Expressiviteit Italiaanse barok is genieten
17
Blikopeners, douchekoppen en
warmtecompressen gingen grif van de hand. De
beste standwerkers van Nederland streden
zaterdag in Middelburg om de nationale titel.
lijn er nog twijfe
laars?" Kor Kem
per uit Zuidbroek
.houdt zijn magi-
Ischevloerwisser
in de lucht en kijkt triomfan
telijk rond. Geen drupje, ter
wijl de net nog vieze vloer nu
schoon en droog is. Een mira
kel. „Ik laat het nog één keer
zien, want hier word je vrolijk
van. Naar voren is schoon en
naar achteren is droog. Meer
hoefje niet te doen. En druk
ken is niet nodig. Drukken
doe je op de wc."
Het is zaterdagmiddag. De
36 beste marktkooplieden van
Nederland, even rap van tong
als commercieel handig, strij
den in Middelburg om het
Nederlands kampioenschap
standwerken. Een jury beoor
deelt hen op originaliteit,
overtuigingskracht en welbe
spraaktheid. Over clientèle
hebben de deelnemers geen
klagen, want het is druk in de
Lange Delft. Heel druk.
Corné van den Berg is met
een vrachtwagen vol planten
en bloemen van De Zilk naar
Zeeland gereden. Staande op
de achterklep slijt hij in hoog
tempo zijn handelswaar. „Een
bonsai-de-luxe. In mooi por
selein. Zet hem in je testa
ment of het wordt familieru
zie. Deze kost in elk tuincen
trum of bloemenzaak 20 euro.
Ik wil vandaag geen 20 heb
ben, geen 10, maar 5 euro!
Hoorde ik daar een ja?"
Wie zonder aankoop de
Lange Delft wil verlaten, moet
stevig in zijn schoenen staan.
Of de portemonnee thuisla
ten. Menig standwerker is nog
in staat 'een eskimo een ijs
blokje te verkopen', zoals Ben-
venido van Schaik, voorzitter
van de organisatie, het formu
leert. Een blikopener wordt
ineens een hebbeding. En kun
je nog wel zonder die handige
groenteschaaf?
Het aanbod is gevarieerd:
klassieke waar zoals vlekken-
zeep ('uit grootmoeders tijd'),
producten met een hoog Tell-
Sell-gehalte, maar ook eigen
tijdse vindingen. De pas 16-ja-
rige Britt van Koert uit Noor
den prijst met verve haar
hoesjes aan die pinpassen, rij
bewijzen en identiteitskaar
ten beschermen tegen sluwe
skimmers.
Vorig jaar eindigde ze als
derde. Haar vader Gijs van
Koert werd toen kampioen.
Hij demonstreert even ver
derop zijn 'depilator', voor het
nieuwe ontharen, bij een vrij
willigster. „Heel simpel. Ik
druk op 'on' - dat is Engels
voor 'aan' -, zet hem op de
wenkbrauw en ga gewoon
heen en weer. Je hoeft niet
eens te kijken wat je doet."
Ik laat het nog één
keer zien, want
hier word je
vrolijk van
Aan de zijde van de Markt
laat Jan Hofstede uit Harden-
berg zich nadrukkelijk horen.
Koop bij hem een gifgroene
tas - ook geschikt als hoofd
deksel, zoals hij laat zien - en
Hofstede vult hem met pak
ken snoep en andere lekker
nijen. „Tasje, tasje. Vullen,
vullen. Mijn achternaam is
Sinterklaas. Open die tas en
pas als u stop zegt, stop ik."
Jan van Rooij uit Tilburg
doet goede zaken met zijn te
lefoonhouders voor in de
auto, voor amper een tientje.
Geen geld. „En omdat tante
Toos volgende week jarig is en
u gangmaker wil zijn op het
feest, krijgt u er twee voor 15
euro. Alle prijzen zijn inclu
sief gratis tas, vriendelijke be
diening en btw. Ik wil hem
ook thuis komen brengen,
maar dan eet ik wel mee."
Bij de prijsuitreiking, 's
avonds in het stadhuis, wordt
duidelijk hoezeer de stand
werkers één grote familie vor
men.
Titelverdediger Gijs van
Koert viert zijn derde plaats
als zijn overwinning. Even la
ter blijkt hij te zijn voorbijge
streefd door zijn dochter Britt,
die ditmaal het zilver verovert.
Met zijn voetencrèmever-
koopkunsten wordt John Gru-
ter uit Maarssen, voor de
vijfde keer, Nederiands kam
pioen. Vorig jaar moest hij
verstek laten gaan. „Ik heb er
geen geheim van gemaakt dat
ik dit jaar weer wilde winnen.
Ik ben apetrots dat het is ge
lukt."
Tekenend is dat Gruter al
vóór het NK een cadeautje van
Gijs van Koert kreeg. „Ik heb
het de hele dag in mijn zak ge
had. Het was een plaatje voor
de wisselbeker. Met mijn
naam erop."
BERTUS DE REGT
Consort of Voices wordt ge
vormd door sopraan Mar-
lotte van 't Hoff, Annelies
Poortvliet (viola da gamba), André
Poortvliet (klavecimbel) en Marco
Ketels (blokfluit). De musici van
Consort of Voices bespelen au
thentieke instrumenten. Het au-
gustusprogramma bestond uit in
strumentale composities uit Italië
rond 1600 met een hoofdrol voor
de fluitist.
In tegenstelling tot de renais
sance periode, die strakker van
vorm was, geeft de barok de uit
voerders veel meer kans om zijn
gevoelens over te brengen. In de
barok is er ruimte voor dramati
sche effecten. Caccini schreef be
gin zeventiende eeuw alle versie
ringen en omspelingen van tonen
uit in zijn Nuove Musicke. De
zangstem was flexibel en soepel
en de esclamaziones zorgden dat
de emotie goed overkwam. Er kan
heel veel gedaan worden met de
ademsteun. Voor instrumenten
ligt dat iets anders. In de eerste
helft van de zeventiende eeuw
ontstonden instrumentale werken
met verschillende muziekvormen:
van sonate tot en met elegante
dansvormen. Consort of Voices
presenteerde werken in de Mo
derne stijl, waarin de vele versie
ringen de expressie moeten over
brengen.
Marco Ketels maakte gebruik
van verschillende vroegbarokke
instrumenten (sopraan, alt en te-
norfluiten). Zijn gepassioneerde
inzet zorgde voor veel expressivi-
De zangstem was
flexibel en soepel en
de esclamaziones
zorgden dat de emotie
goed overkwam
teit, alle versieringen en omspelin
gen brachten de verschillende ge
moedstoestanden over, van droef
heid tot en met enthousiaste vro
lijkheid. Hij had geen enkele
moeite met het diminueren: het
omspelen van de lange tonen met
kortere toontjes. De versieringen
klonken natuurlijk en dat is een
vereiste van de barok. Zijn partij
was regelmatig virtuoos en hij
kreeg van de Basso Continuo (BC)
ook alle kansen om zijn virtuosi
teit te etaleren. Het was aange
naam dat er regelmatig van instru
ment gewisseld werd, de tonen
van de tenor en altfluit klinken so
noor en zijn minder indringend
dan de sopraanfluit. De zaal heeft
een mooie akoestiek, mede te dan
ken aan het houten plafond.
De twee werken van Frescobaldi
klonken prachtig in deze zaal. An
dré Poortvliet speelt op een kopie
van een Italiaans zestiende-eeuws
klavecimbel naar Pisaurensis. In
het werk naar een thema van Rug-
giero speelde de gamba eerst de
melodie van het thema en daarna
waren vele versieringen en varia
ties op dit thema te horen met
goed gekozen affecten in de vertol
king door de klavecinist. Jammer
dat de gambaspeelster zich in dit
concert moest beperken tot de on
dersteunende begeleidingspar
tijen. Ik had haar graag een sonate
horen spelen.
Klapstuk werd de Ciaconna van
Bertali waarin de BC het repete
rende ritmische thema eindeloos
herhaalde en waar de fluit speels
en levendig overheen danste.
maandag 21 augustus 2017
'Niemand kan
nog zonder
groenteschaaf'
Rolf Bosboom
- Kor Kemper, standwerker
Jan Hofstede slijt tassen inclusief snoep. „Mijn
achternaam is Sinterklaas."
Het NK Standwerken kende geen deelnemers uit
eigen provincie. Dé standwerker van Zeeland, Ber-
tus de Regt, overleed begin vorig jaar. Zijn geest
waarde zaterdag over de titelstrijd.
„Ik draag dit NK op aan de kleine man, Bertus de
Regt", zei voorzitter Benvenido van Schaik bij de
prijsuitreiking. „We houden hem in ere, want Bertus
was onze man van Zeeland. Hij heeft van Middel
burg het Amsterdam van de provincie gemaakt."
Na het overlijden van De Regt stelde Van Schaik
een 'bucketlist' op. Twee punten zijn al gereali
seerd: de bokaal van het jaarlijkse concours in Mid
delburg draagt nu De Regts naam en het NK is
voor het eerst naar de Zeeuwse hoofdstad ge
haald.
„Ik heb nog één ding op mijn bucketlist staan", zei
Van Schaik. „Ik zou het mooi vinden als onze Bertus
een klein standbeeld in de binnenstad van Middel
burg krijgt voor zijn inzet voor de standwerkerij.
Daar gaan we ons uiterste best voor doen."
De pas 16-jarige Britt van Koert verovert met haar
antiskimhoesjes de derde plaats, fotus ruben oreel
Jeanette Vergouwen
Recensie
In stil moderno Frescobaldi en tijd
genoten. Door Consort of Voices.
Gehoord 19 augustus in de Beel
denzaal van Museum de Schotse
Huizen in Veere.