Expressiviteit Italiaanse barok is genieten 17 Blikopeners, douchekoppen en warmtecompressen gingen grif van de hand. De beste standwerkers van Nederland streden zaterdag in Middelburg om de nationale titel. lijn er nog twijfe laars?" Kor Kem per uit Zuidbroek .houdt zijn magi- Ischevloerwisser in de lucht en kijkt triomfan telijk rond. Geen drupje, ter wijl de net nog vieze vloer nu schoon en droog is. Een mira kel. „Ik laat het nog één keer zien, want hier word je vrolijk van. Naar voren is schoon en naar achteren is droog. Meer hoefje niet te doen. En druk ken is niet nodig. Drukken doe je op de wc." Het is zaterdagmiddag. De 36 beste marktkooplieden van Nederland, even rap van tong als commercieel handig, strij den in Middelburg om het Nederlands kampioenschap standwerken. Een jury beoor deelt hen op originaliteit, overtuigingskracht en welbe spraaktheid. Over clientèle hebben de deelnemers geen klagen, want het is druk in de Lange Delft. Heel druk. Corné van den Berg is met een vrachtwagen vol planten en bloemen van De Zilk naar Zeeland gereden. Staande op de achterklep slijt hij in hoog tempo zijn handelswaar. „Een bonsai-de-luxe. In mooi por selein. Zet hem in je testa ment of het wordt familieru zie. Deze kost in elk tuincen trum of bloemenzaak 20 euro. Ik wil vandaag geen 20 heb ben, geen 10, maar 5 euro! Hoorde ik daar een ja?" Wie zonder aankoop de Lange Delft wil verlaten, moet stevig in zijn schoenen staan. Of de portemonnee thuisla ten. Menig standwerker is nog in staat 'een eskimo een ijs blokje te verkopen', zoals Ben- venido van Schaik, voorzitter van de organisatie, het formu leert. Een blikopener wordt ineens een hebbeding. En kun je nog wel zonder die handige groenteschaaf? Het aanbod is gevarieerd: klassieke waar zoals vlekken- zeep ('uit grootmoeders tijd'), producten met een hoog Tell- Sell-gehalte, maar ook eigen tijdse vindingen. De pas 16-ja- rige Britt van Koert uit Noor den prijst met verve haar hoesjes aan die pinpassen, rij bewijzen en identiteitskaar ten beschermen tegen sluwe skimmers. Vorig jaar eindigde ze als derde. Haar vader Gijs van Koert werd toen kampioen. Hij demonstreert even ver derop zijn 'depilator', voor het nieuwe ontharen, bij een vrij willigster. „Heel simpel. Ik druk op 'on' - dat is Engels voor 'aan' -, zet hem op de wenkbrauw en ga gewoon heen en weer. Je hoeft niet eens te kijken wat je doet." Ik laat het nog één keer zien, want hier word je vrolijk van Aan de zijde van de Markt laat Jan Hofstede uit Harden- berg zich nadrukkelijk horen. Koop bij hem een gifgroene tas - ook geschikt als hoofd deksel, zoals hij laat zien - en Hofstede vult hem met pak ken snoep en andere lekker nijen. „Tasje, tasje. Vullen, vullen. Mijn achternaam is Sinterklaas. Open die tas en pas als u stop zegt, stop ik." Jan van Rooij uit Tilburg doet goede zaken met zijn te lefoonhouders voor in de auto, voor amper een tientje. Geen geld. „En omdat tante Toos volgende week jarig is en u gangmaker wil zijn op het feest, krijgt u er twee voor 15 euro. Alle prijzen zijn inclu sief gratis tas, vriendelijke be diening en btw. Ik wil hem ook thuis komen brengen, maar dan eet ik wel mee." Bij de prijsuitreiking, 's avonds in het stadhuis, wordt duidelijk hoezeer de stand werkers één grote familie vor men. Titelverdediger Gijs van Koert viert zijn derde plaats als zijn overwinning. Even la ter blijkt hij te zijn voorbijge streefd door zijn dochter Britt, die ditmaal het zilver verovert. Met zijn voetencrèmever- koopkunsten wordt John Gru- ter uit Maarssen, voor de vijfde keer, Nederiands kam pioen. Vorig jaar moest hij verstek laten gaan. „Ik heb er geen geheim van gemaakt dat ik dit jaar weer wilde winnen. Ik ben apetrots dat het is ge lukt." Tekenend is dat Gruter al vóór het NK een cadeautje van Gijs van Koert kreeg. „Ik heb het de hele dag in mijn zak ge had. Het was een plaatje voor de wisselbeker. Met mijn naam erop." BERTUS DE REGT Consort of Voices wordt ge vormd door sopraan Mar- lotte van 't Hoff, Annelies Poortvliet (viola da gamba), André Poortvliet (klavecimbel) en Marco Ketels (blokfluit). De musici van Consort of Voices bespelen au thentieke instrumenten. Het au- gustusprogramma bestond uit in strumentale composities uit Italië rond 1600 met een hoofdrol voor de fluitist. In tegenstelling tot de renais sance periode, die strakker van vorm was, geeft de barok de uit voerders veel meer kans om zijn gevoelens over te brengen. In de barok is er ruimte voor dramati sche effecten. Caccini schreef be gin zeventiende eeuw alle versie ringen en omspelingen van tonen uit in zijn Nuove Musicke. De zangstem was flexibel en soepel en de esclamaziones zorgden dat de emotie goed overkwam. Er kan heel veel gedaan worden met de ademsteun. Voor instrumenten ligt dat iets anders. In de eerste helft van de zeventiende eeuw ontstonden instrumentale werken met verschillende muziekvormen: van sonate tot en met elegante dansvormen. Consort of Voices presenteerde werken in de Mo derne stijl, waarin de vele versie ringen de expressie moeten over brengen. Marco Ketels maakte gebruik van verschillende vroegbarokke instrumenten (sopraan, alt en te- norfluiten). Zijn gepassioneerde inzet zorgde voor veel expressivi- De zangstem was flexibel en soepel en de esclamaziones zorgden dat de emotie goed overkwam teit, alle versieringen en omspelin gen brachten de verschillende ge moedstoestanden over, van droef heid tot en met enthousiaste vro lijkheid. Hij had geen enkele moeite met het diminueren: het omspelen van de lange tonen met kortere toontjes. De versieringen klonken natuurlijk en dat is een vereiste van de barok. Zijn partij was regelmatig virtuoos en hij kreeg van de Basso Continuo (BC) ook alle kansen om zijn virtuosi teit te etaleren. Het was aange naam dat er regelmatig van instru ment gewisseld werd, de tonen van de tenor en altfluit klinken so noor en zijn minder indringend dan de sopraanfluit. De zaal heeft een mooie akoestiek, mede te dan ken aan het houten plafond. De twee werken van Frescobaldi klonken prachtig in deze zaal. An dré Poortvliet speelt op een kopie van een Italiaans zestiende-eeuws klavecimbel naar Pisaurensis. In het werk naar een thema van Rug- giero speelde de gamba eerst de melodie van het thema en daarna waren vele versieringen en varia ties op dit thema te horen met goed gekozen affecten in de vertol king door de klavecinist. Jammer dat de gambaspeelster zich in dit concert moest beperken tot de on dersteunende begeleidingspar tijen. Ik had haar graag een sonate horen spelen. Klapstuk werd de Ciaconna van Bertali waarin de BC het repete rende ritmische thema eindeloos herhaalde en waar de fluit speels en levendig overheen danste. maandag 21 augustus 2017 'Niemand kan nog zonder groenteschaaf' Rolf Bosboom - Kor Kemper, standwerker Jan Hofstede slijt tassen inclusief snoep. „Mijn achternaam is Sinterklaas." Het NK Standwerken kende geen deelnemers uit eigen provincie. Dé standwerker van Zeeland, Ber- tus de Regt, overleed begin vorig jaar. Zijn geest waarde zaterdag over de titelstrijd. „Ik draag dit NK op aan de kleine man, Bertus de Regt", zei voorzitter Benvenido van Schaik bij de prijsuitreiking. „We houden hem in ere, want Bertus was onze man van Zeeland. Hij heeft van Middel burg het Amsterdam van de provincie gemaakt." Na het overlijden van De Regt stelde Van Schaik een 'bucketlist' op. Twee punten zijn al gereali seerd: de bokaal van het jaarlijkse concours in Mid delburg draagt nu De Regts naam en het NK is voor het eerst naar de Zeeuwse hoofdstad ge haald. „Ik heb nog één ding op mijn bucketlist staan", zei Van Schaik. „Ik zou het mooi vinden als onze Bertus een klein standbeeld in de binnenstad van Middel burg krijgt voor zijn inzet voor de standwerkerij. Daar gaan we ons uiterste best voor doen." De pas 16-jarige Britt van Koert verovert met haar antiskimhoesjes de derde plaats, fotus ruben oreel Jeanette Vergouwen Recensie In stil moderno Frescobaldi en tijd genoten. Door Consort of Voices. Gehoord 19 augustus in de Beel denzaal van Museum de Schotse Huizen in Veere.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 61