18 WEE
DE EIGENZINNIGE SCHILDERIJEN VAN LEON RIEKWELL
Het COVRA-gebouw is deze maanden
het domein van Leon Riekwell. Hij toont er
ruim 40 werken. Vooral schilderijen die
geen schilderijen zijn.
In maart vorig jaar toonde
Leon Riekwell in Mon Capi-
taine een kleine selectie uit
het werk wat hij na zijn af
scheid als coördinator van het
Bureau beeldende kunst Vlissin-
gen maakte. In het COVRA-ge-
bouw heeft hij nu alle ruimte voor
een overzicht waarin de vele in
valshoeken van zijn werk samen
komen. Riekwell schildert niet
naar de waarneming en is even
min op zoek naar een weergave
van emoties. Hij is geïnteresseerd
in het oppervlak van het schilderij.
En in het proces van het doen ont
staan van een oppervlak.
De aanpak van Riekwell is een
mix van systematiek en improvi
satie. Ik zie dat hij een aantal uit
gangspunten verkent, daar moge
lijkheden van onderzoekt en ver
volgens zich laat meevoeren door
wat hij al werkende ontdekt. Een
mooi voorbeeld is 'WS Tranen'.
Het is ontstaan toen Riekwell
werkte in een atelier met uitzicht
op de Westerschelde en er op een
warme dag wat zweetdruppels op
het lood vielen dat de ondergrond
van een schilderij zou vormen.
Het vocht liet sporen achter: vor
men die zichzelf maakten. Die
nam hij als uitgangspunt. Hij com
bineerde ze met een raster en met
de kleuren van het uitzicht. Het
schilderij heeft dus een natuur
lijke oorsprong, waarin toeval een
rol speelt. Het is ook het gevolg
van de rationele keuze om een ras
ter te gebruiken van een bepaalde
maat. Tenslotte speelt ook de in
tuïtief bepaalde verhouding van
de kleuren een rol. Ik vind dit een
van de meest intrigerende beel
den, omdat het een sterke mate
van ongrijpbaarheid heeft, waar
door je ernaar blijft kijken.
De meeste werken zijn mono
chroom opgebouwd uit de kleuren
zwart, wit en oranje, de kleuren
van de schepen op de Schelde.
Door concentratie op die kleuren
zijn ze dus meer op structuur ge-
een stad, vanuit de ruimte gezien.
Of een stuk van de microkosmos.
Maar dat hangt af van je eigen as
sociaties. Zo gaat zijn werk dus
ook over het proces van interpreta
tie.
De spanning tussen toeval en
beheersing, tussen ratio en intuï
tie speelt door al het werk heen.
Het oppervlak is wat het is en te
gelijkertijd lijkt het alsof het van
alles verbergt. Het trekt aan en het
stoot af. In de glans is de omgeving
zichtbaar en zie je jezelf. Door
gaatjes in het oppervlak krijgt ook
wat er achter ligt een plaats in de
ervaring. Door de spiegeling ver
andert het beeld naarmate je je be
weegt.
Hoewel Riekwell zich binnen
het domein van de schilderkunst
beweegt, zijn verwondering en
scherp waarnemen ook buiten de
kunst voorwaarden om je meer
dan oppervlakkig te verstaan met
de werkelijkheid. Die niet altijd is
wat je op het eerste gezicht zou
zeggen. Vandaar ook de titel 2 x 2
4-
Riekwell is subtiel in zijn pre
sentatie hij verleidt niets met hef
tige emoties. Het werk ademt een
studieuze concentratie. Maar er zit
zoveel avontuur in, dat je zowel
qua visuele beleving als qua intel
lectuele reflectie ruimschoots aan
je trekken kunt komen.
T/m 7/9. COVRA, Spanjeweg 1,
Nieuwdorp. Open tijdens kantoor
uren.
richt dan op emotie. Zo staan ze
wellicht dichter bij de kern van
wat Riekwell beoogt. Naast het
avontuur van het scheppen, gaat
het hem er zo te zien om via beel
den de blik van de toeschouwer te
scherpen. Vaak gebruikt Riekwell
industriële lak over een niet
vlakke ondergrond. De lak wordt
in verschillende lagen over het op
pervlak uitgegoten en door om
standigheden als warm of koud
verschijnen er structuren. Soms
heeft hij van tevoren met lijnen of
De spanning tussen
toeval en beheersing,
tussen ratio en
intuïtie speelt door al
het werk heen
punten een raster aangebracht.
Dat schemert dan door de glan
zende bovenlaag heen. Waar de
verf bijvoorbeeld krimpt en er een
structuur ontstaat, benadrukt hij
dat door de ribbels met witte verf
aan te tippen. Zo suggereert hij
iets wat onder het oppervlak ligt
en zich even naar boven werkt.
Dat kan soms een beeld opleveren
met associaties als de lichtjes van
zaterdag 12 augustus 2017
GO
Nico Out
Verder kijken da
het oppervlak
Industrial S