Zwemmen voor de kerk NK Stand werken Openbaar vervoer in Zeeland vaak slecht toegankelijk Groenteman AdrieTrimpe weetniet van ophouden »P16 Er is nog veel werk aan de winkel om bussen en treinen toegankelijk te maken voor mensen met een fysieke beperking. Slechts een klein deel van de haltes voldoet aan de eisen. 45 mensen gaan zaterdagochtend het water in bij het Veer in Stavenisse. Dat doen ze om geld op te halen voor hoognodig onderhoud aan de PKN-kerk in het dorp. Er is zo'n3.500euro opgehaald. Het eindpunt van de zwemtocht is het strandje in Sint-Annaland. I John Gruter is de beste Het overgrote deel van de Zeeuwse bushaltes is nog niet geschikt voor slechtzienden of mensen in een rol stoel, zo blijkt uit een inventarisatie van de provincie. Ook de negen treinstations zijn voorlopig nog niet volledig toegankelijk. Van de ruim 1.200 bushaltes in de provincie zijn er slechts 142 (12 pro cent) bruikbaar voor mensen met een visuele beperking. Die haltes beschikken over veilige geleidelij- nen, zodat mensen zonder gevaar de instapplaats kunnen vinden. Op 113 andere haltes zijn wel geleidelij- nen aangebracht, maar niet op de juiste manier. In totaal 188 haltes (15 procent) zijn toegankelijk voor reizigers met een motorische beperking. Dat be tekent dat het perron is opgehoogd, om het hoogteverschil met de bus deels te overbruggen. Ook moet het perron zijn verbreed, zodat een rol stoel goed kan manoeuvreren. Volgens de richtlijnen had vorig jaar 40 procent van de Zeeuwse hal tes toegankelijk moeten zijn. Die eis wordt dus bij lange na niet gehaald. Alleen de gemeente Middelburg zit rond de norm. Op de cijfers is wel wat af te din gen, vindt de provincie. Lang niet overal stopt een reguliere bus, maar veelal een buurtbus. Daar kunnen mensen in een rolstoel een haltetaxi bestellen. Van de 614 haltes waar reguliere bussen stoppen, blijken er 130 volle dig toegankelijk te zijn. Dat komt neer op 21 procent, nog steeds ver onder de eisen. Nog eens 93 haltes zijn wel opgehoogd, maar nog niet breed genoeg. De inventarisatie is gemaakt op aandringen van Provinciale Staten, mede nadat mensen met een fy sieke beperking hadden geklaagd over de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Daarbij is verwe zen naar het VN-verdrag dat bepaalt dat de openbare ruimte voor ieder een toegankelijk moet zijn. Het on derzoek bevestigt het beeld dat er nog veel werk aan de winkel is. De provincie heeft al geld uitge- Van de 614 haltes waar reguliere bussen stoppen, blijken er 130 volledig toegankelijk te zijn trokken om de voornaamste knel punten op te lossen bij de 125 haltes die zij zelf beheert. Eind dit jaar moeten de haltes bij het busstation in Terneuzen, bij Vrijburg in Vlis- singen en bij Absdale, Colijnsplaat (Zeelandbrug), Kruiningen, Noord- gouwe, Schuddebeurs en Sint- Maartensdijk volledig toegankelijk zijn. Na de zomervakantie kunnen de gemeenten aan de hand van de in ventarisatie beslissen in hoeverre zij de komende jaren ook investeren in toegankelijke bushaltes. Het Over leg Platform Openbaar Vervoer komt naar verwachting in oktober met een advies. Daarnaast wordt de gehandicaptenorganisaties ge vraagd hun mening te geven. ProRail gaat de komende jaren door met het toegankelijk maken van de Zeeuwse treinstations. Al leen op Kruiningen-Yerseke heeft het perron nu precies de vereiste hoogte. De treinen moeten daar echter nog op worden aangepast. Mensen met een rolstoel blijven daardoor ook de komende jaren aangewezen op hulp bij het instappen. Die assis tentie wordt nu aangeboden op de stations Vlissingen, Middelburg en Goes. Eind dit jaar komt daar Krab- bendijke bij. P16 maandag 21 augustus 2017 FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN P16 pzc.nl e-mail: bevelanden@pzc.nl Halte hindernis voor rolstoel Rolf Bosboom Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 54