Kerstmannen vliegen nu al deur uit II 7 Meisjes nemen de hockeyvelden oveiviongens houden toch meer van voetbal Een groeiend aantal leden, veel wachtlijsten én volle tribunes bij het EK in Amstelveen: het gaat lekker met hockey. Op één punt na: de sport wordt, tot frustratie van de clubs, steeds meer een meisjesding. Bij Quick Stick, een hockeyclub in het Friese Heerenveen, zijn ze vorig jaar maar met gratis lessen op de zon dagochtend begonnen. Stoere lessen. De bal keihard over het parkeerter rein raggen en kijken of je 'm in een winkelwagen kan wippen bijvoor beeld. Maar, let op: meiden niet wel kom. De instuif is for boys only. Zulke lessen 'urban hockey', een ruige spelvariant, waren volgens jeugdcoördinator Peter van den Broek (52 jaar) hard nodig. Want Van den Broeks club - zo'n 450 leden groot - moet alles op alles zetten om jongens te werven. „Het evenwicht is weg: we hebben al zo'n 80 procent meiden en als we niks speciaals voor jongens organiseren wordt hun aan deel kleiner en kleiner." Het jongenstekort zorgt voor gedoe bij het samenstellen van teams en - vindt Van den Broek - verandert de sfeer. „Ik ben opgegroeid in een tijd dat hockey nog een echte gezinssport was en het zou hartstikke jammer zijn als dat verloren ging." Volgens actuele cijfers van bond KNHB is vooral jeugdhockey tegen woordig zo'n beetje synoniem aan meisjeshockey. Onder de F'jes (6 tot 8 jaar) is het percentage meiden 68 procent, onder de E'tjes (8 tot 10 jaar) 70 procent, en onder de D- en C'tjes (10 tot 14 jaar) 71 procent. Succes Volgens Gabriëlle van Doorn (KNHB) hebben vooral de kleine en middelgrote clubs in de rustiger pro vincies last van de jongensschaarste. „De grote clubs in de Randstad redden zich wel. Die tellen ook meer meisjes dan jongens, maar er zijn nog altijd vol doende jongens om makke lijk elftallen te vormen." Het gebrek aan jongens heeft, gek genoeg, te maken met het succes van het nationale team. Het dames team dan wel. Van Doorn: „Vanaf de eer ste keer dat de vrouwen goud wonnen, bij het WK in 1998, is hockey enorm populair onder meisjes. De scheefgroei is ont staan omdat de be langstelling van jongens daarbij achterbleef." Ook niet zo gek, vertelt docent sport en beweging Boukje Smeets (HAN), die on derzoek naar het onderwerp doet en zelf lessen urban hockey geeft. „In het nationale elftal zaten vrouwen als Fatima de Moreira de Melo, Ellen Hoog en Naomi van As: sterspelers die bij meiden enorm tot de verbeelding spraken. Voor jongens ontbraken zulke rolmodellen." Er zijn volgens haar ook andere re denen. „Hockey is enorm dynamisch en snel, maar dat wordt helaas lang niet altijd overgedragen. Trainingen zijn soms te braaf, te truttig. Jongens haken dan sneller af. Die willen meer competitie, meer spel, meer trucjes." LIEVER HOCKEY De feminisering van het hockey heeft daarnaast een 'zelfversterkend' effect. „Als jongens het gevoel hebben dat het een meisjessport is, dan kiezen ze er nog minder vaak voor. Zeker als ze één keer bij een club komen en alleen meiden zien rondrennen." Aantrekkingskracht Dan is er nog de enorme aantrek kingskracht van die andere veld- sport. Smeets: „De invloed van voet bal wordt - ook onder invloed van sociale media - groter en groter. Dus dat is voor jongens bijna altijd optie één, tenzij hun ouders bijvoorbeeld hockeyen. Dan willen ze die sport nog wel een kans geven." Toch gelooft Smeets niet dat hockey op een dag een exclusief meidendomein is. „Soms heb je aan één gebeurtenis genoeg om alles op zijn kop te zetten. Het zou al een ver schil maken als de heren dit EK won nen. Als jongens zich dan aan nieuwe sterren zouden kunnen spiegelen. Misschien zo'n jong talent als Jorrit Croon?" De only-for-boys-lessen in Heeren veen hebben Quick Stick zo'n tien nieuwe leden opgeleverd. Veel is dat niet, erkent jeugdcoördinator Peter van den Broek: „Maar als al die jon gens hun vrienden nou ook eens en thousiast maken, zou het voor ons toch het verschil kunnen maken." LIEVER VOETBAL Albert Heijn verkocht eind juli in sommige fdialen al sinterklaas kruidnootjes, maar nu maakt ook de Action het behoorlijk bont, twit- teren klanten van het bedrijf. Ze moesten zich even in de ogen wrij ven toen ze tussen het reguliere aanbod een aantal vrolijk grijn zende kerstmannen zagen staan. „Zó vroeg al", vraagt iemand zich af. En: „Ja hoor, ze zijn nu alweer gearriveerd." Action-woordvoerster Inge van Baarsen bevestigt dat er bij veel filialen al kerstmanpoppen worden verkocht. „Vorig jaar begonnen we twee weken later met de verkoop en toen waren die decoratiefiguren een regelrechte verkoophit. Ze wa ren echt niet aan te slepen. Om Lang niet iedereen vindt het leuk, maar die kerstmannen zijn lucratieve handel die reden is door de bedrijfsleiding besloten ze dit jaar nóg eerder aan te bieden. Lang niet iedereen vindt het leuk, maar die kerstmannen zijn gewoon lucratieve handel", aldus Van Baarsen. Ze benadrukt dat het vooralsnog bij de kerstman nen blijft. „Wat de kerstcollectie betreft houden we ons nog even in. Andere kerstaccessoires komen pas richting het najaar in de winkels te liggen. Wie bij ons nu al slingers, ballen of andere kerstblingbling wil scoren moet dus nog even wach ten." De Action stelt dat de kerstpop pen nu al 'gigantisch populair' zijn. „Ze worden dagelijks verkocht, om dat mensen bang zijn dat ze er straks niet meer zullen zijn. In dit geval wil niemand achter het net vissen. En daar spelen we gewoon handig op in. Kritiek en ophef of niet." Over de negatieve reacties haalt de Action-woordvoerster de schou ders op. „Je wilt niet weten hoeveel mensen nu al bezig zijn met het voorbereiden van kerstversierin gen. Heus, over de kerstmannen is meer blijdschap dan boosheid. Dus de santa's blijven gewoon in onze winkels staan. Tot ze - en dat is de reële verwachting - allemaal zijn uitverkocht." vrijdag 18 augustus 2017 Welke kerel wil nog een stick? Eefje Oomen Amstelveen A Tom Kroot (12) zat op voetbal bij Neptunus-Schiebroek (Rotterdam) en switchte naar hockey bij HCR. „Op mijn zevende ging ik op voetbal, omdat ik dat hart stikke leuk vond en al mijn vriendjes op voet bal zaten. Een tijdje terug vond ik het te ruw worden. Mijn vader, die zelf ook hockeyt, had al eens tegen me ge zegd: wil je dat eens proberen? Ik ben één keer gaan trainen en toen vond ik het heel leuk. Sommige jongens begrijpen niet dat ik op hockey zit. Die noemen het een losersport, maar dat vind ik nergens op slaan." A Oscar Baseliers (11 jaar) zat op Panasj Hockey en hockeyclub HCR (Rotterdam) en stapt nu over naar voetbalclub Neptunus-Schie broek (Rotter dam). „Ik vond de hockeywedstrij den altijd heel leuk, maar ik kon bijna nooit met vriendjes buiten hockeyen. Zij wil den altijd liever voetballen. Toen wilde ik zelf eigen lijk ook liever op voetbal. Want: je kan er ver mee komen, en, als je echt goed bent, zelfs heel veel geld mee verdie nen." FOTO'S MARCO DE ZWART Voordeelwinkelketen Action ver koopt tot grote verbazing van consumenten nu al kerstman nen. „Het is nog zomer en de be baarde poppen staan met hun rode mutsen ook nog naast het schap met zonnebrandcrème", reageert een klant op sociale media. Het bedrijf is zich van geen kwaad bewust. „De santa's vliegen de deur uit." Tom Tates Rotterdam —Inge van Baarsen (Action)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 7