Helden
9
u,t. ^:r c
w -./• "-"
- vT-r-
•r- Wtr
herinnering wer
ken, het kan herin
neringen ook ver
sterken, waardoor ook
de film beter blijft han-
„Ik vind dat het kan. En ik zal uitleg
gen waarom. Muziek voor film is altijd
abstract. Ik probeer muziek te maken die
te begrijpen is. Als dat lukt, kunnen men
sen de film ook beter waarderen. Een compo
nist voegt zaken toe aan een film die een
bioscoopbezoeker niet kan zien. Emoties bij
voorbeeld, of spanning bij personages of in het
script. Juist daarom is muziek belang
rijk voor een film. Muziek kan dus
ook een middel zijn om de film be
ter te begrijpen. Maar er is wel een
probleem: de cultuur van de
mensen is belangrijk, want om
filmmuziek goed te begrij
pen, moet je kennis hebben
van andere filmmuziek. Ik
probeer altijd zo te compone
ren dat iedereen mijn muziek
kan begrijpen."
Ik probeer altijd zo
te componeren dat
iedereen mijn muziek
kan begrijpen
„Als ik de muziek terugluister, is het alsof ik ze
weer zie. Ik had een speciale relatie met Alessan
droni, ook al heb ik heel lang niet met hem ge
werkt. Dat geldt voor hem, maar ook voor Edda
dell'Orso de zangeres (zij zong het legendarische
stuk dat bij het personage van Claudia Cardinale
hoorde in Once Upon a Time in the West, red.). Die
mensen waren deel van mijn leven toen ik ze no
dig had. Ik ben de mensen met wie ik gewerkt heb,
altijd dankbaar."
Morricone tikt inmiddels ongedurig met zijn hand
op de bank terwijl de tolk zijn Italiaanse zinnen
vertaalt. Nog een paar vragen, gebaart de pr-dame.
„Jongeren moeten hun passie volgen, iets doen wat
ze graag doen. En om goed te worden, moeten ze
hard werken. Als je een groot pianist wil worden,
moet je elke dag uren studeren. Dat is het belang
rijkste als je een doel wilt bereiken. Natuurlijk is
talent ook belangrijk, maar hard werken is nog veel
belangrijker."
„Als je een passie hebt, zoals ik met muziek heb,
dan voel je dat niet als opoffering. Dan voel je de
last van de studie niet. Nee, ook toen ik jonger was
en een gezin had en dag in, dag uit werkte niet. Het
is het mooiste dat je iets doet waar je gepassio
neerd over bent. Ik componeerde altijd helemaal
alleen, ik heb geen assistenten. In de tijd dat ik tien
tot twaalf stukken per jaar schreef, werkte ik van
's morgens vroeg tot 's avonds laat. Soms maakte ik
een film in zes dagen. Maar soms deed ik er wel
twintig dagen over om alleen een idee te krijgen.
Dan had ik in die tijd helemaal niets gedaan. Hoe
dat ging, was per film verschillend.
Maar ik heb echt niet meer dan die
twaalf filmstukken per jaar gedaan.
Er wordt weieens gezegd dat ik
veel meer maakte, maar dat klopt
echt niet. En trouwens: ik ben
niet zo geïnteresseerd in aan
tallen."
Maestro Morricone is moe na
het gesprekje van nog geen half
uur. Het praten en luisteren heeft
hem afgemat. En hij moet óók nog
een serie telefonische interviews
doen straks. „Als ik moest schrijven en
componeren, werd ik vroeger nooit moe", lacht hij
weer.
Hij haalt zijn schouders op, kijkt om zich heen. „Ik
hou van Rome. En ik spreek geen Engels, dat helpt
niet. Dino de Laurentiis, de filmproducent, heeft
me ooit een villa aangeboden als ik zou verhuizen,
maar ik bleef liever in Rome. De Italiaanse films,
8o procent van mijn werk, werden hier gemaakt.
Als ik naar Hollywood was verhuisd, had ik die Ita
liaanse films moeten vergeten. Het was bovendien
makkelijker om vanuit Rome naar Hollywood te
gaan om Amerikaanse films te doen. Andersom
was moeilijker geweest, dan waren de Italiaanse
regisseurs me vergeten. Het zijn duizenden kleine
dingetjes bij elkaar die ervoor zorgden dat ik liever
in Rome bleef."
6
pit e
O z,JN i
c W IJ
Qp'Sisspl
KOVAN DIJK
BENNYGOODMAN
Actrice
DORIS DAY
zaterdag 12 augustus 2017
GO
Een beeld uit de
beroemde film
Once Upon a
Elke generatie heeft zijn helden.
Dit zijn er drie van de Stille Generatie
Is het wel mogelijk om
filmmuziek, of beter, üw
filmmuziek, te luisteren zon
der dat je als luisteraar de film
ziet waarvoor de muziek is ge
schreven? Gaat er dan niet veel
verloren?
De fluitist Alessandro Alessandroni
is vorige maand overleden op 92-ja-
rige leeftijd. Hoe moeilijk is het om oud te wor
den als zoveel vrienden en bekenden wegvallen?
Wat is uw advies voor jongeren, voor de nieuwe
generatie. Wat is uw levensles, maestro?
I".-
U staat zelf bekend als harde werker, in uw
jonge jaren werkte u vaak veertien uur op een
dag, dagen achter elkaar.
Waarom bent u eigenlijk altijd in Rome blijven
wonen? Had een verhuizing naar Hollywood
niet meer voor de hand gelegen?
MAANDAG
Op 4 mei vergeet
geen kleinkind oma
Henny te bellen
DINSDAG
Nostalgische
wandeling met
Wieteke van Dort en
Riem de Wolff
Deze serie
verhalen over
generaties - plus
extra materiaal -
zijn gebundeld in
een boek!
Bestel het Grote
Generatieboek op
pzc.nl/wij, voor 17,50
euro. Gebruik
kortingscode
DZWB17 voor gratis
verzending.
Volg alles over de
generaties op:
pzc.nl/ditzijnwij
Luidruchtige ster van de Stille Gene
ratie. Bijna 50 jaar zette deze bassende brombeer
de toon als theater-televisie-film- en hoorspel
acteur. Uitbundige, driftige, Amsterdammer met
een klein hartje speelde ruim 300 rollen. Dominant
in Biels Co, een soort Nederlandse All in the Fa
mily, op de radio. Ko van Dijk huwde zes keer en
scheidde net zo vaak.
Klarinettist en bigbandleider. Jazzy,
joodse immigrantenzoon die Amerika en de wereld
veroverde vanaf 1932, vlak voordat Hitier rijkskan
selier werd. King of Swing, voorloper van de King of
Rock-'n-Roll (Elvis). Beiden lieten blanke tieners
dansen op zwarte ritmes. Goodman tartte segrega
tie in eigen land door ook zwarte musici te contrac
teren voor zijn orkest: Lionel Hampton speelde
vibrafoon.
'Do-Do'het buurmeisje waar ieder
een verliefd op werd. Dochter van Duitse immigran
tenfamilie Kappelhoff. Blonde Doris danste en ac
teerde koket in tientallen films en musicals. Beste
vertolking van 'Que Sera, Sera Whatever Will Be,
Will Be)', de titelsong van The Doris Day Show, een
populaire tv-soap over een vrolijke weduwe en op
groeiende zoons. Vier keer getrouwd, strijdster
voor dierenrechten.