in zijn balans tussen esthetiek en chaos. Rakend aan het onzegbare. Uitnodigend. De voorstellingen van het Zeeland Nazomerfestival zijn eigenlijk nooit lijstto neel. Ze hebben daarom meestal geen 'vierde wand'. Dus zit je er al snel middenin. Daarnaast bieden ze vaak heel veel ruimte - om te ondergaan, te exploreren of om in te verdwalen. 'Uit de tijd vallen' krijgt ook veel ruimte, in een loods van de voormalige suikerfabriek in Sas van Gent. Weliswaar niet veel meer speelvloer dan de grote schouwburgen bieden. Maar toch ook weer wél. In 'Uit de tijd vallen' is één van de belangrijke rollen voor een man die zijn zoon in een oorlog heeft verloren. Dat is nu vijfjaar gele den. Jaren waarin vooral in stilte is geleden. En nu wil hij ineens naar 'daar'. Al blijft het wel onduidelijk waar dat precies is. En hij gaat ook, al weigert zijn vrouw mee te gaan. Bijna heel de voorstelling zal hij onderweg zijn. En je vóelt hem voortdurend, links van je, achter je, rechts van je. Dan weer even in het zicht. Hij maakt de ruimte véle malen groter, en ook het gevoel. Bij mij een soort vastberadenheid, met een vleugje onrust en angst. De dood van een kind grijpt diep in. In het echte leven, en ook in dat van schrijver David Gross man, die zijn zoon in de Libanon- oorlog van 2006 verloor. Bijna ie dereen maakt zo'n verlies mee, sommigen in de werkelijkheid, de meesten in de angstwekkende ver beelding. Grossman had het schrijven nodig om zichzelf te be vrijden, maar hij schreef deson danks uiteindelijk voor eigenlijk iedereen. Daarom zijn er ook méér personages in zijn tekst terug te vinden, en heeft die tekst naast het weemoedig-pijnlijke ook iets Zeeuwse transportbedrijven zijn boos over de falende tolheffing voor vrachtwagens in België. Ze betalen tonnen per jaar aan tolgeld, maar door haperende kastjes in hun wa gens kunnen elk moment toren hoge boetes binnenrollen. Neem Tieleman Transport in Kloosterzande. Het bedrijf heeft 76 wagens op de weg en maakt elk jaar 300.000 euro tolgeld aan België over. Maar de registratiekastjes in de wagens haperen met regelmaat. Het tolsysteem boven de Belgische wegen denkt dan dat er geen tol be taald is en stuurt het bedrijf een boete van 1000 euro. „Wij hebben er twee gehad", zegt directeur Ru- die Tieleman. „Op de ring bij Brus sel. Tegen beide hebben we be zwaar gemaakt. Eén boete is inmid dels ingetrokken, van de andere hebben we nog niets gehoord." Truckers kunnen volgens Tiele man niet of nauwelijks nagaan of het kastje in de vrachtwagen werkt. „Ze moeten dan letten of een groen Wij hebben twee boetes gehad. Tegen beide hebben we bezwaar gemaakt lampje brandt. Ik heb liever dat ze door de voorruit kijken!" Tieleman houdt zijn hart vast. Niet alleen kan er elk moment weer een boete bin nenvallen, met alle administratieve rompslomp van dien: „België legt hogere boetes op aan bedrijven die zogenaamd vaker in de fout gaan. Ik hoop dat Den Haag er wat aan gaat doen."Ook Kotra Logistics heeft veel last van haperende tolkastjes. Onder Kotra vallen onder meer Transport Vooruit (Breskens) en De Koeijer (Yerseke). Kotra Logis tics heeft dagelijks zo'n 160 wagens op de weg en betaalt alleen al in België 520.000 euro aan tol per jaar. Sinds de invoering van het tol systeem zijn zeker al 25 kastjes om gewisseld omdat ze niet meer werkten, zegt Jaap Wolfert van Ko tra Wagenparkbeheer. Ook dit be drijf heeft al twee boetes van 1000 euro gekregen. „Ook moet ik vaak op afstand resetten. Lukt dat niet, dan moeten chauffeurs aan de grens een nieuw kastje kopen. Daar zit veel rompslomp aan vast en kost veel tijd." Het ministerie van Infrastruc tuur en Milieu heeft inmiddels bij de Belgische tegenhanger nage vraagd wat er misgaat met de tol heffing op vrachtwagens. Het de partement kwam in actie na een klacht van branchevereniging TLN. Viapass, dat verantwoordelijk is voor de heffing, ontkent 'ten stellig ste' dat het systeem niet werkt. Bij de 170.000 trucks die dagelijks wor den gecontroleerd, is sprake van slechts enkele tienden procenten foutmeldingen, aldus administra teur-generaal Johan Schoups. „Het systeem werkt dus naar behoren. Als resetten niet lukt, moeten chauffeurs aan de grens een nieuw kastje kopen Wel wordt bij de volgende update aan de kastjes duidelijker aangege ven als er iets fout is met het net werk." De kilometerheffing leverde in het eerste jaar 648 miljoen euro op, waaraan Nederlandse transportbe drijven 11 procent bijdroegen. 112 NIEUWS Brand in huis snel geblust Echtpaar trapt in nep-mail Man valt van bouwsteiger woensdag 23 augustus 2017 Marlies Heuer speelt de vrouw die niet wilde meegaan, foto lex de meester Het Zeeland Nazomerfestival brengt twaalf dagen lang theater op Zeeuwse locaties. Van het Industrieel Museum in Sas van Gent tot de Oesterdam. Willem Nijssen recenseert elke voor stelling. Vandaag Uit de tijd vallen in Sas van Gent. 'Uit de tijd vallen', nu nog van 23- 26, 29-31 aug en 1, 2 sep in Indu strieel Museum, Sas van Gent, 20.30 uur. Woorden en beelden raken Willem Nijssen Sas van Gent Door haperende registratiekast jes krijgen vrachtwagenchauf feurs boetes in België. Het sys teem denkt dat geen tol is be taald, terwijl dat wel het geval is. Jeffrey Kutterink Vlissingen -Rudie Tieleman, directeur - Jaap Wolfert, Kotra Wagenparkbeheer COLIJNSPLAAT - In een woning in de Havelaars- traat in Colijnsplaat is gis terochtend brand uitgebro ken. In de eerste melding werd gesproken over een middelbrand in de woning. Diverse brandweervoertui gen gingen onderweg, evenals een ambulance team. Er zou zich nog een persoon in het huis bevin den. Toen het eerste blus- voertuig arriveerde, bleek de persoon al buiten te staan. Korte tijd later was de vuurhaard gevonden en geblust. II augustus 2017 Gsachts ralatis. Ai» gswaj'dserds klant van f I VEERE - Een echtpaar uit de Veere is gisteren slacht offer geworden van 'phis- hing mail'. In de nep-mail werd gevraagd of ze nieuwe bankpassen wilden met een link naar een valse website. Het echtpaar vulde daar zijn gegevens en pincode in. De crimine len bestelden daarmee ver volgens nieuwe bankpas sen. Toen de postbode de bankpassen wilde bezor gen, probeerden ze die te onderscheppen door een zakje aan de voordeur te hangen waar de post in kon. Het echtpaar zag dat en belde de politie. De da ders zijn nog niet gevon den. De bankpassen zijn door de bank geblokkeerd. KATS - Een werknemer van een bouwbedrijf is gisteren zwaargewond geraakt bij een val van een steiger aan de Kerkstraat in Kats. Een andere medewerker liep lichte verwondingen op. De twee voerden werkzaam heden aan een woning uit, toen hun steiger omsloeg. Ze vielen drie meter naar beneden. Een traumaheli kopter kwam ter plaatse en heeft de zwaargewonde werknemer naar het Eras- musziekenhuis in Rotter dam gebracht. Ambulance personeel ontfermde zich over het andere slachtoffer. Het ongeluk gebeurde rond het middaguur. De arbeids inspectie doet onderzoek naar het ongeluk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 76