In één jaar 47 keer een bijna-botsing
Is Natalee
Holloway
gevonden?
Zeeland
Nazomer
Festival
Op Schiphol vinden veel vaker bijna-
botsingen plaats dan op andere
grote luchthavens. Luchtvaartdes
kundigen noemen het 'niet normaal'.
Zeeland
Festival
Vader vindt in
park op Aruba
mogelijk resten
van zijn al twaalf
jaar vermiste
dochterP3
Vandaag bij
deze krant
een speciale
bijlage
Schiphol kampte in 2016 met 47 zo
genoemde 'runway incursions'. Dat
zijn situaties waarbij een vliegtuig,
voertuig of persoon in de be
schermde zone komt van een baan
die op dat moment wordt gebruikt
voor een start of landing.
München had in hetzelfde jaar
maar drie van zulke incidenten,
New York John F. Kennedy vijf en
London Heathrow dertien. Die
luchthavens tellen net als Schiphol
zo'n 400.000 a 500.000 vliegbewe-
De banen liggen niet
handig. Dit kan een
reden zijn voor het
aantal incidenten
gingen per jaar en zijn qua grootte
dus vergelijkbaar.
„Schiphol springt er echt uit",
zegt luchtvaartdeskundige Joris
Melkert van de TU Delft. „Dit is niet
normaal en hoort niet te gebeuren.
Deze getallen moeten een wake-
upcall zijn." Ook luchtvaartkenner
Hans Heerkens van de Universiteit
Twente noemt het aantal inciden
ten op Schiphol opvallend.
De belangrijkste verklaring is
volgens de deskundigen dat de ba
nen op Schiphol in verschillende
windrichtingen liggen, in tegen
stelling tot op andere luchthavens.
Heerkens: „Die banen liggen hele
maal niet handig. Vliegtuigen zijn
veel minder gevoelig voor dwars-
wind dan vroeger. Je zou veel liever
een aantal parallelle banen hebben.
Dat kan een reden zijn waarom het
aantal incidenten groter is."
Luchtverkeersleiding Nederland
erkent in een reactie dat Schiphol
Dit is niet normaal
en hoort niette
gebeuren. Het getal
is absoluut hoog
'een complexe lay-out' heeft. Daar
door is het volgens woordvoerder
Maj-Britt van Raalte 'moeilijk om
de cijfers van verschillende lucht
havens te vergelijken'.
„De meldingscultuur zou ook
een rol kunnen spelen. Wij stimu
leren het melden van zulke voor
vallen enorm, juist om van te le
ren."
Deze week nog werd bekend dat
de Onderzoeksraad voor de Veilig
heid een incident uit mei onder
zoekt, waarbij een toestel toestem
ming kreeg om te vertrekken, ter
wijl op de startbaan nog een voer
tuig stond.
Schiphol stelt dat het 'een veilige
luchthaven is die voldoet aan alle
veiligheidsniveaus van nationale en
internationale regelgeving'. „Het is
van belang om van incidenten te le
ren", aldus woordvoerder Gedi
Schrijver. Schiphol werkt volgens
haar aan het opvolgen van de aan
bevelingen van de Onderzoeksraad
voor de Veiligheid.
Nieuwsmedia
Bijna-rampen op Schiphol
Marcia Nieuwenhuis
Schiphol
- deskundige Hans Heerkens
-deskundige Joris Melkert
Enige tijd pzc.nl
regen Ook voor het laatste
regionale nieuws
Jaargang 259
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,10
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510
7 11688
5 5 5 530
Veilig Verkeer Nederland wil
van de herenfiets af. Die
stang zou voor te veel onge
lukken zorgen. En zeg nou
zelf, zo'n lage instap is toch
veel gemakkelijker? Maar de
Zeeuwse mannen lijken er
nog niet warm voor te lopen.
Cor Meerman uit Vlissingen
in elk geval niet. „Een man
hoort een stang te hebben",
zegt hij kordaat.