'Als het een tijd minder weer is, krijg ik het altijd benauwd' 66 5 Gouden tijden Dat troebele kleurtje is niet vies, het is een teken van kwaliteit kleurtje is dus niet vies, beste men sen", onderstreept Joost. „Het is een teken van kwaliteit." Daarmee is het goede nieuws ech ter grotendeels wel gezegd. Met elke nieuwe frisdrank die wordt opge diend turen de panelleden op het ter ras van de Ceuvel - een creatieve broedplaats in Amsterdam-Noord - beteuterder in hun glaasjes. Meest te leurstellend zijn Fritz-Limo en Fenti- mans. Ooit staken beide 'indiesoda's' het vuurtje aan onder de frisdrank- markt, maar ingehaald door hun ei gen succes vervallen ze inmiddels in dezelfde fouten als de gevestigde orde: oninteressante commercieprik met een onfris bijsmaakje. Ook Wo- stok breekt geen potten. De beloofde dadel en granaatappel laten zich niet proeven. Wel een uppercut van zoet en zuur; als een blinde graai uit een gesmolten snoepwinkelschap. Taartdeeg Heldenpauze - een van de vier Duitse drankjes in de test - scoort punten met de hopsmaak; al is die veel te laf om lang te blijven hangen. De vanil- leprik van het Britse Luscombe wint de aanmoedigingsprijs. Frisdrank dat „We zijn goed begonnen. Eind juli hadden we al 23.000 bezoekers, onge veer 4.000 meer dan vorig jaar rond die tijd. Vanaf half juli is het al een tijd minder weer. Dan zie je een te rugloop en krijg ik het als manager altijd even benauwd." „Voorafgaand maken we een begro ting gebaseerd op een gemiddelde zomer. Vorig jaar hadden we ruim 33.000 bezoekers, dankzij een gewel dige augustus. Na een slechte start werd het toen toch nog een redelijk succesvol 2016. Dit jaar was het begin overweldigend, dankzij prachtig zo mers weer. Dat voelt goed, maar als het vervolgens vanaf half juli alleen maar blijft regenen, kan het alsnog uitdraaien op een teleurstelling." „In de schoolvakantie halen we dan tussen de 800 en 1400 bezoekers. Een paar van die 'tropendagen' krikken het gemiddelde aardig op." „In 2011 kwamen we niet boven de 25.000 bezoekers. Ik werk hier al 37 jaar, maar dat had ik nog nooit mee gemaakt. We hebben een camping en vakantiepark rondom het zwembad, maar bij koud en guur weer gaan ook de vakantiegangers niet zwemmen." „We hebben een voetbalveld, beach- volleybalveld en een pannakooi. En sinds dit jaar staat er een speelschip op het grasveld. Daar kun je ook met minder weer volop spelen." Dit jaar was het begin overweldigend, dankzij prachtig zomers weer „Nee, een slechte zomer overleven we ook. We hebben goede contacten met de gemeente Borsele en krijgen een vaste subsidie. Garanties heb je nooit, maar voor mijn gevoel heeft dit bad nog jaren bestaansrecht." WAT KOST DAT? smaakt naar zompig taartdeeg ver dient volgens het panel per definitie lof; al slaat de nogal chemisch rie kende uitvoering de gebruiker vol in het gezicht. Cucumis en Elixia halen op de val reep zowaar wel nog een ruime vol doende en delen zo de tweede plaats op het podium. De komkommer drank smaakt heerlijk fris, maar de nasmaak is volgens het panel helaas ietwat te commercieel. De chocolade- soda smaakt eerder naar (te zure) koffiebes; maar zonder al te ver uit de bocht te vliegen. ONSPANEL woensdag 23 augustus 2017 44 —Joost Jansen Mana ger Anita de Vos is al 37 jaar betrok ken bij de Stelle- plas. FOTOJOHAN V/D HEIJDEN Sommige ondernemers zijn voor een groot deel afhankelijk van de zomer. Bij buitenzwembad Stelle- plas in Heinkenszand hopen ze deze weken op hoge temperaturen en een lekker zonnetje. Manager Anita de Vos (53) uit Heinkenszand bekijkt dan ook dagelijks met grote interesse de weersvoorspellingen. Hans Puik Hoe gaat het deze zomer? Rekenen jullie op een vast aantal gasten per seizoen? Hoeveel mensen verwelkomen jullie op topdagen? Weieens een dramatische zomer gehad? Hebben jullie dan alternatieven? —Anita de Vos Is de toekomst in gevaar na een seizoen met weinig bezoekers? Juwan Shamon (20) uit Breda trekt de portemonnee voor een reis naar Zuid- Azië. „Ik ben net afgestu deerd. Dit jaar ga ik op reis naar Thailand, Maleisië en Singapore. Ik heb alleen de vluch ten van Amsterdam naar Thailand en van Singapore naar Am sterdam geboekt, samen voor 580 euro. Ik ga vier weken weg en het budget voor als ik daar ben, heb ik be rekend op ongeveer 1.500 euro, een tientje Leslie Dronkers (36) begon 5 jaar terug met 80 liter vlier- bloesemsiroop. Inmiddels erkend limonademaker. Sjoerd Spoelstra (49) runt samen met Leslie het limona- demerk DD Cordials: van kweepeer tot dennen-agave. Thomas van Gaaien (39) bottelt met zijn Amsterdamse Frisdrank Fabriek voor talloze onafhankelijke prikbrouwers. Joost Jansen (42) al meer dan 15 jaar cocktaildesigner en zelfverklaard 'chef vloeibaar'. Ook alcoholvrij. per dag. Op dagen dat ik uitstapjes maak, geef ik natuurlijk meer uit. Ik heb uitgestippeld welke steden ik wil aandoen. Een eventu ele binnenlandse vlucht van Noord- naar Zuid-Thailand boek ik daar. Dat geldt ook voor de vluchten van Thailand naar Maleisië en van Ma leisië naar Singa pore. Die kosten zijn op genomen in het budget. Ik heb er veel zin in en tegelijkertijd vind ik het span nend. Er zijn een hoop dingen die ik voor het eerst doe: voor het eerst alleen op reis, de eerste keer backpac- ken en de eerste keer op reis buiten Europa. Eind augustus vertrek ik."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 49