In één jaar 47 keer een bijna-botsing Is Natalee Holloway gevonden? Zeeland Nazomer Festival Op Schiphol vinden veel vaker bijna- botsingen plaats dan op andere grote luchthavens. Luchtvaartdes kundigen noemen het 'niet normaal'. Zeeland Festival Vader vindt in park op Aruba mogelijk resten van zijn al twaalf jaar vermiste dochterP3 Vandaag bij deze krant een speciale bijlage Schiphol kampte in 2016 met 47 zo genoemde 'runway incursions'. Dat zijn situaties waarbij een vliegtuig, voertuig of persoon in de be schermde zone komt van een baan die op dat moment wordt gebruikt voor een start of landing. München had in hetzelfde jaar maar drie van zulke incidenten, New York John F. Kennedy vijf en London Heathrow dertien. Die luchthavens tellen net als Schiphol zo'n 400.000 a 500.000 vliegbewe- De banen liggen niet handig. Dit kan een reden zijn voor het aantal incidenten gingen per jaar en zijn qua grootte dus vergelijkbaar. „Schiphol springt er echt uit", zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. „Dit is niet normaal en hoort niet te gebeuren. Deze getallen moeten een wake- upcall zijn." Ook luchtvaartkenner Hans Heerkens van de Universiteit Twente noemt het aantal inciden ten op Schiphol opvallend. De belangrijkste verklaring is volgens de deskundigen dat de ba nen op Schiphol in verschillende windrichtingen liggen, in tegen stelling tot op andere luchthavens. Heerkens: „Die banen liggen hele maal niet handig. Vliegtuigen zijn veel minder gevoelig voor dwars- wind dan vroeger. Je zou veel liever een aantal parallelle banen hebben. Dat kan een reden zijn waarom het aantal incidenten groter is." Luchtverkeersleiding Nederland erkent in een reactie dat Schiphol Dit is niet normaal en hoort niette gebeuren. Het getal is absoluut hoog 'een complexe lay-out' heeft. Daar door is het volgens woordvoerder Maj-Britt van Raalte 'moeilijk om de cijfers van verschillende lucht havens te vergelijken'. „De meldingscultuur zou ook een rol kunnen spelen. Wij stimu leren het melden van zulke voor vallen enorm, juist om van te le ren." Deze week nog werd bekend dat de Onderzoeksraad voor de Veilig heid een incident uit mei onder zoekt, waarbij een toestel toestem ming kreeg om te vertrekken, ter wijl op de startbaan nog een voer tuig stond. Schiphol stelt dat het 'een veilige luchthaven is die voldoet aan alle veiligheidsniveaus van nationale en internationale regelgeving'. „Het is van belang om van incidenten te le ren", aldus woordvoerder Gedi Schrijver. Schiphol werkt volgens haar aan het opvolgen van de aan bevelingen van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. Nieuwsmedia Bijna-rampen op Schiphol Marcia Nieuwenhuis Schiphol - deskundige Hans Heerkens -deskundige Joris Melkert Enige tijd pzc.nl regen Ook voor het laatste regionale nieuws Jaargang 259 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,10 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 7 11688 5 5 5 530 Veilig Verkeer Nederland wil van de herenfiets af. Die stang zou voor te veel onge lukken zorgen. En zeg nou zelf, zo'n lage instap is toch veel gemakkelijker? Maar de Zeeuwse mannen lijken er nog niet warm voor te lopen. Cor Meerman uit Vlissingen in elk geval niet. „Een man hoort een stang te hebben", zegt hij kordaat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 1