lm
w
■\tr
t
i
i
jiui
V
14 ZE
In het atelier
ïf'
t
zv
|i| |«Ll||
it im
i|j(i
n i i
fw,
De zon piept door dedak-
koepel. Een welkome
bijdrage aan de toch al
uitgelaten sfeer. Het
gaat goed met Karen van de Kerk
hove in Othene, het door nieuw
bouw ingesloten buurtschapje bij
Terneuzen. De kunstenares woont
er al bijna twintig jaar en heeft er
een studio in een verbouwde op
slagruimte. Witte wanden en
vloer, licht van boven en opzij, uit
zicht op een stukje weiland dat
nog niet aan de 'nieuwbouw-
schoenendozen' is opgeofferd.
Atelier is in dit geval niet de
juiste benaming. De opslagruimte
werd twee jaar geleden als studio
ingericht - met dank aan verhuur
der Jan Wisse, die haar al die jaren
volgde. Die studio is voor Karen
van de Kerkhove (1967) een pre
sentatieruimte, waar ze haar klan
ten op afspraak ontvangt. Speciaal
voor het bezoek van 'de krant'
heeft ze haar handen laten wappe
ren: alle kunstwerken staan en
hangen precies op de goede plaats,
kwasten en verftubes zijn wegge
ruimd. En ze heeft haar blouse ge
streken. Een kunstenaar - ze bena
drukt het meerdere keren - is een
zelfstandige ondernemer: je bent
kunstenaar en manager tegelijk.
De creativiteit kwam al vroeg.
Karen werd geboren in Vlissingen
en groeide op in Oostburg. Van
jongs af aan was duidelijk dat ze
uitzonderlijk goed met potlood en
verf overweg kon. Hoe graag ze
ook wilde, haar ouders zagen geen
heil in de kunstacademie. De huis
houdschool in Schoondijke, die
zou een veilige toekomst bieden.
Daar onderkende tekendocente
Henriëtte Fierens haar talent en
ging stiekem met haar naar een
open dag van de kunstacademie in
Brugge. Op basis van het werk dat
ze kon laten zien werd ze meteen
toegelaten. In 1989 studeerde ze
cum laude af.
En zo werd ze wat ze altijd wilde
worden. Ze schildert, fotografeert,
maakt installaties en ontwerpt
meubels. In de studio in Othene is
een staalkaart van haar werk te
zien. Groot formaat schilderijen,
zoals 'I'll rise', waarin een verze
gelde briefis verwerkt. En installa
ties. Het paneel waar twee handen
uitsteken heet 'Who's pulling the
trigger?', het verwijst naar recente
terreuraanslagen. De geometrisch
gevormde stoelen en de tafel
maakte ze tijdens haar opleiding
in Brugge. Haar vader hielp daar
bij, daarom is het naar hem ge
noemde meubilair 'Odile' niet te
koop. De bewerkte paspop in de
hoek gaat door het leven als 'The
Pianoman'.
Het is natuurlijk niet allemaal
halleluja in haar creatieve bestaan.
Ze wil geen oude koeien uit de
sloot halen. Maar dat er in 2008
een gemeentelijke opdracht van
anderhalve ton voor twintig bui
tenmuurschilderingen op het laat
ste moment niet doorging, bracht
haar wel kortstondig in een 'schil
derdepressie'.
Hoe anders is het nu. Ze zegt:
„Ik heb het gevoel dat ik op door
breken sta, alles gaat ineens in
een stroomversnelling." Met
haar op geborsteld aluminium
gedrukte foto 'Cancelled' is ze
genomineerd voor de prestigi
euze Grote Paul Award 2018 - ge
noemd naar fotograaf Paul Huf
(1924-2002). Vanaf september is
ze in het kader van cultuuredu
catie in Zeeland op vijftig scho
len gedetacheerd: „Daar kan ik
mijn passie voor kunst op kinde
ren overbrengen. Ik heb er speci
aal op mijn vijftigste mijn rijbe
wijs voor gehaald. Dat ik kinde
ren enthousiast mag maken, ze
kan begeleiden in hun creatieve
proces, daar ben ik nog het meest
trots op."
Voor informatie over studio en
werk: www.studioisenddesign.nl
mitwum
ua v mwt 1* m
Who pulled the trigger?
vrijdag 18 augustus 2017
t
- fs
UtfJ
Karen van de Kerkhove in haar studio in Terneuzen. fotoscamileschelstraete
Creativiteit komt toch boven
Jan van Damme
Dit is een serie over
Zeeuwse kunstenaars en
hun werkplek. Vandaag:
Karen van de Kerkhove in
Terneuzen.
- -'f
M
-üï; a.
Met poes Zus
The Pianoman
IÉ
Cancelled
Odile