lm w ■\tr t i i jiui V 14 ZE In het atelier ïf' t zv |i| |«Ll|| it im i|j(i n i i fw, De zon piept door dedak- koepel. Een welkome bijdrage aan de toch al uitgelaten sfeer. Het gaat goed met Karen van de Kerk hove in Othene, het door nieuw bouw ingesloten buurtschapje bij Terneuzen. De kunstenares woont er al bijna twintig jaar en heeft er een studio in een verbouwde op slagruimte. Witte wanden en vloer, licht van boven en opzij, uit zicht op een stukje weiland dat nog niet aan de 'nieuwbouw- schoenendozen' is opgeofferd. Atelier is in dit geval niet de juiste benaming. De opslagruimte werd twee jaar geleden als studio ingericht - met dank aan verhuur der Jan Wisse, die haar al die jaren volgde. Die studio is voor Karen van de Kerkhove (1967) een pre sentatieruimte, waar ze haar klan ten op afspraak ontvangt. Speciaal voor het bezoek van 'de krant' heeft ze haar handen laten wappe ren: alle kunstwerken staan en hangen precies op de goede plaats, kwasten en verftubes zijn wegge ruimd. En ze heeft haar blouse ge streken. Een kunstenaar - ze bena drukt het meerdere keren - is een zelfstandige ondernemer: je bent kunstenaar en manager tegelijk. De creativiteit kwam al vroeg. Karen werd geboren in Vlissingen en groeide op in Oostburg. Van jongs af aan was duidelijk dat ze uitzonderlijk goed met potlood en verf overweg kon. Hoe graag ze ook wilde, haar ouders zagen geen heil in de kunstacademie. De huis houdschool in Schoondijke, die zou een veilige toekomst bieden. Daar onderkende tekendocente Henriëtte Fierens haar talent en ging stiekem met haar naar een open dag van de kunstacademie in Brugge. Op basis van het werk dat ze kon laten zien werd ze meteen toegelaten. In 1989 studeerde ze cum laude af. En zo werd ze wat ze altijd wilde worden. Ze schildert, fotografeert, maakt installaties en ontwerpt meubels. In de studio in Othene is een staalkaart van haar werk te zien. Groot formaat schilderijen, zoals 'I'll rise', waarin een verze gelde briefis verwerkt. En installa ties. Het paneel waar twee handen uitsteken heet 'Who's pulling the trigger?', het verwijst naar recente terreuraanslagen. De geometrisch gevormde stoelen en de tafel maakte ze tijdens haar opleiding in Brugge. Haar vader hielp daar bij, daarom is het naar hem ge noemde meubilair 'Odile' niet te koop. De bewerkte paspop in de hoek gaat door het leven als 'The Pianoman'. Het is natuurlijk niet allemaal halleluja in haar creatieve bestaan. Ze wil geen oude koeien uit de sloot halen. Maar dat er in 2008 een gemeentelijke opdracht van anderhalve ton voor twintig bui tenmuurschilderingen op het laat ste moment niet doorging, bracht haar wel kortstondig in een 'schil derdepressie'. Hoe anders is het nu. Ze zegt: „Ik heb het gevoel dat ik op door breken sta, alles gaat ineens in een stroomversnelling." Met haar op geborsteld aluminium gedrukte foto 'Cancelled' is ze genomineerd voor de prestigi euze Grote Paul Award 2018 - ge noemd naar fotograaf Paul Huf (1924-2002). Vanaf september is ze in het kader van cultuuredu catie in Zeeland op vijftig scho len gedetacheerd: „Daar kan ik mijn passie voor kunst op kinde ren overbrengen. Ik heb er speci aal op mijn vijftigste mijn rijbe wijs voor gehaald. Dat ik kinde ren enthousiast mag maken, ze kan begeleiden in hun creatieve proces, daar ben ik nog het meest trots op." Voor informatie over studio en werk: www.studioisenddesign.nl mitwum ua v mwt 1* m Who pulled the trigger? vrijdag 18 augustus 2017 t - fs UtfJ Karen van de Kerkhove in haar studio in Terneuzen. fotoscamileschelstraete Creativiteit komt toch boven Jan van Damme Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Karen van de Kerkhove in Terneuzen. - -'f M -üï; a. Met poes Zus The Pianoman IÉ Cancelled Odile

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 43