zijn 8 'Dit zijn wij' is een zomerserie over zes generaties Nederlanders. Deze week de Stille generatie mensen geboren tussen 1930 en 1945. Zijn Once Upon a Time in the West stond beginjaren 70 bij iedere muziekliefhebber in de platenkast. Via Quentin Tarantino, fan en filmregisseur, bereikte Ennio Morricone als oude man alsnog de cultstatus bij filmliefhebbers onder de 40, de kinderen van de mensen met een Het gebeurde in het l/l/esfen-plaat. Achterwerk De spanning die vooraf door zijn entourage is op gebouwd, verdwijnt op slag bij de handdruk. De maestro lacht als hij het pak stroopwafels uit Ne derland in ontvangst neemt en een beetje stijf overeind komt van de bank in de huiskamer. „Draai je eens om", zegt hij en maakt slaande be wegingen met zijn cadeautje naar het achterwerk van de verslaggever en schudt zijn hoofd. „Dat had je niet moeten doen", grijnst hij. Het chocolaatje dat hij vlak voor het gesprek at, is zijn rantsoen zoetigheid voor vandaag. Maestro Morricone ontvangt de pers in zijn ei gen huis, een appartement in een buitenwijk van Rome, op de bovenste verdieping van een gebouw op een heuvel. Verslaggevers en fotografen wande len zó zijn leven in: een stapeltje kranten en tijd schriften op de salontafel, mevrouw Morricone die „Het eerste wat ze me leerden, was eerlijkheid. Dat ik nooit mocht liegen over iets. Dat ik beschaafd moest zijn en begrip moest hebben voor iedereen en voor andermans opvattingen." Een guitige blik. „Dat is voor mij moeilijk." „Hij heeft mijn adviezen nooit opgevolgd. Jammer genoeg." De maestro schatert. „Nee, nee, het is goed dat hij dat niet deed. Gelukkig maar." Once Upon a Time in the West was een enorm succes. Er zijn miljoenen exemplaren verkocht van die plaat, hij stond in Nederland 193 weken in de albumhitlijst. Kan de muziek voor een film belangrijker worden dan de film zelf? „Ja, natuurlijk. Dat gebeurt. Maar het is niet iets waar je bewust naartoe werkt. Ik kan daar niets aan doen, het is niet mijn schuld dat het zo is gegaan. Logisch is het wel, want naar een film kijk je één keer, in de bioscoop. Of hooguit twee keer. Daarna is het klaar. Maar naar muziek, naar een plaat, luister je steeds maar opnieuw. En opnieuw. En opnieuw. De mu ziek is daardoor in het voordeel ten opzichte van de film. En door steeds maar opnieuw te luisteren, groeit de waardering voor de muziek. Op den duur gaan andere dingen meespelen: muziek kan op de nnio Morricone (88) praat liever niet meer over de muziek die hij schreef voor de film van Sergio Le one. Het is al zo lang geleden, vindt hij, een half leven letterlijk. Hij schreef de muziek voor de drie spa- ghettiwesterns A Fistful of Dollars, The Good, the Bad and the Ugly en Once Upon a Time in the West in de jaren 60. Alles wat hij daarover wilde zeggen, heeft hij ooit al gezegd. Daar komt nog bij dat regisseur Leone en Morricone nooit vrienden zijn geweest, hoewel ze als 12-jarige jon gens klasgenoten waren op het Santa Cecilia Con servatorium in Rome. Hij heeft bovendien véél meer muziek gemaakt, heel veel meer. En belangrijkere muziek ook, vindt hij zelf. Ennio Morricone werktE vanaf zijn 14de als een bezetene. Hij schreef muziek voor ruim vijfhonderd films, vooral Italiaanse. Beroemd werd hij met de westerns van Leone, geliefd is de mu ziek die hij maakte voor de film The Mission in de jaren 80. Gewaardeerd is hij voor de score van Ci nema Paradiso. Praten met de pers doet hij eigenlijk het liefst helemaal niet. Maar nu hij weer op tournee gaat met een orkest - in september staat hij in Ahoy Rotterdam om zijn omvangrijke oeuvre te spe len - moet het maar weer eens. Journalisten die de levende legende van de Italiaanse filmmuziek willen spreken, krijgen standaard vooraf een streng briefje toegestuurd: het woord spaghettiwestern - toch de algemene term voor de westerns van Leone - mag niet in de mond worden genomen, de componist dient met 'maestro' te worden aangesproken en Morricone wil geen vragen over trivia als huisdieren beant woorden. En o ja, de oorlog is een onderwerp waar hij liever helemaal niet over spreekt. probeert onzichtbaar te blijven als ze van de keuken naar de slaapka mer sluipt en Ennio Morricone zelf die zijn gasten verwelkomt in zijn al vaak gewassen blauwe joggingbroek en een bodywarmer, gezellig op de fluwelen bank in zijn woonkamer, zijn haren nog wat slordig. Het gesprek is indirect. Als de tolk zijn woorden vertaalt - naar verluidt verstaat hij best Engels - gaapt de maestro uitgebreid. Hij lacht er soms schalks bij. „Ik luisterde heel veel naar opera, en vooral naar de opera Andrea Chénier van Umberto Giordano. Ope ra's gaan over het leven en de liefde. Ik luisterde heel geconcentreerd naar de muziek." Hij legt zijn hand om zijn oor en sluit zijn ogen. Is even stil. „Ik luisterde naar de radio. We hadden in die tijd geen platenspeler, ik moest goed luisteren om het te kunnen horen." zaterdag 12 augustus 2017 GO Nadia Berkelder I» Ennio Morricone schreef muziek voor ruim vijfhon derd films: „Maar ik ben niet zo geïn teresseerd in aantal len." FOTO ANP/KIPPA Uw zoon Andrea is ook componist. Welke le vensles heeft u hem meegegeven? U bent een muzikale held voor opeenvolgende generaties muziekliefhebbers, van de hippies in de sixties tot de miilennials die Tarantinofilms ontdekken. Naar welke muziek luisterde u zelf, toen u een jongen was? Welke waarden heeft u van uw ouders meege kregen als jongen?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 8