Zwemmen voor de kerk
NK Stand werken
Openbaar vervoer in Zeeland vaak slecht toegankelijk
Groenteman
AdrieTrimpe
weetniet van
ophouden »P16
Er is nog veel werk aan de winkel om
bussen en treinen toegankelijk te
maken voor mensen met een fysieke
beperking. Slechts een klein deel van
de haltes voldoet aan de eisen.
45 mensen gaan zaterdagochtend het water in bij het Veer in Stavenisse. Dat
doen ze om geld op te halen voor hoognodig onderhoud aan de PKN-kerk in
het dorp. Er is zo'n3.500euro opgehaald. Het eindpunt van de zwemtocht is
het strandje in Sint-Annaland. I
John Gruter is de beste
Het overgrote deel van de Zeeuwse
bushaltes is nog niet geschikt voor
slechtzienden of mensen in een rol
stoel, zo blijkt uit een inventarisatie
van de provincie. Ook de negen
treinstations zijn voorlopig nog niet
volledig toegankelijk.
Van de ruim 1.200 bushaltes in de
provincie zijn er slechts 142 (12 pro
cent) bruikbaar voor mensen met
een visuele beperking. Die haltes
beschikken over veilige geleidelij-
nen, zodat mensen zonder gevaar
de instapplaats kunnen vinden. Op
113 andere haltes zijn wel geleidelij-
nen aangebracht, maar niet op de
juiste manier.
In totaal 188 haltes (15 procent)
zijn toegankelijk voor reizigers met
een motorische beperking. Dat be
tekent dat het perron is opgehoogd,
om het hoogteverschil met de bus
deels te overbruggen. Ook moet het
perron zijn verbreed, zodat een rol
stoel goed kan manoeuvreren.
Volgens de richtlijnen had vorig
jaar 40 procent van de Zeeuwse hal
tes toegankelijk moeten zijn. Die eis
wordt dus bij lange na niet gehaald.
Alleen de gemeente Middelburg zit
rond de norm.
Op de cijfers is wel wat af te din
gen, vindt de provincie. Lang niet
overal stopt een reguliere bus, maar
veelal een buurtbus. Daar kunnen
mensen in een rolstoel een haltetaxi
bestellen.
Van de 614 haltes waar reguliere
bussen stoppen, blijken er 130 volle
dig toegankelijk te zijn. Dat komt
neer op 21 procent, nog steeds ver
onder de eisen. Nog eens 93 haltes
zijn wel opgehoogd, maar nog niet
breed genoeg.
De inventarisatie is gemaakt op
aandringen van Provinciale Staten,
mede nadat mensen met een fy
sieke beperking hadden geklaagd
over de toegankelijkheid van het
openbaar vervoer. Daarbij is verwe
zen naar het VN-verdrag dat bepaalt
dat de openbare ruimte voor ieder
een toegankelijk moet zijn. Het on
derzoek bevestigt het beeld dat er
nog veel werk aan de winkel is.
De provincie heeft al geld uitge-
Van de 614 haltes
waar reguliere
bussen stoppen,
blijken er 130 volledig
toegankelijk te zijn
trokken om de voornaamste knel
punten op te lossen bij de 125 haltes
die zij zelf beheert. Eind dit jaar
moeten de haltes bij het busstation
in Terneuzen, bij Vrijburg in Vlis-
singen en bij Absdale, Colijnsplaat
(Zeelandbrug), Kruiningen, Noord-
gouwe, Schuddebeurs en Sint-
Maartensdijk volledig toegankelijk
zijn.
Na de zomervakantie kunnen de
gemeenten aan de hand van de in
ventarisatie beslissen in hoeverre zij
de komende jaren ook investeren in
toegankelijke bushaltes. Het Over
leg Platform Openbaar Vervoer
komt naar verwachting in oktober
met een advies. Daarnaast wordt de
gehandicaptenorganisaties ge
vraagd hun mening te geven.
ProRail gaat de komende jaren
door met het toegankelijk maken
van de Zeeuwse treinstations. Al
leen op Kruiningen-Yerseke heeft
het perron nu precies de vereiste
hoogte.
De treinen moeten daar echter
nog op worden aangepast. Mensen
met een rolstoel blijven daardoor
ook de komende jaren aangewezen
op hulp bij het instappen. Die assis
tentie wordt nu aangeboden op de
stations Vlissingen, Middelburg en
Goes. Eind dit jaar komt daar Krab-
bendijke bij. P16
maandag 21 augustus 2017
FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN
P16
pzc.nl
e-mail: walcheren@pzc.nl
Halte hindernis voor rolstoel
Rolf Bosboom
Middelburg