i aV/ A W v' 4 VOOR U GETEST Vergeet cola en sinas. Wie mee gaat met de tijd drinkt deze zomer frisdrank met komkommer-, paardenbloem- of vanillesmaak. Of toch niet? Ons panel keurt acht hippe dorstlessers. e gemiddelde Nederlander slaat elk jaar ruim 91 liter fris drank achterover. Hoewel Coca- Cola en consor ten nog altijd dominant zijn, raast er een frisse wind door frisdrankland. Bebaarde dertigers nippen op het ter ras aan flesjes exclusieve lycheelimo nade en biologisch bewuste bakfiets moeders bestellen voor het kroost verantwoorde vlierbloesemsoda. „Je kunt het goed vergelijken met de ontwikkelingen in de biermarkt", vindt prikbottelaar Thomas van Gaa ien. „Daar zag je afgelopen decen nium ook ambachtelijke brouwerij- tjes ontstaan die klaar waren met de smaakvervlakking en heel koppig hun eigen ding gingen doen." „Twintig jaar terug bestond tachtig procent van het bier in de horeca nog uit pils", beaamt limonademaker Leslie Dronkers. „Tegenwoordig ben je als kroeg vreemd als je niet min stens twintig soorten speciaalbier hebt staan. De frisdrankmarkt kab belt die trend achterna." Vlek op vlek Het is niet alleen de hang naar andere smaken die de nieuwe spelers aan spoort. Veel van de vrijbuitersbub- Natuurlijke aroma is soms pure gen tech. Weinig natuurlijks aan ï~v-c beitjes gooien ook een steen in de frisvijver omdat ze hun neus ophalen voor het productieproces bij de grote jongens. In één glas cola of cassis wordt immers meer gemaskeerd dan op een Venetiaans bal, weet cocktail designer Joost Jansen. „Toegevoegde smaakmiddelen worden verbloemd met zoetmiddelen, die weer worden verstopt achter koolzuur, wat ten slotte wordt gemaskeerd met kou. Het is vlek op vlek op vlek." Zelfs de woorden 'natuurlijke aro ma's' op een etiket zijn volgens de panelleden verdacht. Limonadema ker Sjoerd Spoelstra: „Dan wordt er aan een bepaald gist het gemodifi ceerde gen van, bijvoorbeeld, een aardbei toegevoegd om dat gist een aardbeiengeur te laten creëren." Joost: „Dat is pure gen tech. Weinig natuurlijks aan." Troebel Hoe het ook kan, bewijzen de Poolse prikpioniers van John Lemon; de ab solute winaar van deze blinde smaaktest. De rabarbersmaak is vol gens het panel geen gevolg van gene tisch gehannes in het laboratorium, maar gewoon het gebruik van heuse rabarbers in de mix. „Dat troebele €2,58/33cl €3/33cl €1,80/33cl €1,50/33cl €2/33cl woensdag 23 augustus 2017 PZ Puike prik of foute frisdrank? Matthijs Meeuwsen Sjoerd Spoelstra ▲De tijd van al leen maar cola en cassis is voorbij. FOTO JEAN- PIERRE JANS 4. Luscombe vanilla Hulde voor het concept: frisdrank dat smaakt als de ongare rand van ap peltaart. Helaas is de vanille veel te chemisch en overheersend. 8. Fenitimans dandelion-burcock Paardenbloem en klis- wortel? Eerder bitter koekjes, karamel en ter pentine of een beroerde poging tot kersencola. 1. John Lemon rhubarb Soda met een ziel. De smaak, sedimentatie en troebelheid wijzen op het gebruik van echte rabarbers. 5. Heldenpause €1,75/33cl Perensap vol hop en een echo van passie bloem. Leuk idee, maar de laffe hopsmaak ver vliegt binnen luttele tellen. Kan veel beter. 6. Fritz-Limo meloen €1,50/33cl Smaakt als foezels (bijproduct van alco holische gisting) met zure matjes én een zweetsokkenafdronk. 7. Wostok dadel granaatappel Een zoetzure aanslag op de smaakpapillen. Smaakt naar gesmol ten winegums, spek kies en kaneelballen. 2. Elixia chocolat Mooi maf uitgangspunt. Helaas smaakt het meer naar (zure) koffiebes, karamel en hint van ho ning. Wel fijn mondge- voel en droge afdronk. 3. Cucumis €2,20/33cl Knap gedaan: geen snotterige komkommers- maak, maar clean en crisp. Jammer alleen van die 'komkommerciële' 7-up-achtige nasmaak.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 48