3
dicht. Het havenbedrijf communiceert moei
zaam en nauwelijks met de buitenwereld. Dat
lijkt ook de rode draad in de omgang met per
soneel, een deel van de bedrijven en andere
belanghebbenden. Al kunnen ze 'en plein pu
blic' charmant overkomen, volgens onze bron
nen besturen Lagasse en De Boer het haven
bedrijf met autoritaire hand. „Dat autoritaire
is al jaren zo, maar het wordt de laatste tijd er
ger. De sfeer is bedrukt", zegt een medewer
ker.
Roelf de Boer is voor de Lijst Pim Fortuyn in
2002/2003 minister van Verkeer en Waterstaat
in het kabinet Balkenende I, dat al na acht
maanden door spanningen binnen de LPF uit
elkaar spat. Nu weer voor de WD is hij in 2006
in Rotterdam een paar maanden wethouder
'haven, economie en milieu'. Die functie ein
digt in een ziekteverlof. De Boer treedt in 2025
toe tot de Raad van Commissarissen van Zee
land Seaports. Hij steunt een vaste aanstelling
van Lagasse, ook al ligt er een negatief advies
van de Ondernemingsraad vanwege Lagasse's
'autoritaire gedrag'. Commercieel directeur
Dick Gilhuis neemt al snel de benen. De bij
ZSP gewaardeerde Rotterdammer, altijd recht
voor zijn raap, kan niet door één deur met La
gasse.
Salaris
De Boer staat ook toe dat Lagasse 230.000 euro
verdient, meer dan een minister en 52.000
euro boven de grens van de Wet Normering
Topinkomens. Bij zijn aanstelling liggen sala
risverhogingen hypergevoelig bij de provincie,
die net een akkefietje met Delta achter de rug
heeft: de exorbitante salarisverhoging van top
man Arnoud Kamerbeek die uiteindelijk ver
trekt. In de Staten en gemeenteraden wordt er
gemord, want waarom moet een directeur van
een bedrijf met 80 mensen zoveel verdienen?
Een havenbedrijf dat de laatste jaren ook al
leen maar rode cijfers heeft geschreven. Dan
past enige Zeeuwse zuinigheid, oordelen de
aandeelhouders. Zeeland Seaports valt echter
niet onder deze wet en uiteindelijk gaan de
aandeelhouders om. Lagasse laat het breed
hangen, klinkt het in de organisatie. „Hij laat
zich in zijn dure Volvo naar zijn woonplaats
Knokke rijden. Zijn chauffeur overnacht er en
brengt hem 's morgens weer naar Terneuzen.
Kom op zeg, we zijn geen Unilever..."
Om na het negatieve OR-advies de verhou
dingen met het personeel te herstellen, zal er
iemand gaan bemiddelen. Dat gebeurt niet, al
les blijft bij het oude. Lagasse is van het arche
type Vlaamse havenbaron en laat zelden zijn
gezicht laat zien, zeggen medewerkers. Mede
daardoor is er een gapende
(vertrouwens)kloof tussen de werkvloer en
het vijfkoppige managementteam dat Lagasse
voorzit.
Het
havenbedrijf
communiceert
moeizaam en
nauwelijks met
de buitenwereld
Om ervaart in te
krijgen, heeft de
provincie
inmiddels het
initiatief bij de
sanering van
Thermphos
overgenomen
Afrekening
Het forensisch onderzoek naar het lekken
van bedrijfsgevoelige informatie zet de in
terne verhoudingen op scherp. Het gaat
om een mailwisseling van het Vlissingse
Dutch Offshore Contractors (DOC). Die
mails zijn ook in het bezit van de PZC.
Vooral de managers die een laag onder het
managementteam opereren liggen mo
menteel onder vuur. De commercieel ma
nager die wordt verdacht van lekken is op
non-actief gezet, zonder een gesprek daar
over. Bronnen beweren dat er sprake is
een afrekening. De geschorste manager
was indertijd voorzitter van de OR, die
negatief adviseerde over de benoeming
van Lagasse, maar was toen tevens tijdelijk
commercieel directeur. Ook iemand die
wordt gewaardeerd door bedrijven in de
havens. De op non-actieve manager wordt
overigens niet verdacht van het lekken van
het uitbreidingsplan van DOC, dat op on
verklaarbare wijze op het bureau van
Dong Energy Nederland is beland. Of dat
via het havenbedrijf of een ander kanaal is
gebeurd, wordt uitgezocht.
Bang voor een grote schoonmaak loopt
iedereen op de werkvloer momenteel wel
op eieren. Ze vermoeden dat de IT-afde-
ling hun telefoon- en internetverkeer na
gaat. Een medewerker: „De sfeer is erg ge
spannen. We weten niet of ons telefoon-
en mailverkeer wordt gevolgd. Het lijken
Turkse toestanden. Verschillende collega's
overwegen te solliciteren."
De sfeer is er niet beter op geworden
sinds de aanstelling van Marjolein War
burg als commercieel directeur. Volgens
ingewijden gedraagt ze zich als een dril-
sergeant. Warburg was voorheen direc
teur van de Rotterdam Port Promotion
Council, een promotieclub voor de haven
van Rotterdam. Ze kent president-com
missaris De Boer uit de tijd dat hij in Rot
terdamse havenwereld actief was. Het is
Warburg in drie maanden tijd gelukt in
tern en extern vijanden te maken, zeggen
onze bronnen. De commercieel directeur,
die in de wandelgangen van het havenbe
drijf'de heks van Rotterdam' wordt ge
noemd, is 'erg direct en bezigt grove taal'.
Een medewerker: „Ze vloekt, ze tiert en
probeert je te kleineren. Ze laat zich ook
denigrerend uit over mensen."
Geschoffeerd
In een gesprek met offshorebedrijf DOC
in Vlissingen heeft Warburg bijvoorbeeld
enkele collega's als 'ratten' bestempeld.
DOC-directeur Dave Hangoor beklaagt
zich daarover in de uitgelekte mailwisse
ling met Warburg, die ook in het bezit van
de PZC is. In een vijf uur durend gesprek
zou Warburg de DOC-directeur ook heb
ben gekleineerd en geschoffeerd. In wat
een zakelijk gesprek zou moeten zijn, ra
kelde ze tevens pijnlijke privé-ervaringen
op om Hangoor de les te lezen: kom op, je
moet met tegenslagen leren omgaan. Han
goor beklaagt zich daarover in een mail
aan ZSP. Lagasse zou excuses hebben ge
maakt, maar geen maatregelen tegen War
burg hebben genomen.
Door haar gedrag heeft Warburg ook
een aantal bedrijven tegen zich in het har
nas gejaagd. Onze bronnen noemen O vet,
Verbrugge, VDS Staalbouw, Heerema en
DOC. Sommige willen alleen nog met La
gasse zaken doen. Bij enkele is ze persona
non grata, ook al willen bedrijven dat niet
hardop zeggen. „We moeten nog verder
met Zeeland Seaports", luidt de evergreen
in de haven. Dat is begrijpelijk, want het
havenbedrijfis een monopolist waar je als
bedrijf niet omheen kunt.
Warburg voerde ook bij Heerema een
bruusk gesprek. „Op een toon waarmee ik
met niemand een gesprek wil hebben",
zegt vestigingsdirecteur Remco van Gilst.
Bij Warburg lijkt enige empathie voor de
benarde situatie waarin Heerema verkeert
te ontbreken. De Heerema Fabrication
Group schrapt 540 van de 770 banen. In
Vlissingen zouden ros van de 254 banen
vervallen. Van Gilst krijgt daarop de me
dedeling dat de prijs van de kadegrond die
Heerema huurt, stijgt van 3 naar 9 euro per
vierkante meter. „Zo'n prijsverhoging
gaan we dus niet betalen." Inmiddels is
besloten de huur geleidelijk op te trekken.
Weinig klantvriendelijk
Die houding irriteert een aantal bedrijven
al langer. Een klacht is dat een bedrijf me
dewerking vraagt om een potentiële klant
te faciliteren en dat het havenbedrijf ver
volgens doodleuk die klant zelfstandig
probeert binnen te halen. Bedrijven noe
men ZSP 'weinig klantvriendelijk', eerder
'een gesloten bastion dat verdeel- en
heerstactieken gebruikt en maar beperkt
informatie deelt', ook over de voorgeno
men fusie met het Havenbedrijf Gent. De
kwestie met DOC en buurman Finsa in
Vlissingen, die beide het grootste deel van
de Buitenhaven willen ontwikkelen maar
als Dong komt geen kant meer op kunnen,
is daar een treffend voorbeeld van.
Dit verhaal is voorgelegd aan de directie
van Zeeland Seaports. Na ampel beraad
heeft ZSP besloten niet inhoudelijk te rea
geren.
(Voor dit verhaal is gebruikgemaakt van
verschillende bronnen in en buiten Zeeland
Seaports.)
zaterdag 12 augustus 2017
PC
V De haven van
Vlissingen.
FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN