'G 44 6 COLUMN ROLAND DUONG Al gaat een pont alleen maar heen en weer, een eentonige verblijfsplek is het allerminst. Vandaag het pontje over het IJ in Amsterdam, populair bij toeristen en Mokumers. ratis? Echt waar?!" Fabian I Lejeune, een jonge Fransman I met zijn vriendin op steden trip in Amsterdam, is blij verrast als hij hoort dat hij niet hoeft te betalen voor de overtocht over het IJ. Het maakt zijn kleine zeereis met de IJ- veer 55 van Amsterdam CS naar de NDSM-werf nog leuker, zegt hij. „Het uitzicht vanaf het water is mag- nifique!" Daar valt over te twisten op deze grauwe augustusdag, maar hoe dan ook vormen de zes veerverbindingen over het IJ een bescheiden toeristi sche attractie. Leuk om Amsterdam eens van een andere kant te bekijken. Of om op het hippe, maar nog altijd desolate NDSM-terrein een festival letje of tentoonstelling mee te pik ken. Werk Voor Amsterdammers zijn de IJ-pon- ten gewoon openbaar vervoer. De snelste en makkelijkste manier om van huis naar werk of school te rei zen. Gratis, dat wel, en daarmee uniek in Nederland. Betaald door de stad en sinds 1897 geëxploiteerd door (voorlopers van) GVB Veren, een volle dochter van GVB Holding, het verzelfstandigde openbaarvervoerbe drijf van de hoofdstad. Voetgangers, fietsers en scooterrij ders hoeven niet te betalen omdat er voor hen tot dusver geen alternatief is. Vorige maand stemde de gemeen teraad weliswaar in met de bouw van een fietsbrug, maar dat besluit is om streden en het staat nog lang niet vast of die brug er ooit komt. Voor veel Amsterdammers hoeft het ook niet, een brug. Zij zijn best tevreden met hun pontjes, blijkt uit onderzoek. Vorig jaar gaven ze de ve ren een 7,9. Lager dan de 8,1 die ze in 2012 nog toekenden, maar nog altijd een half punt meer dan de metro. Ook de reizigersaantallen spreken boekdelen: vorig jaar vervoerden de achttien Amsterdamse ponten dage lijks 56.000 reizigers, een kwart meer dan in 2015. Dit jaar werd een negen tiende pont in gebruik genomen, de IJveer 61, groter en milieuvriendelij ker dan zijn voorgangers. Aan boord is het verschil tussen toeristen en vaste gebruikers meteen helder. De habitués - op fietsen en scooters, met hoodies en oordopjes - hangen in het overdekte deel zonder oog voor de omgeving. Zonder uitzondering staren ze gebiologeerd naar hun mobieltje. Hello Kitty Het volgepakte voordek is het do mein van de toeristen, een meute in korte broek en fleurige regencapes gehulde positievelingen, waarvan sommige volwassenen ongegeneerd een roze Hello Kitty-rugzak dragen. Opgewonden wijzen ze elkaar in alle talen van de wereld op markante punten. Alleen al tijdens de ongeveer twintig minuten durende overtocht van het NDSM-terrein naar Amster dam CS worden - een schatting - tienduizend selfies gemaakt. Als de pont aanlegt en de klep neerlaat, stroomt het dek rap leeg. Een nieuwe lading passagiers staat ongedurig te wachten. Nog 3 minu ten voor vertrek, geeft het lichtbord op de wachthokjes aan. De pont over het IJ vaart keurig op tijd. Zoals het goed openbaar vervoer betaamt. ken aan dynamiet en graaf machines. Daarmee wordt de consument niet verleid extra euro's te betalen voor een inwisselbaar product dat in onze eigen achtertuin voor een paar cent de kilo uit de grond wordt gehaald. Bij Hengelo en Heiligerlee hebben we onze eigen zoutmijnen. Zeezout bekt zoveel smakelijker dan mijn- zout. Met de idylle van de azuurblauwe Middellandse Zee worden we verleid een veel te duur zoutvaatje te ko pen. Wat is het verschil tus sen mijnzout en zeezout? Simpel. Zeezout wordt ge wonnen uit een zoutpan aan de zee. Mijnzout komt uit Het molentje? Die is voor de beleving, kreeg ik als antwoord een mijn. De fabrikant van het Middellandse Zee-zout zal ongetwijfeld betogen: een zoutmijn is een opge droogde zee, dus al het zout is zeezout, ook mijnzout. Het klopt wel, maar is het eerlijk? Ik heb ooit de zout mijn opgezocht op Sicilië die het zout leverde voor de pot jes Middellandse Zee-zout. De mijn was een constructie van gangenstelsels in een uitgegraven berg waarin vrachtwagens af en aan re den. De romantiek was ver te zoeken. Er werd mij trots verteld dat de brokken zout uit deze mijn in elke gewen ste korrelgrootte konden worden aangeleverd. Ik vroeg: 'Waar is het molentje op het zoutvaatje dan voor nodig, als jullie het toch al perfect gemalen in een potje kunnen stoppen?' 'Voor de beleving', was het antwoord. Het zoutmolentje ontmas kert als een onzinnige mar- keting-exercitie. Zeezout of mijnzout, beide bestaan voor het overgrote deel uit natriumchloride. Zeezout zou meer mineralen bevat ten dan mijnzout, maar voor de smaak en de gezondheid is het verschil verwaarloos baar. Het belangrijkste ver schil is korrelgrootte. Die kan het mondgevoel enorm veranderen. In een salade bijvoorbeeld kunnen dikke zoutkorrels voor een extra smaaksen- satie zorgen. Maar voor dikke zoutkorrels heb je geen zee nodig. Die kunnen we ook gewoon uit Hengelo halen. Hengeloos zeezout. Lijkt me heerlijk! Maar op de kleine let tertjes van het etiket staat: 'uit de Middel landse zeezoutmij nen'. Het zout komt uit een mijn, niet uit de zee. Een mijn doet den- Wie kent ze niet: die glazen potjes met een bolle buik. Middellandse Zee-zout staat erop. In het potje zie je brok jes zout die je eigenhandig fijn moet malen met het op geschroefde wegwerpmo- lentje. De indruk wordt ge wekt dat het zout recht streeks uit een zoutpan aan de Middellandse Zee is geschept. 10.000 selfies Johan Nebbeling woensdag 23 augustus 2017 Wat? Pontveren over het IJ, Amsterdam Waar? Achter Amsterdam CS Hoezo? Gratis openbaar vervoer als toeristi sche attractie Meer? www.gvb.nl M Amsterdammers zijn best tevreden, met hun ponten. FOTO JOHAN NEBBELING Reageren? roland.duong@persgroep.nl Roland Duong, de nieuwsgierigste man van Neder land, proeft en test producten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 50