3 dicht. Het havenbedrijf communiceert moei zaam en nauwelijks met de buitenwereld. Dat lijkt ook de rode draad in de omgang met per soneel, een deel van de bedrijven en andere belanghebbenden. Al kunnen ze 'en plein pu blic' charmant overkomen, volgens onze bron nen besturen Lagasse en De Boer het haven bedrijf met autoritaire hand. „Dat autoritaire is al jaren zo, maar het wordt de laatste tijd er ger. De sfeer is bedrukt", zegt een medewer ker. Roelf de Boer is voor de Lijst Pim Fortuyn in 2002/2003 minister van Verkeer en Waterstaat in het kabinet Balkenende I, dat al na acht maanden door spanningen binnen de LPF uit elkaar spat. Nu weer voor de WD is hij in 2006 in Rotterdam een paar maanden wethouder 'haven, economie en milieu'. Die functie ein digt in een ziekteverlof. De Boer treedt in 2025 toe tot de Raad van Commissarissen van Zee land Seaports. Hij steunt een vaste aanstelling van Lagasse, ook al ligt er een negatief advies van de Ondernemingsraad vanwege Lagasse's 'autoritaire gedrag'. Commercieel directeur Dick Gilhuis neemt al snel de benen. De bij ZSP gewaardeerde Rotterdammer, altijd recht voor zijn raap, kan niet door één deur met La gasse. Salaris De Boer staat ook toe dat Lagasse 230.000 euro verdient, meer dan een minister en 52.000 euro boven de grens van de Wet Normering Topinkomens. Bij zijn aanstelling liggen sala risverhogingen hypergevoelig bij de provincie, die net een akkefietje met Delta achter de rug heeft: de exorbitante salarisverhoging van top man Arnoud Kamerbeek die uiteindelijk ver trekt. In de Staten en gemeenteraden wordt er gemord, want waarom moet een directeur van een bedrijf met 80 mensen zoveel verdienen? Een havenbedrijf dat de laatste jaren ook al leen maar rode cijfers heeft geschreven. Dan past enige Zeeuwse zuinigheid, oordelen de aandeelhouders. Zeeland Seaports valt echter niet onder deze wet en uiteindelijk gaan de aandeelhouders om. Lagasse laat het breed hangen, klinkt het in de organisatie. „Hij laat zich in zijn dure Volvo naar zijn woonplaats Knokke rijden. Zijn chauffeur overnacht er en brengt hem 's morgens weer naar Terneuzen. Kom op zeg, we zijn geen Unilever..." Om na het negatieve OR-advies de verhou dingen met het personeel te herstellen, zal er iemand gaan bemiddelen. Dat gebeurt niet, al les blijft bij het oude. Lagasse is van het arche type Vlaamse havenbaron en laat zelden zijn gezicht laat zien, zeggen medewerkers. Mede daardoor is er een gapende (vertrouwens)kloof tussen de werkvloer en het vijfkoppige managementteam dat Lagasse voorzit. Het havenbedrijf communiceert moeizaam en nauwelijks met de buitenwereld Om ervaart in te krijgen, heeft de provincie inmiddels het initiatief bij de sanering van Thermphos overgenomen Afrekening Het forensisch onderzoek naar het lekken van bedrijfsgevoelige informatie zet de in terne verhoudingen op scherp. Het gaat om een mailwisseling van het Vlissingse Dutch Offshore Contractors (DOC). Die mails zijn ook in het bezit van de PZC. Vooral de managers die een laag onder het managementteam opereren liggen mo menteel onder vuur. De commercieel ma nager die wordt verdacht van lekken is op non-actief gezet, zonder een gesprek daar over. Bronnen beweren dat er sprake is een afrekening. De geschorste manager was indertijd voorzitter van de OR, die negatief adviseerde over de benoeming van Lagasse, maar was toen tevens tijdelijk commercieel directeur. Ook iemand die wordt gewaardeerd door bedrijven in de havens. De op non-actieve manager wordt overigens niet verdacht van het lekken van het uitbreidingsplan van DOC, dat op on verklaarbare wijze op het bureau van Dong Energy Nederland is beland. Of dat via het havenbedrijf of een ander kanaal is gebeurd, wordt uitgezocht. Bang voor een grote schoonmaak loopt iedereen op de werkvloer momenteel wel op eieren. Ze vermoeden dat de IT-afde- ling hun telefoon- en internetverkeer na gaat. Een medewerker: „De sfeer is erg ge spannen. We weten niet of ons telefoon- en mailverkeer wordt gevolgd. Het lijken Turkse toestanden. Verschillende collega's overwegen te solliciteren." De sfeer is er niet beter op geworden sinds de aanstelling van Marjolein War burg als commercieel directeur. Volgens ingewijden gedraagt ze zich als een dril- sergeant. Warburg was voorheen direc teur van de Rotterdam Port Promotion Council, een promotieclub voor de haven van Rotterdam. Ze kent president-com missaris De Boer uit de tijd dat hij in Rot terdamse havenwereld actief was. Het is Warburg in drie maanden tijd gelukt in tern en extern vijanden te maken, zeggen onze bronnen. De commercieel directeur, die in de wandelgangen van het havenbe drijf'de heks van Rotterdam' wordt ge noemd, is 'erg direct en bezigt grove taal'. Een medewerker: „Ze vloekt, ze tiert en probeert je te kleineren. Ze laat zich ook denigrerend uit over mensen." Geschoffeerd In een gesprek met offshorebedrijf DOC in Vlissingen heeft Warburg bijvoorbeeld enkele collega's als 'ratten' bestempeld. DOC-directeur Dave Hangoor beklaagt zich daarover in de uitgelekte mailwisse ling met Warburg, die ook in het bezit van de PZC is. In een vijf uur durend gesprek zou Warburg de DOC-directeur ook heb ben gekleineerd en geschoffeerd. In wat een zakelijk gesprek zou moeten zijn, ra kelde ze tevens pijnlijke privé-ervaringen op om Hangoor de les te lezen: kom op, je moet met tegenslagen leren omgaan. Han goor beklaagt zich daarover in een mail aan ZSP. Lagasse zou excuses hebben ge maakt, maar geen maatregelen tegen War burg hebben genomen. Door haar gedrag heeft Warburg ook een aantal bedrijven tegen zich in het har nas gejaagd. Onze bronnen noemen O vet, Verbrugge, VDS Staalbouw, Heerema en DOC. Sommige willen alleen nog met La gasse zaken doen. Bij enkele is ze persona non grata, ook al willen bedrijven dat niet hardop zeggen. „We moeten nog verder met Zeeland Seaports", luidt de evergreen in de haven. Dat is begrijpelijk, want het havenbedrijfis een monopolist waar je als bedrijf niet omheen kunt. Warburg voerde ook bij Heerema een bruusk gesprek. „Op een toon waarmee ik met niemand een gesprek wil hebben", zegt vestigingsdirecteur Remco van Gilst. Bij Warburg lijkt enige empathie voor de benarde situatie waarin Heerema verkeert te ontbreken. De Heerema Fabrication Group schrapt 540 van de 770 banen. In Vlissingen zouden ros van de 254 banen vervallen. Van Gilst krijgt daarop de me dedeling dat de prijs van de kadegrond die Heerema huurt, stijgt van 3 naar 9 euro per vierkante meter. „Zo'n prijsverhoging gaan we dus niet betalen." Inmiddels is besloten de huur geleidelijk op te trekken. Weinig klantvriendelijk Die houding irriteert een aantal bedrijven al langer. Een klacht is dat een bedrijf me dewerking vraagt om een potentiële klant te faciliteren en dat het havenbedrijf ver volgens doodleuk die klant zelfstandig probeert binnen te halen. Bedrijven noe men ZSP 'weinig klantvriendelijk', eerder 'een gesloten bastion dat verdeel- en heerstactieken gebruikt en maar beperkt informatie deelt', ook over de voorgeno men fusie met het Havenbedrijf Gent. De kwestie met DOC en buurman Finsa in Vlissingen, die beide het grootste deel van de Buitenhaven willen ontwikkelen maar als Dong komt geen kant meer op kunnen, is daar een treffend voorbeeld van. Dit verhaal is voorgelegd aan de directie van Zeeland Seaports. Na ampel beraad heeft ZSP besloten niet inhoudelijk te rea geren. (Voor dit verhaal is gebruikgemaakt van verschillende bronnen in en buiten Zeeland Seaports.) zaterdag 12 augustus 2017 PC V De haven van Vlissingen. FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 3