Capitulatie van
Japan herdacht
II
7
Vliegtuig krijgt toestemming voor vertrek, maar op de baan staat nog een auto
Op luchthaven Schiphol is eerder dit
jaar een ernstige fout gemaakt. Een
vliegtuig mag opstijgen, maar op de baan
staat nog een auto van de vogelwacht.
Het is woensdag 31 mei als de be
manning van een tweemotorig
straalvliegtuig, de CRJ-900, toe
stemming krijgt om te starten.
Startbaan 36L van de Polderbaan is
volgens Luchtverkeersleiding Ne
derland vrij. Maar dat klopt niet. Op
dat moment staat er namelijk een
voertuig op baan 36L: dat van de vo
gelwacht, die de baan inspecteert
op de aanwezigheid van vogels die
gevaar kunnen opleveren.
Tot zijn verbazing hoort de vogel
wachter de melding van de ver
keersleider, waar hij via een verbin
ding in zijn auto naar luistert. En
dat is maar goed ook. Hij neemt di
rect contact op met de verkeerslei
ding en meldt dat hij zich nog op de
baan bevindt. De luchtverkeerslei
ding trekt kort daarna de toestem
ming in voor het vliegtuig om op te
stijgen.
De Onderzoeksraad voor de Vei
ligheid en internationale richtlij
nen bestempelen dit als een 'ern
stig incident', staat te lezen in een
rapport van de Onderzoeksraad dat
gisteren verscheen. Het incident
had heel slecht kunnen aflopen,
stelt luchtvaartdeskundige Joris
Melkert van de TU Delft. „Als je op
volle vaart in de auto van zo'n vo
gelwachter rijdt, is op zijn minst de
auto kapot, mogelijk ook het vlieg
tuig. Voor hetzelfde geld wordt de
vogelwachter doodgereden en het
vliegtuig kan crashen. Dit had heel
ernstig kunnen aflopen."
Ramkoers
Het incident staat niet op zich. In
april kwam de Onderzoeksraad al
met een lijvig onderzoek over de
veiligheid op Schiphol. Toen con
cludeerde de raad al dat door de
drukte op de luchthaven vliegtui
gen op ramkoers met elkaar kun
nen komen of met andere voertui
gen.
De vraag is of er iets is veranderd
sinds dat rapport. „Dit is een ernstig
incident, dat past in de reeks die in
het onderzoek onder de aandacht is
gebracht", erkent Wim van der
Weegen van de Onderzoeksraad.
„Er moet een aantal maatregelen
worden genomen om de veiligheid
te verbeteren."
Dit is een ernstig
incident dat past in
de reeks die in het
onderzoek staat
Luchtvaartdeskundige Melkert
noemt het incident 'een serieuze
wake up call'. „De Onderzoeksraad
heeft duidelijk niet voor niets ge
roepen dat de grenzen aan de groei
van Schiphol zijn bereikt."
Afgezwakt
In april kreeg het AD een interne
mail van hooggeplaatste Schiphol-
medewerkers in handen, waaruit
bleek dat de conclusies van het rap
port in eerste instantie nog zwaar
der waren.
De medewerkers constateren dat
de aanvankelijke kritiek 'op veel
punten is afgezwakt'. „De aanvan
kelijke constatering dat de veilig
heid op Schiphol momenteel al on
der druk zou zijn, is niet langer aan
de orde en komt in de finale versie
niet terug", staat in die mail. De
aanvankelijke subtitel 'Veiligheid
Schiphol onder druk' bleek zelfs ge
schrapt.
Aanleiding voor het lijvige rap
portvan de Onderzoeksraad waren
eerdere incidenten. Zo was er op 14
februari tussen twee vliegtuigen
ten noorden van de Zwanenburg-
baan ook al sprake van 'afstandsver-
lies'.
Op 14 januari vond er bovendien
een soortgelijk incident plaats tus
sen een vliegtuig dat de landing al
had ingezet en vogelwachters die
zich op de baan bevonden.
Luchtvaartkenner Hans Heer-
kens over dit eerdere incident: „Het
is interessant om na te gaan wat er
op 14 januari is gebeurd en of dit
nieuwe incident eenzelfde oorzaak
heeft. Wat vaststaat is dat die vogel
man flink geschrokken zal zijn en
de luchtverkeersleiding ook."
woensdag 16 augustus 2017
DEN HAAG
Bij het Indisch
Monument in
Den Haag zijn
gisteren de
slachtoffers her
dacht van de Ja
panse bezetting,
Het is 75 jaar ge
leden dat Neder
lands-lndië, het
huidige Indone
sië, werd bin
nengevallen. Na
drie jaar, op 15
ren, onder wie
de Haagse bur
gemeester Pau
line Krikke en
oud-minister
Piet Hein Don-
ner, president
van de Oorlogs
gravenstichting,
legden kransen
bij het monu
ment in de Sche-
veningse Bosjes.
FOTO ANP/OLAF KRAAK
augustus 1945,
capituleerde
Japan en kwam
er een eind aan
de Tweede We
reldoorlog.
Premier Mark
Rutte en staats
secretaris Mar
tin van Rijn
(VWS) legden
een krans na
mens het kabi
net en ook ande
Weer bijna-
Marcia Nieuwenhuis
Schiphol
—Wim van der Weegen
botsing Schiphol
Onderzoeksraad: Veiligheid op Schiphol moet beter, foto anp