©NDERNEMER l'u O O Supersnel Zakelijk Internet DE WERELD VAN zakelijk y.'Vv t 'We creëren werkgelegenheid in de regio' DURF KEUZES TE MAKEN! JACQUELINE CRAMER Bel 0800-0640 of ga naar ziggo.nl/lastminutedeals thema deze week: duurzaam ondernemen l m. i Brouwerij Gulpener, in het bezit van de Limburgse familie Rutten, voert een opvallend duurzaamheidsbeleid: regionaal is de standaard. Bij alle onderdelen van het brouwproces betrekt Gulpener ondernemers uit de nabije omgeving. Geen gesleur over de wereldbol met gerst en hop. Door Eduard Voorn Vanaf de jaren 90 begon Paul Rutten (73) bedrijven uit de omgeving te betrekken bij het brouwproces van smaak vol (speciaal)bier. Samen met een stuk of vijftien Limburgse boeren richtte hij daartoe de graan- coöperatie Triligran op die inmiddels bestaat uit bijna dertig boeren. Vanuit zijn eigen overtuiging is Rutten terug gegaan naar goed zijn voor mensen, regio en milieu. „Daardoor zijn we nu de enige brouwerij die Nederlands bier brouwt", vertelt Jan-Paul Rutten (43), de huidige directeur en zoon van Paul. Goede en eerlijke prijs De C02-voetstap is zo niet alleen laag, er speelt nog iets anders. Het heeft ook een positief maatschappelijk effect op de regio die het sinds het sluiten van de mijnen economisch zwaar heeft. „Boeren krijgen een goede en eerlijke prijs en hebben inkomenszekerheid. Zo behouden en creëren we werkge legenheid in de regio en variatie in het Limburgse landschap", vertelt Jan-Paul. Duurzaamste van Europa „Voor Gulpener is waardecreatie min stens zo belangrijk als winstcreatie." Jan-Paul gaat met het mvo-beleid nog een stap verder. „Vanaf 2030 wordt er gebrouwen zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen." Een kostbaar proces voor dit relatief kleine bedrijf dat volgend jaar al begint met de bouw van het meest duurzame brouwhuis van Europa. Waar mogelijk worden de (bouw)activiteiten volgens het 25 miles-principe uitgevoerd: door ondernemers die werken binnen een straal van 25 miles, zo'n 40 kilometer. Gulpener is uitgegroeid tot voorbeeld voor corporate Nederland als het gaat om mvo. Het verbaast Jan-Paul dat niet méér bedrijven eraan werken hun eigen stad of streek te versterken. „Vroeger was dat heel normaal. Ik denk dat we ons de laatste decennia alleen door prijs hebben laten drijven en het idee kwijt zijn geraakt dat er toegevoegde waarde zit in het creëren van iets moois in je omgeving." Wat steek je hiervan op? - Maak gebruik van de kracht van ondernemers in de regio. - Durf keuzes te maken en daaraan vast te blijven houden. - Veranker duurzaamheid in je businessmodel. - Het gaat om waarde niet om prijs. Maatschappelijk profileren HOOGLERAAR DUURZAAM INNOVEREN UNIVERSITEIT UTRECHT Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl 'Waardecreatie is net zo belangrijk als winstcreatie' Lees het uitgebreide interview met Jan-Paul Rutten op deondernemer.nl. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Duurzaam ondernemen is vrij rap gemeengoed geworden. Elk zichzelf respecterend bedrijf zegt oog te hebben voor het milieu en welzijn van zijn werknemers en voor de maatschappij. Maar wat betekent dit in de praktijk? Duurzaam ondernemen gaat verder dan enkel voldoen aan wet- en regelgeving en het maken van winst. Een bedrijf begint vaak met het documenteren en rapporteren van wat men al doet; sociaal en op het gebied van milieu. Maar, duurzaam ondernemen krijgt pas inhoud als een bedrijf keuzes durft te maken in hoe het zich maatschappelijk wil profileren. Geeft het bedrijf prioriteit aan goede arbeidsomstandig heden? Wil het voortrekker zijn wat betreft milieu of in lokale vernieuwing? Of op meerdere terreinen uitblinken? Door hierin keuzes te maken, wordt een bedrijf geloofwaardig. Door open te staan voor nieuwe ontwikkelingen en samen te werken, weten zulke bedrijven zich voortdurend aan te passen. Dat maakt hen innovatief en flexibel. En dat is van groot belang. Een toenemend aantal bedrijven volgt deze aanpak al, en met succes. Kijk maar naar mkb-bedrijven zoals Tony's Chocolonely, Simon Levelt en Desko. Hun voorbeeld volgen loont. Zakelijke Last Minute Deals Kijk voor de voorwaarden op ziggo.nl/zakelijk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 18