Helden 9 u,t. ^:r c w -./• "-" - vT-r- •r- Wtr herinnering wer ken, het kan herin neringen ook ver sterken, waardoor ook de film beter blijft han- „Ik vind dat het kan. En ik zal uitleg gen waarom. Muziek voor film is altijd abstract. Ik probeer muziek te maken die te begrijpen is. Als dat lukt, kunnen men sen de film ook beter waarderen. Een compo nist voegt zaken toe aan een film die een bioscoopbezoeker niet kan zien. Emoties bij voorbeeld, of spanning bij personages of in het script. Juist daarom is muziek belang rijk voor een film. Muziek kan dus ook een middel zijn om de film be ter te begrijpen. Maar er is wel een probleem: de cultuur van de mensen is belangrijk, want om filmmuziek goed te begrij pen, moet je kennis hebben van andere filmmuziek. Ik probeer altijd zo te compone ren dat iedereen mijn muziek kan begrijpen." Ik probeer altijd zo te componeren dat iedereen mijn muziek kan begrijpen „Als ik de muziek terugluister, is het alsof ik ze weer zie. Ik had een speciale relatie met Alessan droni, ook al heb ik heel lang niet met hem ge werkt. Dat geldt voor hem, maar ook voor Edda dell'Orso de zangeres (zij zong het legendarische stuk dat bij het personage van Claudia Cardinale hoorde in Once Upon a Time in the West, red.). Die mensen waren deel van mijn leven toen ik ze no dig had. Ik ben de mensen met wie ik gewerkt heb, altijd dankbaar." Morricone tikt inmiddels ongedurig met zijn hand op de bank terwijl de tolk zijn Italiaanse zinnen vertaalt. Nog een paar vragen, gebaart de pr-dame. „Jongeren moeten hun passie volgen, iets doen wat ze graag doen. En om goed te worden, moeten ze hard werken. Als je een groot pianist wil worden, moet je elke dag uren studeren. Dat is het belang rijkste als je een doel wilt bereiken. Natuurlijk is talent ook belangrijk, maar hard werken is nog veel belangrijker." „Als je een passie hebt, zoals ik met muziek heb, dan voel je dat niet als opoffering. Dan voel je de last van de studie niet. Nee, ook toen ik jonger was en een gezin had en dag in, dag uit werkte niet. Het is het mooiste dat je iets doet waar je gepassio neerd over bent. Ik componeerde altijd helemaal alleen, ik heb geen assistenten. In de tijd dat ik tien tot twaalf stukken per jaar schreef, werkte ik van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Soms maakte ik een film in zes dagen. Maar soms deed ik er wel twintig dagen over om alleen een idee te krijgen. Dan had ik in die tijd helemaal niets gedaan. Hoe dat ging, was per film verschillend. Maar ik heb echt niet meer dan die twaalf filmstukken per jaar gedaan. Er wordt weieens gezegd dat ik veel meer maakte, maar dat klopt echt niet. En trouwens: ik ben niet zo geïnteresseerd in aan tallen." Maestro Morricone is moe na het gesprekje van nog geen half uur. Het praten en luisteren heeft hem afgemat. En hij moet óók nog een serie telefonische interviews doen straks. „Als ik moest schrijven en componeren, werd ik vroeger nooit moe", lacht hij weer. Hij haalt zijn schouders op, kijkt om zich heen. „Ik hou van Rome. En ik spreek geen Engels, dat helpt niet. Dino de Laurentiis, de filmproducent, heeft me ooit een villa aangeboden als ik zou verhuizen, maar ik bleef liever in Rome. De Italiaanse films, 8o procent van mijn werk, werden hier gemaakt. Als ik naar Hollywood was verhuisd, had ik die Ita liaanse films moeten vergeten. Het was bovendien makkelijker om vanuit Rome naar Hollywood te gaan om Amerikaanse films te doen. Andersom was moeilijker geweest, dan waren de Italiaanse regisseurs me vergeten. Het zijn duizenden kleine dingetjes bij elkaar die ervoor zorgden dat ik liever in Rome bleef." 6 pit e O z,JN i c W IJ Qp'Sisspl KOVAN DIJK BENNYGOODMAN Actrice DORIS DAY zaterdag 12 augustus 2017 GO Een beeld uit de beroemde film Once Upon a Elke generatie heeft zijn helden. Dit zijn er drie van de Stille Generatie Is het wel mogelijk om filmmuziek, of beter, üw filmmuziek, te luisteren zon der dat je als luisteraar de film ziet waarvoor de muziek is ge schreven? Gaat er dan niet veel verloren? De fluitist Alessandro Alessandroni is vorige maand overleden op 92-ja- rige leeftijd. Hoe moeilijk is het om oud te wor den als zoveel vrienden en bekenden wegvallen? Wat is uw advies voor jongeren, voor de nieuwe generatie. Wat is uw levensles, maestro? I".- U staat zelf bekend als harde werker, in uw jonge jaren werkte u vaak veertien uur op een dag, dagen achter elkaar. Waarom bent u eigenlijk altijd in Rome blijven wonen? Had een verhuizing naar Hollywood niet meer voor de hand gelegen? MAANDAG Op 4 mei vergeet geen kleinkind oma Henny te bellen DINSDAG Nostalgische wandeling met Wieteke van Dort en Riem de Wolff Deze serie verhalen over generaties - plus extra materiaal - zijn gebundeld in een boek! Bestel het Grote Generatieboek op pzc.nl/wij, voor 17,50 euro. Gebruik kortingscode DZWB17 voor gratis verzending. Volg alles over de generaties op: pzc.nl/ditzijnwij Luidruchtige ster van de Stille Gene ratie. Bijna 50 jaar zette deze bassende brombeer de toon als theater-televisie-film- en hoorspel acteur. Uitbundige, driftige, Amsterdammer met een klein hartje speelde ruim 300 rollen. Dominant in Biels Co, een soort Nederlandse All in the Fa mily, op de radio. Ko van Dijk huwde zes keer en scheidde net zo vaak. Klarinettist en bigbandleider. Jazzy, joodse immigrantenzoon die Amerika en de wereld veroverde vanaf 1932, vlak voordat Hitier rijkskan selier werd. King of Swing, voorloper van de King of Rock-'n-Roll (Elvis). Beiden lieten blanke tieners dansen op zwarte ritmes. Goodman tartte segrega tie in eigen land door ook zwarte musici te contrac teren voor zijn orkest: Lionel Hampton speelde vibrafoon. 'Do-Do'het buurmeisje waar ieder een verliefd op werd. Dochter van Duitse immigran tenfamilie Kappelhoff. Blonde Doris danste en ac teerde koket in tientallen films en musicals. Beste vertolking van 'Que Sera, Sera Whatever Will Be, Will Be)', de titelsong van The Doris Day Show, een populaire tv-soap over een vrolijke weduwe en op groeiende zoons. Vier keer getrouwd, strijdster voor dierenrechten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 9