Protest voor de Piek Een vliegtuig aan je trekhaak Cliëntenraad stuurt brandbrief naar Admiraal De Ruyter Ziekenhuis Augustine Loof wil zich bij FC Eindhoven ontwikkelen als basisspeler Het geduld van de cliëntenraad van het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis raakt op. Een paar hardnekkige problemen waar patiënten de dupe van zijn moeten snel worden opgelost, vindt de raad. Een donderbui stoort de protestzangers niet die ijveren voor behoud van het Vlissingse poppodium De Piek. 'Vlissingen huilt..1 heet het lied en dat ondersteunen hogere machten donderdagmiddag blijkbaar. Jos Houtzager (met spandoek), Silvia Swarts, Peter Provoost (schuin achter haar), Jack van der Steen (met spiekbrief) en Hans van der Werf (met accordeon) nemen het protestlied 's middags op en zingen het een uurtje later live voor de deur van De Piek. zeeland3 Kees Daim uit Maassluis rijdt met plezier met zijn zweefvliegtuig achter zijn auto naar Zeeland zeeland 6 In een brandbrief aan de directie van het Admiraal De Ruyter Zie kenhuis dringt de cliëntenraad aan op het snel aanpakken van een aan tal hardnekkige problemen. Te vaak gaat er iets mis als patiënten afspra ken maken, vindt de raad. Ook moeten mensen vaak lang wachten voor een consult of operatie en worden ze niet altijd vriendelijk behandeld. De directie stelt dat 'keihard wordt gewerkt om die pro blemen op te lossen'. De cliënten raad van het ADRZ signaleert dat er - ondanks veel verbeteringen - 'een aantal grote en kleine zaken niet goed gaan en daarvan ondervinden de patiënt de nadelige gevolgen'. Het gaat de raad nadrukkelijk niet om de kwaliteit van de medische en verpleegkundige zorg. „Daar scoren we goed", onderstreept voorzitter Theo van Campen van de cliëntenraad. „Maar goede zieken huiszorg is meer. Je gaat niet voor je lol naar het ziekenhuis. Dus als je ernaar toe moet, wil je dat er vlot een afspraak gemaakt wordt, dat die staat en niet wordt vergeten, dat je niet te lang hoeft te wachten en dat je vriendelijk wordt ontvangen." Van Campen spreekt over pijn punten die worden veroorzaakt door 'interne organisatorische pro blemen, communicatie en cultuur'. De directie heeft oog voor de pro blemen en neemt die serieus, zegt hij. „Maar aan het aanpakken ervan moet een hogere urgentie worden gegeven. We hebben er begrip voor dat niet alles in één keer opgelost kan worden. Er moet ook veel in korte tijd gebeuren. En aanpassen van cultuur kost tijd. Maar som mige praktische zaken, zoals het snel en accuraat maken van afspra ken voor een consult of operatie is een kwestie van organiseren en doen." Zo eenvoudig is dat niet, legt ADRZ-woordvoerder Mirjam van Zuilen uit. „Als je één ding aan pakt, blijkt dat er veel meer aan vast zit. Een voorbeeld. Om te zorgen dat afspraken snel en eenvoudig ge maakt kunnen worden, moeten alle digitale agenda's in het ziekenhuis toegankelijk zijn. Daar zijn we mee bezig. Net als met het verbeteren van de telefonische bereikbaarheid. Nu kan het gebeuren dat mensen We hebben er begrip voor dat niet alles in één keer opgelost kan worden worden doorgeschakeld naar een dode lijn. Dat kan binnenkort niet meer." Van Zuilen veegt de problemen niet van tafel. „Alle dingen die de cliëntenraad noemt hebben aan dacht. Door de raad van bestuur en medewerkers wordt keihard ge werkt aan oplossingen. Maar die kosten wel tijd." Zo heeft de raad van bestuur deze week besloten meer te investeren in de afspraakcentrale. „Er wordt een plan gemaakt om de wachttijden te verminderen. In het eerste kwartaal van 2018 komt er een nieuwe web site, waarmee de communicatie met patiënten sterk wordt verbe terd. Ook krijgen medewerkers training om zich nog beter bewust te maken van de omgang met pa tiënten." ADRZ-woordvoerder Van Zuilen wijst op intern onderzoek onder 2.200 patiënten naar de tevreden heid. „In het tweede kwartaal van 2016 gaven patiënten het ADRZ een 7,2. In het eerste kwartaal dit jaar gaven ze een 7,9. Zijn we er tevre den mee? Nee. Er wordt door ieder een keihard gewerkt om dat te ver beteren." HELLEBARDIERSTRJAT 4381 JZ VLISSINGE' TELEFOON 0118-41 w MFQ TICKETS ^U|EPIEK.NL «ULTUURWEr vrijdag 18 augustus 2017 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl ZEELAND12 ADRZ op de vingers getikt Jeffrey Kutterink Goes - Theo van Campen, cliëntenraad ZEELAND2

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 85