Capitulatie van Japan herdacht II 7 Vliegtuig krijgt toestemming voor vertrek, maar op de baan staat nog een auto Op luchthaven Schiphol is eerder dit jaar een ernstige fout gemaakt. Een vliegtuig mag opstijgen, maar op de baan staat nog een auto van de vogelwacht. Het is woensdag 31 mei als de be manning van een tweemotorig straalvliegtuig, de CRJ-900, toe stemming krijgt om te starten. Startbaan 36L van de Polderbaan is volgens Luchtverkeersleiding Ne derland vrij. Maar dat klopt niet. Op dat moment staat er namelijk een voertuig op baan 36L: dat van de vo gelwacht, die de baan inspecteert op de aanwezigheid van vogels die gevaar kunnen opleveren. Tot zijn verbazing hoort de vogel wachter de melding van de ver keersleider, waar hij via een verbin ding in zijn auto naar luistert. En dat is maar goed ook. Hij neemt di rect contact op met de verkeerslei ding en meldt dat hij zich nog op de baan bevindt. De luchtverkeerslei ding trekt kort daarna de toestem ming in voor het vliegtuig om op te stijgen. De Onderzoeksraad voor de Vei ligheid en internationale richtlij nen bestempelen dit als een 'ern stig incident', staat te lezen in een rapport van de Onderzoeksraad dat gisteren verscheen. Het incident had heel slecht kunnen aflopen, stelt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. „Als je op volle vaart in de auto van zo'n vo gelwachter rijdt, is op zijn minst de auto kapot, mogelijk ook het vlieg tuig. Voor hetzelfde geld wordt de vogelwachter doodgereden en het vliegtuig kan crashen. Dit had heel ernstig kunnen aflopen." Ramkoers Het incident staat niet op zich. In april kwam de Onderzoeksraad al met een lijvig onderzoek over de veiligheid op Schiphol. Toen con cludeerde de raad al dat door de drukte op de luchthaven vliegtui gen op ramkoers met elkaar kun nen komen of met andere voertui gen. De vraag is of er iets is veranderd sinds dat rapport. „Dit is een ernstig incident, dat past in de reeks die in het onderzoek onder de aandacht is gebracht", erkent Wim van der Weegen van de Onderzoeksraad. „Er moet een aantal maatregelen worden genomen om de veiligheid te verbeteren." Dit is een ernstig incident dat past in de reeks die in het onderzoek staat Luchtvaartdeskundige Melkert noemt het incident 'een serieuze wake up call'. „De Onderzoeksraad heeft duidelijk niet voor niets ge roepen dat de grenzen aan de groei van Schiphol zijn bereikt." Afgezwakt In april kreeg het AD een interne mail van hooggeplaatste Schiphol- medewerkers in handen, waaruit bleek dat de conclusies van het rap port in eerste instantie nog zwaar der waren. De medewerkers constateren dat de aanvankelijke kritiek 'op veel punten is afgezwakt'. „De aanvan kelijke constatering dat de veilig heid op Schiphol momenteel al on der druk zou zijn, is niet langer aan de orde en komt in de finale versie niet terug", staat in die mail. De aanvankelijke subtitel 'Veiligheid Schiphol onder druk' bleek zelfs ge schrapt. Aanleiding voor het lijvige rap portvan de Onderzoeksraad waren eerdere incidenten. Zo was er op 14 februari tussen twee vliegtuigen ten noorden van de Zwanenburg- baan ook al sprake van 'afstandsver- lies'. Op 14 januari vond er bovendien een soortgelijk incident plaats tus sen een vliegtuig dat de landing al had ingezet en vogelwachters die zich op de baan bevonden. Luchtvaartkenner Hans Heer- kens over dit eerdere incident: „Het is interessant om na te gaan wat er op 14 januari is gebeurd en of dit nieuwe incident eenzelfde oorzaak heeft. Wat vaststaat is dat die vogel man flink geschrokken zal zijn en de luchtverkeersleiding ook." woensdag 16 augustus 2017 DEN HAAG Bij het Indisch Monument in Den Haag zijn gisteren de slachtoffers her dacht van de Ja panse bezetting, Het is 75 jaar ge leden dat Neder lands-lndië, het huidige Indone sië, werd bin nengevallen. Na drie jaar, op 15 ren, onder wie de Haagse bur gemeester Pau line Krikke en oud-minister Piet Hein Don- ner, president van de Oorlogs gravenstichting, legden kransen bij het monu ment in de Sche- veningse Bosjes. FOTO ANP/OLAF KRAAK augustus 1945, capituleerde Japan en kwam er een eind aan de Tweede We reldoorlog. Premier Mark Rutte en staats secretaris Mar tin van Rijn (VWS) legden een krans na mens het kabi net en ook ande Weer bijna- Marcia Nieuwenhuis Schiphol —Wim van der Weegen botsing Schiphol Onderzoeksraad: Veiligheid op Schiphol moet beter, foto anp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 7