44 D 6 COLUMN ROLAND DUONG Al gaat een pont alleen maar heen en weer, een eentonige verblijfsplek is het allerminst. Vandaag gaan we op en neer naar Cuijk. „Ik kick op pontjes." Overstromingen kennen ze wel in Cuijk. Het Brabantse dorp kampte in de loop van de eeuwen talloze malen met water overlast. Maar een bijna lege rivier bedding is niet eerder vertoond. Tot begin dit jaar een schip tegen de stuw bij Grave botst en het waterpeil in de Maas razendsnel daalt. „Het was net de apocalyps", zegt Roy Kersten (30), de blonde viking veerman die vandaag dienstdoet op de Spes Mea ('Mijn hoop'), het pontje tussen Cuijk en Middelaar. „Meters water weg en tussen die zwarte, rots achtige oevers alleen nog een smal stroompje. Je wist niet wat je zag." De pont komt droog te liggen en kan een maand niet varen. Pech voor de vaste gebruikers die een flink stuk moeten omrijden. En voor eigenaar Ton Paulus die al die tijd zonder in komsten zit. Fietsbrug Nu vaart de pont weer zoals hij doet sinds Ton Paulus de veerdienst in t987 begon. Maar daarmee zijn de zorgen van de eigenaar niet voorbij. In de loop van volgend jaar wordt naast de spoorbrug tussen Cuijk en Mook een fietsbrug geopend. „Grote kans dat veel vaste klanten de pont links zullen laten liggen", zegt veerman Kersten. Wat dat bete kent voor de pont? „Misschien valt het mee, want de meeste passagiers zijn toeristen en dagjesmensen." Zoals de bevriende echtparen Thea en Theo Versteegden en Henk en Jeanne Versteden uit Boekei, vieve gepensioneerden die zoals vaker sa men een fietstochtje maken. „En als het even kan, nemen we een pontje. Dat geeft altijd zo'n gezellig vakan tiegevoel, hè", zegt Thea. Ook de afgetraind ogende wielrij der Frans Korsten (73) pakt graag een pontje op zijn fietstochten. „Ik kick op pontjes. Sinds ik gepensioneerd ben, fiets ik een paar honderd kilo meter in de week, om jong te blijven. En altijd neem ik een of meer pontjes in de route op. Keus genoeg hier in de buurt." Gastheer Veerman Kersten speelt met verve de rol van gastheer als hij rondgaat om het veergeld te innen. Hier een praatje, daar een grap. „Hoi hè!" Op zich stelt het werk misschien niet zo veel voor, zegt Kersten. „Maar je moet toch altijd alert blijven." Niet te dicht voor of achter een vracht schip oversteken bijvoorbeeld, want dan kan zomaar de geleidekabel wor den meegetrokken, met alle gevolgen van dien. Freelance Ongeveer anderhalve minuut duurt de overtocht. Tijdens een dienst vaart Kersten misschien wel tachtig keer heen en weer. „Ik doe dit één dag in de week, naast mijn werk als freelance tekst schrijver", legt hij uit. „Zo blijft het leuk. Want zeker als het slecht weer is en er weinig passagiers zijn, kan een werkdag lang duren. Weet je wat het is? Met een pont ben je wel de hele dag aan het varen, maar je komt nergens." sprake van milieuverontrei niging. De fijnstof van de sjoemeldiesels daalt ook hier neer. Maar inmiddels heeft ook het plastic zijn weg gevon den in onze directe leef omgeving. Minuscule plas tic deeltjes worden aange troffen in ons drinkwater, in bier en ook in honing. Het zijn dus niet alleen onze zeeën die te kampen hebben met plasticvervuiling. Geschat wordt dat jaarlijks rond de 8 miljoen ton aan plastic afval in de oceanen terechtkomt. Je kunt die hoeveelheid vergelijken met zestien plastic tasjes voor elke meter kustlijn op de Hoe komen die plastic deeltjes nou in honing terecht? wereld. Probeer het je voor te stellen. Je verheugt je op dat heerlijke strand, maar je moet door een moeras van plastic heen waden om bij de zee te komen. Vanaf volgend jaar zijn daar geen plastic tasjes meer te krijgen. Alleen stevige, duurzamere tassen. De rest van de supermarktketens moet maar snel volgen. Dat scheelt in Nederland al gauw tientallen miljoenen tasjes per jaar. Maar hoe komen die plas tic deeltjes nu in honing te recht? Voor een deel door de cosmetica-industrie. In scrubs en tandpasta zitten kleine plastic deeltjes die als schuurmiddel dienen. Die deeltjes verdwijnen in het riool, zijn te klein om eruit te kunnen filteren en vinden hun weg in ons directe leef milieu. Dit probleem wordt aan gepakt door de industrie zelf. Unilever, Colgate en ook de Hema hebben alle microplastics uit hun pro ducten gehaald. Dat scheelt. Maar er is een nog grotere vervuiler: slijtstof van au tobanden. Jaarlijks komt 1.000 ton aan slijtstof van autobanden in het Neder landse milieu terecht, ofte wel 130.000 autobanden! Dat dwarrelt neer op onze wei degronden en in onze tui nen. De bijtjes nemen de microplastics mee met het stuifmeel naar de bijenkorf en zo komt het plastic in de honing. mijn tuin is e tuin is nu op zijn mooist. Vol groen en alles bloeit. Als luie laat ik de natuur graag haar gang gaan. Een zee aan witte veldbloemen is het resultaat. De naam van de plant is minder idyllisch: scabiosa oftewel schurft- kruid. Niet omdat het plantje de huid irriteert, maar omdat de bloeme tjes uit schilferige schubbe tjes bestaan. Die trekken on telbare bijtjes en de vlin ders aan. tuinier woensdag 16 augustus 2017 Roy Kersten vaart de pont wel tachtig keer per dag heen en weer. FOTOJOHANNEBBELING Wat? Veerdienst Cuijk- Middelaar Waar? De Maas bij Cuijk Hoezo? Lag een maand op het droge na een on geluk bij de stuw bij Grave Meer? tonpaulusveer- bedrijf.nl Varen zonder einddoel Johan Nebbeling Daarom is de maatregel van de Aldi toe te juichen. Reageren? roland.duong@persgroep.nl Roland Duong, de nieuwsgierigste man van Neder land, onderwerpt zomerse producten aan een onderzoek. Dit beeld van een florerende tuin en natuur is be drieglijk. Ook in

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 50