II II Annie M.G. Schmidt vocht met haar pen Landschapsschilder laat het licht van Westkapelle sprankelen 5 De felblauwe luifels tegen de gele gevel ademen een mediterrane sfeer. Geen Cote d'Azur, maar Westkapelle. Op doek, door kunstenaar Michiel Paalvast. De kleur spat van de schilderijen die Mi chiel Paalvast (40) ex poseert in het Polder huis in Westkapelle. De Veerse kunstenaar ving West kapelle en omgeving in olieverf en acryl onder de titel 'Kleurrijk Westkapelle'. Een spel van licht en schaduw, gevat in felle kleuren. „Je ziet de werkelijkheid, maar ik zet de kleuren ervan aan", ver telt Paalvast. Hij loopt naar één van zijn werken in het Museum café: „Neem die gele gevel en de blauwe luifels van Hotel De Valk in Westkapelle. Die kleuren zijn in mijn schilderij veel feller. Mediter raans qua sfeer. Ik hou van heftig kleurgebruik. De wereld waarin ik leef, schilder ik. Maar mijn kleu renspectrum oogt vrolijk, fel en fris. Het moet niet te zwaar of te somber zijn." Hij vervolgt enthousiast: „Mijn werk is heel herkenbaar. Door dat kleurgebruik en de schakeringen van licht naar donker. En ook om dat ik heel veel laat zien in een schilderij." Zoals de zon die net dat ene mo numentale Veerse geveltje naar voren haalt; licht dat sprankelt tussen het gebladerte; een auto in een straat met zicht op een bloe semboom en de vuurtoren; de bonte zee van bloemen in een pluktuin bij Sint Jan ten Heere. „Ik hou van het spel met licht en schaduw", zegt hij. Zijn impressie van de Zuidstraat in Westkapelle is daar een mooi voorbeeld van. Schaduwvlekken dansen op de straatklinkers. Rode dakpannen lichten op door de zon. Paalvast: „Een bekend beeld, maar toch net even anders." Hij vindt zichzelf een echte landschapsschilder. „In de lijn van de impressionisten. Ik schilder meestal buiten. Dan moet je heel gefocust werken. Ik leg mijn waar neming van de werkelijkheid en de energie van dat moment vast. Je hebt buiten geen tijd om na te denken. Dat maakt het spannend. Je moet direct de goede keuzes maken. Voor mij voelt schilderen ook als een soort meditatie. Voort durend de juiste balans vinden." Het is wel wennen aan werken in de open lucht, vertelt hij. „Aan de reacties van mensen om je heen. En ook al heb je er even geen zin in, zeker niet als ze quasi lollig voor je gaan staan, je kunt ze niet afsnauwen. Maar dat hoort er ook allemaal bij." Lachend: „Ik heb ooit eens ge probeerd op de kermis in Westka pelle te werken. Dat was een mis vatting. Ik had er geen idee van hoe belangrijk die hier is. Ik ben maar gestopt toen een paar dames uit volle borst liedjes in het West- kappels voor me ging zingen. Leuk, maar ik hoorde daar toen echt niet." Opvallend is dat er in 'Kleurrijk Westkapelle' geen mensen te zien zijn. „Nee, die vond ik voor dit werk niet interessant", zegt Paal vast. „Ik wilde de omgeving, de sfeer en de natuur laten zien. Met mensen erin krijg je een ander beeld. Een andere sfeer. Dat zocht ik hier niet. De zee zie je trouwens ook niet. Wel heel veel groen. En dat laat ik bruisen." Als landschapsschilder moetje heel gefocust werken. Je hebt buiten geen tijd om na te denken Ik hou van het spel met licht en schaduw. En van heftig kleurgebruik TERNEUZEN - Aan de voorstelling ligt de biografie 'Anna' van Annejet van der Zijl ten grondslag, een mo numentaal boek over een kleurrijk leven vol dito figuren in de Neder landse samenleving van toen. Een ruim uitgangspunt voor een musi cal. „Ik heb het script vier keer op nieuw geschreven. De eerste twee versies heb ik zelfs helemaal weg gegooid." Van den Heuvel ziet het leven van Schmidt een beetje als een reeks 'gevangenissen' waaruit de domineesdochter uit Kapelle kon ontsnappen, 'doordat ze zo dicht bij het kind in zichzelf is gebleven'. Hij noemt de schrijfster 'iemand die een heel leven, met haar pen, heeft gevochten voor emotionele vrij heid en ons daarmee bezighoudt en ontroert'. Want met emotionele vrijheid zijn we volgens Van den Heuvel allemaal bezig. „Daarom is het zo fijn haar repertoire te lezen, door onder meer het buiten de lijn tjes kleuren dat ze doet. Zoals in haar liedje 'Zeur niet': 'Ga desnoods naar bed, met de kardinaal, doe dat allemaal, maar zeur niet'." De productie bevat alleen liedjes van Schmidt zelf. Die hebben veel met haar leven te maken, zoals 'Wat voor weer zou het zijn in Den Haag?'. „Haar man, meneer Schmidt, ontvoerde haar als het ware naar een tweede huis in Frankrijk, waar niemand haar Schmidt heeft wat afgetobd: over de relatie met haar ouders, en de liefde kende. Maar zij verlangde toch naar Nederland." Schmidt heeft wat afgetobd: over de relatie met haar ouders, in de liefde, over het 'met mos begroeide stuk boomhars' dat ze volgens ei gen zeggen was toen ze na de oor log naar Amsterdam kwam. Maar ze was ook 'dolkomisch' en dat grijpt Van den Heuvel met beide handen aan. „De musical moet het publiek ook vermaken." In 'Was getekend' zien we zoon Flip, die brieven van zijn moeder vindt en er met haar over spreekt. „Hij heeft het script gelezen en hij vindt het goed zo." Het was niet doorslaggevend voor Van den Heu vel, ondanks de goede gesprekken die ze hadden. „Ik had me ontsla gen van de plicht dat hij het mooi moest vinden." Ook met Van der Zijl is prima contact geweest. „An nejet en Flip hebben me goede in formatie gegeven. Zij wisten na tuurlijk veel." dinsdag 22 augustus 2017 zv Michiel Paalvast bij enkele van zijn werken in het Museumcafé van het Polderhuis in Westkapelle. foto-s ruben oreel 'Ik kleur de werkelijkheid' Annemarie Zevenbergen Gevel van Hotel De Valk in de Zuidstraat, Westkapelle. -Michiel Paalvast -Michiel Paalvast Tentoonstelling Michiel Paalvast, Kleurrijk Westkapelle. Museum café Polderhuis, musea meer. Te zien tot 1 oktober 2017. „Een ode aan haar lichtheid, waarmee ze het altijd in haar leven heeft gered." Zo bestem pelt Dick van den Heuvel de mu sical die hij schreef over Annie M.G. Schmidt (1911-1995). De productie 'Was getekend, Annie M.G. Schmidt' is vanaf medio september te zien met Simone Kleinsma in de hoofdrol. Annie M.G. Schmidt. FOTO HANS STEINMEIER -Dick van den Heuvel De musical is op 31 januari en 1 februari 2018 in het Scheldethea- ter in Terneuzen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 89